Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Den här tråden börjar ha många svar nu.
Något som slår mig är hur många beskriver hur andra kommer få problem. Har inte läst någon som beskriver hur de själva fått problem av de höga räntorna. Antar att det varierar rätt stort hur mycket skulder man har, men vet också att de med störst skulder i allmänhet också är de med högst inkomster. Banken beviljar inget annat.
Själv har jag inte så höga lån. Cashade rätt mycket när jag köpte och mer än hälften av mina lån är bunda till drygt 1% ränta. Kommer ta tid innan det börjar märkas och så är ju räntorna avdragsgilla till 30%. Även om priserna gått ned en smula verkar det rätt stabilt.
Oavsett hur det går så är det uppenbart att situationen varit mer stabil än olyckskorparna här hävdat.
Det är inga små störningar som skett i ekonomin de senaste åren, pandemi och storkrig i Europa samt skenande inflation.
Det faktum att det inte skett en krasch eller spräckt bostadsbubbla visar hur starkt fundamentet varit.
Läser man FI stresstest de senaste åren så verkar den ha stämt väldigt väl.
Jag trodde själv fallet skulle varit större och skett snabbare än vad som blev utfallet sedan inflationen och räntan tog fart.