2023-10-06, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManAvOrdning
Det beror ju på hur mycket du har druckit.

Är du ens nödig?

Jag dricker vatten som jag brukar.

Jag känner viss kissnödighet. Jag brukar kissa ungefär var 4:e timme normalt sätt. Och mycket varje gång.
Citera
2023-10-06, 18:23
urinvägsinfektion
Citera
2023-10-06, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Att inte kunna urinera är ett medicinskt nödfall. Kontakta omedelbart vården.

på vilket sätt är det farligt? hur kan jag skadas? vaf beror detta på? hur länge klarar blåsan av att inte kissa? bör jag dricka vatten?
Citera
2023-10-06, 18:38
Medlem
funktioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 35902
Jag har diagnoser i hela ryggen pga olycksfall i ung ålder.

Ja jag har nedsatt känsel. Lider också av urin och avflringsinkontinens. Känner inte ens när jag kissar och bajsar på mig,

Jag kissar utan hjälpmedel.Inga mediciner för mina problem med urinblåsan, men äter flera andra andra mediciner..
Då har du uppenbarligen en del faktorer att ta hänsyn till och det tar du hellre med sjukvården skulle jag säga. Ta din medicin som du har fått för din uvi och ta dig till akuten!
Citera
2023-10-06, 18:41
Medlem
aaerligs avatar
Citat:
på vilket sätt är det farligt? hur kan jag skadas? vaf beror detta på? hur länge klarar blåsan av att inte kissa? bör jag dricka vatten?

https://www.praktiskmedicin.se/sjukd...on-urinstamma/

Har du druckit normalt, inte är bakfull, inte är ett troll och inte kan urinera trots att du behöver, så åker du till akuten. Lär inte ha uppstått någon irreversibel skada på 8 timmar men det kan bli dåligt om du väntar i fyra till.
Citera
2023-10-06, 18:48
Medlem
Urinrörsförträngning kan ha flertalet orsaker, men oavsett orsak så är det ett akut fall. Tillståndet kan leda till skador på urinröret och i tråkiga fall även påverka njurarna. Åk in. Nu.
Citera
2023-10-06, 18:50
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:

Ja jag har nedsatt känsel. Lider också av urin och avflringsinkontinens. Känner inte ens när jag kissar och bajsar på mig,

Jag kissar utan hjälpmedel.Inga mediciner för mina problem med urinblåsan, men äter flera andra andra mediciner.

Har fram tills precis nu haft stora problem med att jag kissar väldigt ofta och mycket för att nämna exempel på mina besvär. Tvärtemot hur det blev vid mitt senaste toalettbesök då jag inte kunde kissa överhuvudtaget. Har min urinvägsinfektion sedan länge.

Kissade senast runt kl 10.00 och runt kl 18.00 så gick jag på toaletten för att kissa och då kunde jag inte kissa. Har varit upptagen idag och inte kunnat gå på toaletten tidigare.Därför det tog tid lång tid mellan besöken. Normalt sätt hade jag kissat på mig av att inte kissa på så här länge då jag lider av inkontinens, men nu kunde jag inte kissa alls.
Det hade varit bra om du beskrivit det hela lite bättre redan från början.
Du bör kanske kontakta vården.
Lycka till!
Citera
2023-10-06, 18:51
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Du kan gå 10-12 timmar utan att kissa. Sedan börjar din blåsa skadas. Du är inkontinent så du känner inte hur kissnödig du är så kan skadas utan att du vet om det. Åk till akuten nu, för du kommer få vänta 2-4 h där.
Citera
2023-10-06, 18:52
Medlem
Stina-Linas avatar
Ring 1177 och be att få tala med nån sjukvårdskunnig.
Citera
2023-10-06, 18:54
Medlem
Citat:
Upptäckte nyss att jag inte kunde kissa. Har inte kissat på ca 8 timmar. Vad kan det bero på tro? Kan jag också bli förlamad?

Köp en Sumatriptan (receptfri), den sätter fart på njurarna, då lär du kissa ordentligt, men drick rikligt därefter.
Citera
2023-10-06, 18:57
Medlem
Citat:

Jag kissar utan hjälpmedel.Inga mediciner för mina problem med urinblåsan, men äter flera andra andra mediciner.

Har fram tills precis nu haft stora problem med att jag kissar väldigt ofta och mycket för att nämna exempel på mina besvär. Tvärtemot hur det blev vid mitt senaste toalettbesök då jag inte kunde kissa överhuvudtaget. Har min urinvägsinfektion sedan länge.

Kissade senast runt kl 10.00 och runt kl 18.00 så gick jag på toaletten för att kissa och då kunde jag inte kissa. Har varit upptagen idag och inte kunnat gå på toaletten tidigare.Därför det tog tid lång tid mellan besöken. Normalt sätt hade jag kissat på mig av att inte kissa på så här länge då jag lider av inkontinens, men nu kunde jag inte kissa alls.

Skador i ryggen kan påverka kisseriet! Be någon skjutsa dig till akuten nu!
Citera
2023-10-06, 19:03
Medlem
Citat:
Upptäckte nyss att jag inte kunde kissa. Har inte kissat på ca 8 timmar. Vad kan det bero på tro? Kan jag också bli förlamad?
Du bör omedelbart kontakta vården. Urinrörsförträngning är allvarligt, och om den inte behandlas kan du behöva ha en kateter i upp till 1-2 veckor! Blåsan rymmer 3-5 deciliter och en vuxen människa producerar bortåt två liter urin per dygn.
Eftersom du inte kan kissa efter så lång tid, är det ett allvarligt läge!
Senast redigerad av Jack.the.Ripper 2023-10-06 kl. 19:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in