2023-10-06, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Oavsett hur det går så är det uppenbart att situationen varit mer stabil än olyckskorparna här hävdat.
Det är inga små störningar som skett i ekonomin de senaste åren, pandemi och storkrig i Europa samt skenande inflation.

Det faktum att det inte skett en krasch eller spräckt bostadsbubbla visar hur starkt fundamentet varit.
Läser man FI stresstest de senaste åren så verkar den ha stämt väldigt väl.

Jag trodde själv fallet skulle varit större och skett snabbare än vad som blev utfallet sedan inflationen och räntan tog fart.

Helt enig, jag är också sjukt förvånad över hur solitt vissa saker stått sig, givet omstädnigheterna. Svensk bostadsmarknad som Teslas börskurs m.m.
Dock tror jag de flesta just nu håller andan och hoppas att arbetsmarknaden står sig. Det är nog "den avgörande punkten" just nu. En varsel- och uppsägningsvåg likt 2008-09 toppat på dagens läge, och det kan gå snabbt utför.
Nota bene, det är inget jag hoppas på.
Citera
2023-10-06, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Hur kan det komma sig att 1960 kostade det ca 110000kr för en suterrängvilla, ungefär 1,5 mille idag. Om byggbranchen har ökat sin produktivitet sedan 1960, och det måste man förmoda att de gjort, varför är inte villan billigare idag?

I rättvisans namn får man säga att 110000 kr år 1960 var värt 308 kg silver, som i dag är värt cirka 2,3 miljoner kronor.

Dessutom räckte 110000 kr till nästan 19 kg guld som i dag är värt cirka 12 miljoner kronor.

Så om man mäter i guld har det blivit billigare att bygga.

Jag orkade inte leta fram exakta siffror för tillfället men en normal månadslön 1960 verkar ha legat kring 400 kr, villet man fick knappt 70 gram guld för. Idag räcker en medelmåttig lön på 35 tusen till knappt 55 gram guld. Men då hade man också längre arbetsveckor år 1960, så det är ur den synpunkten inte så anmärkningsvärt om lönerna har sjunkit något.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-10-06 kl. 17:58.
Citera
2023-10-06, 17:53
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Här är förvisso bara 22 hus, men man kan ju tycka att priset kunde ha hamnat under 10 mille för en standardkåk när de kan köra på med flera hus.

https://www.bonava.se/bostad/stockholm/nacka/altadalen/syrenen

Försäljningen går ju sådär, men för två år sedan hade nog rubbet varit sålt.
Perfekt case. Varför ska det byggas glesa 2 våningshus på pendlingsavstånd till Stockholm stadskärna med högst bostadsbrist i landet? Och vad tror ni vinstmarginalen ligger på dom jävla trähusen? Borde vara olagligt att bygga under 4 våningar där.
Citera
2023-10-06, 18:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Det är väl att man känner många som har en otroligt slarvig ekonomi i övrigt. Dvs kanske fler än en bil, eller kanske en leasingbil för 5000 i månaden som står på en parkering som kostar 1000 i månaden. Även mycket saker på avbetalning och/eller höga utgifter varje månad med flera streamingtjänster och annat liknande är väldigt vanligt där många tappat det.

Personligen ligger min och min sambos fasta utgifter bortsett från avgift/ränta/amortering på mindre än 1500kr i månaden. Dvs hemförsäkring, internet, telefon, el, transport när många av mina kollegor nog ligger närmare 10000kr i månaden på samma sak.

De kanske tjänar mer pengar? En bil för 5 tkr i månaden är det många som har.
Citera
2023-10-06, 18:11
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Stämmer det här? Vad jag vet får man nöja sig med enklast möjliga standard om man går på bidrag.

Givetvis stämmer det, och ditt svar visar att du verkligen inte har förstått. Det finns för få billiga hyresrätter. Varken socialtjänsterna eller bostadsbolagen kan veva fram hyresrätter som inte finns. Förr bestod hela det kommunala beståndet av schyssta standardlägenheter med låga hyror. Idag inkvarteras bidragstagarna där det är ledigt, gissa vart det är ledigt.

Återigen, lyxrenoveringar är inte alls behövligt, det är ett aktivt val. De höjda hyrorna försvaras inte med kostnaden för stamrenovering, fönsterbyte, fasadbyte eller takbyte, det täcker hyrorna. De höjda hyrorna försvaras med tvättmaskin, torktumlare, kakel, klinker, parkett, diskmaskin, inglasad balkong - som ingen hyresgäst önskat. Poängen med att hyra är att minimera boendekostnaderna dvs så som det var fram till standardhöjande renoveringar började användas för att maximera vinsten (som transfereras till kommunerna för att krydda budget).
Citera
2023-10-06, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Den här tråden börjar ha många svar nu.

Något som slår mig är hur många beskriver hur andra kommer få problem. Har inte läst någon som beskriver hur de själva fått problem av de höga räntorna. Antar att det varierar rätt stort hur mycket skulder man har, men vet också att de med störst skulder i allmänhet också är de med högst inkomster. Banken beviljar inget annat.

Själv har jag inte så höga lån. Cashade rätt mycket när jag köpte och mer än hälften av mina lån är bunda till drygt 1% ränta. Kommer ta tid innan det börjar märkas och så är ju räntorna avdragsgilla till 30%. Även om priserna gått ned en smula verkar det rätt stabilt.

du sitter ju och betalar ränta och amortering på en tillgång som tappat 50% av sitt värde. det är jävligt illa.
Citera
2023-10-06, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Älvsbyhus är mkt billigare och duger gott
Saftiga priser på allt
Moms på moms
Vad menar du med mycket billigare?
Citera
2023-10-06, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Du kanske inte noterade det men "byggarna" står för en liten del av totalkostnaden.

Standard kataloghus inklusive uppförandet och platta på mark om ca 150 kvm ca 3 miljoner

Det jag läste var detta ovan, inklusive uppförande osv
Citera
2023-10-06, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Standard kataloghus inklusive uppförandet och platta på mark om ca 150 kvm ca 3 miljoner

Det jag läste var detta ovan, inklusive uppförande osv
Av det så är husleveransen minst 50%. Så byggarna kostar 1,5 miljoner. Av dessa pengar är det en hel del material som ingår. T.ex cellplast, armering, golvvärme, betong, elrör, vvs rör, färg, fix, fog, kakel, flytspackel osv.osv.
Den branchen blir ingen rik på. Husleverantörer har extremt låga marginaler och de byggare som jobbar med småhus har dåligt betalt med pressade priser. 15 år i husbranchen så jag vet vad jag talar om.
Jag tjänade mina pengar på att köpa mark och bygga färdigt husen och sen sälja via mäklare.
De som byggde mina hus fick riktigt dåligt betalt.
Citera
2023-10-06, 18:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
"En smygande chock..."

Det är folk som har råd om man säger så... men de kan inte leva exakt som de gjorde för 2 år sedan, så mycket kan jag säga. Många som börjat handla på Lidl
Citera
2023-10-06, 18:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
du sitter ju och betalar ränta och amortering på en tillgång som tappat 50% av sitt värde. det är jävligt illa.

Tappat 50% av sitt värde? Vart får du det ifrån? Max 20% ned från toppen skulle jag säga, men ligger sannolikt ändå 100% plus på mitt lilla mansion 😀
Citera
2023-10-06, 19:18
Medlem
Verkar oerhört svårt för många i tråden att skapa någon nyanserad bild.

Ja, svenska bostäder har varit en pissdålig affär i många år. Senaste par åren har det varit en rent ut sagt bedrövlig affär.

Ja, idag är till och med ocker-hyror i andrahand en mindre dålig affär eftersom uthyraren inte får ut tillräckligt för att täcka sina kostnader (vad gäller det rent monetära - att andrahands-hyra i kommunistiska samhällen är nog ett tveksamt nöje i övrigt).

Men samtidigt: 5% ränta på 3msek blir ca 8 800:-/månad. Det gör inte en normal arbetare hemlös. Kruxet är så klart att mycket av kommunismens festande på statlig hävstång hamnat i lager runt omkring, varav det närmsta är BRF-föreningarnas lån. Så självklart finns det föreningar här och där som imploderar. För mer normala föreningar är det bara att bunta ihop lånen - arbetaren klarar 4-5msek också. Arbetaren är fattig, men inte hemlös.

Detta är dock bara en spegel mot verkligheten svensken av någon anledning inte fattat förrens 2023. Svensken ÄR fattig i termer av välmående i-länder. Det var inte något som plötsligt hände när räntor höjdes (relationen är i mångt och mycket rent av tvärt om eftersom låg ränta är ett av de mest utmärkande sätten svenska staten använt för att föra över resurser från medborgare till stat under många år).

Man önskar ni skulle fått gå en normal skolgång, men det fick ni inte. Ni fick höra kommunistisk propagande och verkar nu ha svårt - för att inte säga omöjligt - att lära er sitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in