2023-10-06, 18:35
Medlem
Jag r en 25-rig grabb och har autism vilket kan vara vrt att nmna. Jag skyller inte mina tillkortakommanden p min diagnos men kndes relevant att ta upp nd. Jag har igenom hela mitt liv varit vldigt odisciplinerad. Jag skiter ofta i saker som jag borde gra och faller ltt in i destruktiva beteenden och beroenden. Jag kostar staten massor av pengar i form av bidrag och vrd ofta p grund av korkade beslut jag tagit. Jag vill kunna se mig i spegeln och va stolt och det kan jag inte i dagslget. Jag r medveten om denna brist p disciplin och hur den hindrar mig frn att n min potential. Trots att jag r medveten om min odisciplin och vet att jag skulle m bttre och bli bttre om jag bara gjorde sakerna jag borde gra s gr jag dom inte. "Hard choices easy life, easy choices hard life" r ett motto som verkligen stmmer och nd faller jag in i det sistnmnda hela tiden. Det enda beteendet som r verkligen nyttigt fr mig r att jag trnar bra men ven hr handlar det knappast om ngon disciplin utan endast ett bereonde d jag helt enkelt har riktigt kul nr jag trnar. Har svrt att ta vilodagar nr jag borde ta vilodagar.. allts motsatsen till disciplin. ter dligt, pluggar dligt, gr och lgger mig sent, tar inte tag i jobbskandet p riktigt, skiter i att borsta tnderna ibland etcetc.

Finns det ngon hr som varit i samma bt men vnt skutan t andra hllet? Skulle vara spnnande att hra vad det till slut var som fick er att ndra er. Jag knner bde mnga disciplinerade och odisciplinerade personer och det r fan ingen som ngonsin ndrar sig!
Senast redigerad av kidnappadIRL 2023-10-06 kl. 18:53.
Citera
2023-10-06, 18:53
Medlem
OneTaps avatar
ja har ADHD o knner igen mig. mste hela tiden aktivt skrpa till mig fr o faktiskt ta tag i saker. de som hjlpte mig va o hitta en flickvn som e jvligt speedad som pushar igng mig samt att ja tar tjack ibland. s du kanske behver en bttre hlft o prova nn substans =) kall duschar hjlper ox
Citera
2023-10-06, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
ja har ADHD o knner igen mig. mste hela tiden aktivt skrpa till mig fr o faktiskt ta tag i saker. de som hjlpte mig va o hitta en flickvn som e jvligt speedad som pushar igng mig samt att ja tar tjack ibland. s du kanske behver en bttre hlft o prova nn substans =) kall duschar hjlper ox

Har haft bostd men sa upp det d man knde sig som ett sr nr folk i kommunklder dyker upp och ska pusha igng en. Har tminstone brjat f bttre ordning p stdningen nr jag insg att det r enkelt att stda undan efter sig direkt.
Citera
2023-10-07, 05:02
Medlem
Pungsvings avatar
Javisst.
Citera
2023-10-07, 06:16
Medlem
Disciplin r ngot som kimmer efterhand allteftersom du bygger ypp bra rutiner. Du har trningsdisciplin fr att det r kul men jag tycker att stda huset t kul fr jag har bra rutiner fr det och kan zona in och hamna i flow state med musik osv. Samma sak kan man gra med matlagnikg. Fokusera p att bygga upp bra rutiner och stolthet ver dina rutiner s kommer disciplinen p kpet.

Brja litet nr du brjar bygga dina rutiner s det inte blir vervldigande och glm inte att uppskatta din progress nr du lyckas ocks. Det tar tid att ndra och bygga nya vanor/rutiner s ha tlamod och take it slow! En sak t gngen.

Lycka till!!

Fr vrigt kan jag rekommendera youtubekanalen HealthyGamerGG dr psykologen Dr. K gr igenom mycket snna hr frgor. Han riktar sig till mn med diagnoser som ADHD bland annat eller saknar den hr formen av stabilitet i livet ocks.

https://m.youtube.com/results?sp=mAE...+gg+discipline
Senast redigerad av dalavita 2023-10-07 kl. 06:18.
Citera
2023-10-07, 06:24
Medlem
Awkwardmans avatar
Ja det gr. Jag kunde, d kan du nog med.

Fr mig funkar det att nta in saker tills det blir en vana. Sedan frska hlla sig kvar p banan. Ngra i taget. Pminn dig om att det r jobbigt tills rutinen blivit en vana. Mnniskans Hjrna fungerar s. Bde med bra och dliga vanor.

Gr listor. Var tydlig med ditt ml. I mitt fall var det olika nya vanor fr att vara piggare, hlla vikten och framfrallt fr att normalisera dopamin, vilket jag gissar att du har problem med.

Den hr tyckte jag var bra
https://www.adlibris.com/se/bok/1--m...-9789198624601

Faktum r att din diagnos kan vara en frdel hr d autister ju ofta r just vanemnniskor.
Senast redigerad av Awkwardman 2023-10-07 kl. 06:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in