2023-10-06, 16:31
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Jag jobbar inom byggbranschen och folk verkar har svårt att förstå hur mycket en tomt kostar att bebygga, såklart lite variation från plats till plats i Sverige.

1.Tomt: I en pyttekommun kostar en standard villatomt kanske mellan 200k-400k. I de större städerna mellan 1-3 miljoner.
2.Standard kataloghus inklusive uppförandet och platta på mark om ca 150 kvm ca 3 miljoner (ca 20k per kvm)
3.Bygglov, planavgift, kontrollansvarig, ritningar med mera: 300k
4.Anslutningsavgifter,200-300k
5. Fixa tomten, behöver det sprängas? Markförrändringar, uppfart? gräsmatta etc 500k

Bara där har du en kostnad på mellan 4,5 mille och 7 mille för ett standardhus-

Jag har fått uppfattningen att de flesta har koll på det. Däremot ifrågasätter många om det är rimligt.
Citera
2023-10-06, 16:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är extremt ovanligt skulle jag säga. Men 2-3 miljoner per person är vanligt i området jag bor, men det märks inte ännu eftersom många har bundna lån på betydligt lägre räntesatser.

Men allt eftersom kommer lånen att löpa ut och då kommer chocken smygande.

"En smygande chock..."
Citera
2023-10-06, 16:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Den här tråden börjar ha många svar nu.

Något som slår mig är hur många beskriver hur andra kommer få problem. Har inte läst någon som beskriver hur de själva fått problem av de höga räntorna. Antar att det varierar rätt stort hur mycket skulder man har, men vet också att de med störst skulder i allmänhet också är de med högst inkomster. Banken beviljar inget annat.

Själv har jag inte så höga lån. Cashade rätt mycket när jag köpte och mer än hälften av mina lån är bunda till drygt 1% ränta. Kommer ta tid innan det börjar märkas och så är ju räntorna avdragsgilla till 30%. Även om priserna gått ned en smula verkar det rätt stabilt.
Citera
2023-10-06, 17:05
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Något som slår mig är hur många beskriver hur andra kommer få problem. Har inte läst någon som beskriver hur de själva fått problem av de höga räntorna. Antar att det varierar rätt stort hur mycket skulder man har, men vet också att de med störst skulder i allmänhet också är de med högst inkomster. Banken beviljar inget annat.
Det är väl att man känner många som har en otroligt slarvig ekonomi i övrigt. Dvs kanske fler än en bil, eller kanske en leasingbil för 5000 i månaden som står på en parkering som kostar 1000 i månaden. Även mycket saker på avbetalning och/eller höga utgifter varje månad med flera streamingtjänster och annat liknande är väldigt vanligt där många tappat det.

Personligen ligger min och min sambos fasta utgifter bortsett från avgift/ränta/amortering på mindre än 1500kr i månaden. Dvs hemförsäkring, internet, telefon, el, transport när många av mina kollegor nog ligger närmare 10000kr i månaden på samma sak.
Senast redigerad av Dirty. 2023-10-06 kl. 17:08.
Citera
2023-10-06, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Jag har fått uppfattningen att de flesta har koll på det. Däremot ifrågasätter många om det är rimligt.

Hur kan det komma sig att 1960 kostade det ca 110000kr för en suterrängvilla, ungefär 1,5 mille idag. Om byggbranchen har ökat sin produktivitet sedan 1960, och det måste man förmoda att de gjort, varför är inte villan billigare idag?
Citera
2023-10-06, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Den här tråden börjar ha många svar nu.

Själv har jag inte så höga lån. Cashade rätt mycket när jag köpte och mer än hälften av mina lån är bunda till drygt 1% ränta. Kommer ta tid innan det börjar märkas och så är ju räntorna avdragsgilla till 30%. Även om priserna gått ned en smula verkar det rätt stabilt.

Oavsett hur det går så är det uppenbart att situationen varit mer stabil än olyckskorparna här hävdat.
Det är inga små störningar som skett i ekonomin de senaste åren, pandemi och storkrig i Europa samt skenande inflation.

Det faktum att det inte skett en krasch eller spräckt bostadsbubbla visar hur starkt fundamentet varit.
Läser man FI stresstest de senaste åren så verkar den ha stämt väldigt väl.

Jag trodde själv fallet skulle varit större och skett snabbare än vad som blev utfallet sedan inflationen och räntan tog fart.
Citera
2023-10-06, 17:27
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Hur kan det komma sig att 1960 kostade det ca 110000kr för en suterrängvilla, ungefär 1,5 mille idag. Om byggbranchen har ökat sin produktivitet sedan 1960, och det måste man förmoda att de gjort, varför är inte villan billigare idag?
Därför 1960 byggdes inte ett kataloghus utan ett helt kvarter samtidigt och då kan man pressa kostnaderna ordentligt. I byggnation är reglen att desto mer man bygger samtidigt desto billigare blir det. Dessvärre blir jag kallad kommunist varje gång jag belyser problemet med en byggbransch som styrs av privata intressen och ska vinstmaximera allt som går att vinstmaximera. Om vi planerat byggnation av städer istället för byggnation av enskilda hus ska du nog se att du får betydligt mer, av bättre kvalitet, för mindre pengar.
Citera
2023-10-06, 17:33
Medlem
Citat:
Ja jäklar vilka överpriser, borde inte kosta en krona över 1,5 mille… som det gjorde 1960 med deras pengavärde.
Byggarna har det alldeles för bra
Du kanske inte noterade det men "byggarna" står för en liten del av totalkostnaden.
Citera
2023-10-06, 17:35
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Därför 1960 byggdes inte ett kataloghus utan ett helt kvarter samtidigt och då kan man pressa kostnaderna ordentligt. I byggnation är reglen att desto mer man bygger samtidigt desto billigare blir det. Dessvärre blir jag kallad kommunist varje gång jag belyser problemet med en byggbransch som styrs av privata intressen och ska vinstmaximera allt som går att vinstmaximera. Om vi planerat byggnation av städer istället för byggnation av enskilda hus ska du nog se att du får betydligt mer, av bättre kvalitet, för mindre pengar.

Här är förvisso bara 22 hus, men man kan ju tycka att priset kunde ha hamnat under 10 mille för en standardkåk när de kan köra på med flera hus.

https://www.bonava.se/bostad/stockholm/nacka/altadalen/syrenen

Försäljningen går ju sådär, men för två år sedan hade nog rubbet varit sålt.
Citera
2023-10-06, 17:35
Medlem
Citat:
Ja jäklar vilka överpriser, borde inte kosta en krona över 1,5 mille… som det gjorde 1960 med deras pengavärde.
Byggarna har det alldeles för bra

Älvsbyhus är mkt billigare och duger gott
Saftiga priser på allt
Moms på moms
Citera
2023-10-06, 17:36
Medlem
Citat:
Markpriset är 100 ggr högre, kraven på husen är 10 ggr högre, standarden är mycket högre.
Citera
2023-10-06, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Gott om objekt. Detta skulle gått för 21+ miljoner för 2 år sen. Kolla in tomtstorleken.

https://www.booli.se/bostad/2356842

Idag 14 miljoner.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Du kan få ett till exempel. Mer välställda delen av Sundby med pampiga villor. Sålt till vrakpris.

https://www.booli.se/bostad/2219096

Bara att kolla slutpriserna på Spjutgränd i övrigt. Bara marken skulle sålts för 6 miljoner för ett par år sen. Nu får man förvisso ett ruckel på fin tomtplätt för samma peng idag (6m) men det går att rusta upp med 2 miljoner bara.

Mycket hus för pengarna jämfört med vad grannarna på samma lilla gata pröjsat.

Långt över min budget. Hade hoppats på 4-6 miljoners hus som hade gått ner till 3-4 miljoner.

Jag skulle inte ha råd med en 20 miljoners kåk ens om den tappade 75% i värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in