2023-10-06, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Vad menas appropå det jag skrev? Straffas man i helvetet i en evig tortyr för att man inte har lyckats tro på Gud under sin livstid?

Sök Herren medan han låter sig finnas, åkalla honom medan han är nära.
Jesaja 55:6

Efter som jag vet att Gud är GOD, tror jag han söker alla ! Jag tror att han in i det sista söker oss så vi kan omvända oss. Han vill inte att någon människa ska "pinas i all evighet."
Han vill lära känna oss!
Så sök honom!
Sök den helige Ande!
Försök förstå hans storhet!
Känn hans kärlek!

Man mår bra av Guds närvaro!
Hans kärlek slår alla slags rus från denna värld!

Det är bara du som förlorar på att inte ha en relation med Gud.
Han har dig gett allt du behöver inom dig för att hitta honom. För att ha en relation med honom.
Tomrummet inom dig är till för att fyllas med Herren och hans härlighet!

Man kan ha himmelen på jorden med Guds närvaro, och om detta är jordiskt, wow hur är då det himmelska !

Vi riktar inte blicken mot det synliga, utan mot det osynliga. Det synliga är förgängligt, men det osynliga är evigt.
Andra Korintierbrevet 4:18
Senast redigerad av Haspat 2023-10-06 kl. 16:06.
Citera
2023-10-06, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haspat
Sök Herren medan han låter sig finnas, åkalla honom medan han är nära.
Jesaja 55:6

Efter som jag vet att Gud är GOD, tror jag han söker alla ! Jag tror att han in i det sista söker oss så vi kan omvända oss. Han vill inte att någon människa ska "pinas i all evighet."
Han vill lära känna oss!
Så sök honom!
Sök den helige Ande!
Försök förstå hans storhet!
Känn hans kärlek!

Man mår bra av Guds närvaro!
Hans kärlek slår alla slags rus från denna värld!

Det är bara du som förlorar på att inte ha en relation med Gud.

Man kan ha himmelen på jorden med Guds närvaro, och om detta är jordiskt, wow hur är då det himmelska !

Vi riktar inte blicken mot det synliga, utan mot det osynliga. Det synliga är förgängligt, men det osynliga är evigt.
Andra Korintierbrevet 4:18

Så han söker oss in i det sista för att omvända oss, och han vill inte att någon ska pinas i evighet. Men om det sista ögonblicket i livet råkar passera innan vi funnit Gud så är det kört? Då måste Gud helt enkelt skicka oss till den eviga plågan fast han egentligen inte vill?
Citera
2023-10-06, 16:08
Medlem
Skit i helvetet och lev lycklig på jorden är nog vad gud vill mest
Citera
2023-10-06, 16:55
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Vad menas appropå det jag skrev? Straffas man i helvetet i en evig tortyr för att man inte har lyckats tro på Gud under sin livstid?
Ja o är det engenligen inte hans fel som inte fört fram sitt budskap på ett sådant sätt att vi alla borde förstå att han finns? Han borde ju verkligen veta hur man övertygar mig.
Citera
2023-10-06, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
Ja o är det engenligen inte hans fel som inte fört fram sitt budskap på ett sådant sätt att vi alla borde förstå att han finns? Han borde ju verkligen veta hur man övertygar mig.

mmm men tydligen ska det inte vara tydligt. Jag vet inte varför. Men jag undrar.
Citera
2023-10-07, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Men det är ju själar?
Vad säger dig att de inte regerat redan eller regerar just nu?
Vad skulle dom regera över i Guds Rike menar du? Andra själar?

Vilka är dom som inte levde förrän dom tusen åren gått?

Var ska djävulen bindas i tusen år?

Var släpps djävulen ut efter att dom tusen åren gått?
Citera
2023-10-07, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja..?
Därför, den som upphäver ett av de minsta bland dessa bud och lär människorna så, han skall räknas för en av de minsta i himmelriket; men den som håller dem och lär människorna så, han skall räknas för stor i himmelriket. Ty jag säger eder, att om eder rättfärdighet icke övergår de skriftlärdes och fariséernas, så skolen I icke komma in i himmelriket. — Matteus 5:19-20

Himmelriket och Guds Rike är inte samma sak.

För att komma in i Guds Rike krävs inga gärningar, där är det nåden som gäller. Det är ett andligt rike utan fysisk lokalitet.

För att komma in i Himmelriket, som överlevande människa ur vedermödan, krävs gärningar. Det är ett fysiskt rike här på jorden där lagen under det gamla förbundet gäller för människor.

Dom troende, kyrkan och vedermödans martyrer, kommer tillbaks till jorden tillsammans med Jesus, som helgon, inte människor, för att upprätta Himmelriket här på jorden.

Det är ett uppfyllande av profetior och löften till Israel och har inte hänt ännu.

Guds Rike finns dock bland oss redan. Men det är inte till för människor. Bara helgon som är skyddade av Kristi blod.
Citera
2023-10-07, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Så här kan man ju absolut resonera. Men det blir meningslöst att kalla denne gud för "god". Ingen förstår någonting av gudens karaktär av det. Det går inte ihop. Om man skall försöka beskriva guden med ord som de flesta förstår måste det bli "svartsjuk sadist".
Nej, godhet i ett mänskligt perspektiv fungerar inte i Guds Rike. Han är en allsmäktig, allvetande och rättfärdig Gud i vars närhet vår syndiga korrupta natur brinner upp.

Så för att rädda oss ur denna omöjliga situation sände han sin ende son att offra sig för våra synder skull. Genom att låta sig straffas, helt utan synd, dö och uppstå igen, gjorde han det möjligt för oss att komma in i Hans Rike. Han betalade våran skuld.

Men det är bara genom Honom, sonen, Jesus Kristus, som detta kan ske.

Spelar ingen roll hur "mänskligt" god du är här på jorden, har du inte Jesus beskydd kan du inte bli räddad. Hur mycket vår skapare än önskar att ALLA ska bli räddade så är det inte möjligt om du själv inte vill.
Citera
2023-10-07, 10:16
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Nej, godhet i ett mänskligt perspektiv fungerar inte i Guds Rike. Han är en allsmäktig, allvetande och rättfärdig Gud i vars närhet vår syndiga korrupta natur brinner upp.

Så för att rädda oss ur denna omöjliga situation sände han sin ende son att offra sig för våra synder skull. Genom att låta sig straffas, helt utan synd, dö och uppstå igen, gjorde han det möjligt för oss att komma in i Hans Rike. Han betalade våran skuld.

Men det är bara genom Honom, sonen, Jesus Kristus, som detta kan ske.

Spelar ingen roll hur "mänskligt" god du är här på jorden, har du inte Jesus beskydd kan du inte bli räddad. Hur mycket vår skapare än önskar att ALLA ska bli räddade så är det inte möjligt om du själv inte vill.
Ja det är ju det jag säger. Så om ni verkligen vill få folk att förstå vad er gud är för någon får ni lov att säga typ ”min gud är genomgod men inte på människors vis för om du ute tror på honom kommer han att agera som en svartsjuk sadist mot dig”.

Överens?
Citera
2023-10-07, 10:44
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Vad skulle dom regera över i Guds Rike menar du? Andra själar?

Vilka är dom som inte levde förrän dom tusen åren gått?

Var ska djävulen bindas i tusen år?

Var släpps djävulen ut efter att dom tusen åren gått?
1. Är det omöjligt, enligt dig?
2. De icke-troende?
3. På jorden?
4. På jorden?
Citera
2023-10-07, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Ja det är ju det jag säger. Så om ni verkligen vill få folk att förstå vad er gud är för någon får ni lov att säga typ ”min gud är genomgod men inte på människors vis för om du ute tror på honom kommer han att agera som en svartsjuk sadist mot dig”.

Överens?
Det är DU som lägger in känslomässiga värderingar i detta.

Det är ju bara ett faktum. Utan sonens beskydd brinner du upp i faderns åsyn.

Du måste välja själv. Men låt inte känslorna styra dig. Vänd dig till Honom och be om beskydd. Det är det enda som krävs. Vad är det som hindrar dig?
Citera
2023-10-07, 11:10
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
...
Jag hoppas att du slipper plågas i all evighet för ditt dåliga sätt att företräda Gud.

Så nu räknar du alltså med att jag kan komma att plågas i all evighet.
Fast i trådstarten skrev du:
"Så vad är det för fel på vissa kristna? En del blir t.o.m. arga över argument mot den eviga plågan. Varför önskar de någon så ont?"

"Felet" med mig är jag förbryter mig mot dig, Den Store Gubben, ditt alter ego, gudomen i din enmansreligion. Att jag jämt och ständigt "syndar" mot Dig, O Store Gubbe, kan - fruktar du, för att inte säga önskar du - leda till att jag plågas i all evighet.
Fast i trådstarten skrev du:
"Ja, hur kan kristna tro att Gud torterar någon i evighet?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in