2023-10-05, 14:30
Medlem
Mittpunkts avatar
Hur använder man Chat GPT till att sammanfatta en text och bygga om meningarna? Jag har en text som jag vill klippa in och att Chat GPT formulerar om texten och gör en sammanfattning. Är det möjligt? Jag har färdiga texter men jag vill att Chat GPT formulerar om meningarna åt mig.
Citera
2023-10-05, 16:20
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Hur använder man Chat GPT till att sammanfatta en text och bygga om meningarna? Jag har en text som jag vill klippa in och att Chat GPT formulerar om texten och gör en sammanfattning. Är det möjligt? Jag har färdiga texter men jag vill att Chat GPT formulerar om meningarna åt mig.

Snabbast är att fråga ChatGPT. Klippte in exakt det du skrivit och fick följande som svar:

Citat:
Ja, det är definitivt möjligt! ChatGPT kan hjälpa dig att omformulera och sammanfatta text. Du kan bara klistra in texten som du vill ha omformulerad eller sammanfattad, och jag kan hjälpa dig med det.

Här är några steg om hur du kan använda ChatGPT för det ändamålet:

1. **Klistra In Texten:**
- Börja med att klistra in texten som du vill ha omformulerad eller sammanfattad.

2. **Specificera Önskemål:**
- Var tydlig med vad du vill. Om du vill ha en sammanfattning, säg det. Om du vill ha omformulering, specificera det.

3. **Granska Resultatet:**
- När du får tillbaka den omformulerade eller sammanfattade texten, granska den noggrant för att säkerställa att den fortfarande förmedlar det ursprungliga budskapet och är av god kvalitet.

4. **Tillämpa Justeringar:**
- Om något behöver ändras eller förbättras, tveka inte att fråga mig att göra ytterligare justeringar.

Observera att om texten är mycket lång kan du behöva dela upp den i mindre delar och arbeta genom bit för bit för att få bästa resultat. Eftersom jag som modell har en begränsning för antalet tecken jag kan hantera i en enskild input/output (omkring 4096 tecken), kan mycket långa texter behöva sammanfattas eller bearbetas i mindre segment.

Låt oss testa! Klistra in en textsnutt, och jag ska göra mitt bästa för att hjälpa dig.
Citera
2023-10-05, 16:24
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt

Skriv till GPT vad du vill helt enkelt.

Kan du sammanfatta denna text åt mig? " TEXT "

Kan du formulera om denna text åt mig " Text " - Jag vill att texten fokuserar lite mer den etiska aspekten av innehållet.

Eller: Jag har skrivit denna text "Text" jag tycker att detta stycket är bra "stycke" men om du kunde hjälpa mig att skriva om denna del av texten "nedre del av texten" så det låter lite mer professionellt.
Citera
2023-10-05, 16:54
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Skriv till GPT vad du vill helt enkelt.

Kan du sammanfatta denna text åt mig? " TEXT "

Kan du formulera om denna text åt mig " Text " - Jag vill att texten fokuserar lite mer den etiska aspekten av innehållet.

Eller: Jag har skrivit denna text "Text" jag tycker att detta stycket är bra "stycke" men om du kunde hjälpa mig att skriva om denna del av texten "nedre del av texten" så det låter lite mer professionellt.

Detta fungerade klockrent, tusen tack

Jag skrev

Kan du formulera denna text åt mig:

Text...
Citera
2023-10-06, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Nu har jag fått tillgång till DALL-E på ChatGPT i alla fall. Saknar fortfarande funktionen att ladda upp bilder.

När och hur fick du det? Är det ett plug in? (är plus kund)
Citera
2023-10-06, 12:13
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borka86
När och hur fick du det? Är det ett plug in? (är plus kund)

Ingen aning, bara kom. Nej ingen plug-in, man ser det genom att trycka på GPT-4, när den där rullmenyn kommer upp där man kan välja mellan Plugins, Advanced Data Analysis, Browse with Bing, Default. För mig ligger DALL-E 3 längst ned på den rullistan.
Citera
2023-10-06, 13:05
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det finns verkligen ingenting som talar för att det skulle vara minsta sanning i detta och med tanke på OpenAIs tidigare agerande när man lanserade ChatGPT trotts den första versionen i stort sett var absolut smörja så tyckte man tydligen att det var viktigare att få ut produkten på marknaden än att den höll en viss kvalitet.

Att vara först att skapa en AGI skulle vara något så otroligt stort att du skulle hamna i historieböckerna bredvid Isaac Newton, Albert Einstein osv det finns absolut inte minsta uns av sannolikhet att OpenAI har någon hemlig AGI.
Definitivt. Folk verkar geniunt inte förstå hur pass komplicerat och avancerat det är att skapa en stark agi. En agi ska vara lika duktig funktionsmässigt exempelvis, motorik och smartare än den genomsnittliga människan. Allt detta ska ske genom automati, ingen mänsklig ingripande tillåtet

Det vi har just nu i bästa praktiska form är svag linjär a.i, det vill säga den har en funktion och frågan är, hur duktig och skicklig är datorn på att utföra sagda funktion i jämförelse med en människa. Tesla har denna A.I och den kan köra bil på ett begränsat sätt just på grund utav att den kan inte beräkna variablar som livshotande scenarion

Så vad innebär det för stark linjär A.I och svag agi samt stark agi. Mycket stora begränsningar. Folk tror geniunt att man kan hoppa från svag till stark, detta är bokstavligen omöjligt. För om man ska kunna göra detta hopp måste man kunna få ut mer än vad man lägger in

Det skulle bryta väldigt mycket logik och är magiskt tänkande

Exempelvis man får ut mer energi man vad man ger in

Man använder massiva mängder data men på något sätt ska datorn utifrån sagda data kunna ge ut mer än vad man har tillåtit datorn träna. Det blir ett magiskt tänkande där man tror att "Datorn kommer bara göra ett hopp och producera plus data som är bortsett från datan man tränat datorn på"

https://arxiv.org/pdf/2103.15294.pdf

A.I har blivit mycket snake oil och sensationalism. Man behöver pengar för att faktiskt kunna göra forskning, problemet är att man förmodligen blivit så pass depserata för detta att man nu försöker sälja vad som helst där etik inte finns i ekvationen. Folk tror geniunt på något mycket större som inte existerar
Senast redigerad av bergsdal 2023-10-06 kl. 13:26.
Citera
2023-10-06, 13:37
Medlem
G.Brockmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal

https://arxiv.org/pdf/2103.15294.pdf

A.I har blivit mycket snake oil och sensationalism. Man behöver pengar för att faktiskt kunna göra forskning, problemet är att man förmodligen blivit så pass depserata för detta att man nu försöker sälja vad som helst där etik inte finns i ekvationen. Folk tror geniunt på något mycket större som inte existerar
Tack för länken. Den känns verkligen relevant...så här tre år senare.
Citera
2023-10-06, 13:43
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Brockman
Tack för länken. Den känns verkligen relevant...så här tre år senare.
Om man läser den förstår man rätt snabbt att det är fortfarande mycket relevant när det kommer till funktion då sagda begränsningar finns fortfarande. Vi kommer kunna utveckla svag A.I, vilket vi har gjort men stark A.I är oberörd
Citera
2023-10-06, 13:59
Medlem
G.Brockmans avatar
Citat:
Om man läser den förstår man rätt snabbt att det är fortfarande mycket relevant när det kommer till funktion då sagda begränsningar finns fortfarande. Vi kommer kunna utveckla svag A.I, vilket vi har gjort men stark A.I är oberörd
Faktum är dock att det är omöjligt att veta var gränserna ligger då man aldrig har nått den önskade nivån tidigare. Så vi lägger därför knappt notis av dina och den stekheta teoretikerns spekulationer utan vi förpassar dem till högen av handlingar som ingen bryr sig om. Eller tänkte du lägga upp något mer; från någon med ett lika fett h-index, som empiriskt kan fastställa var och hur gränsen mellan svag och stark AI ser ut?
Citera
2023-10-06, 14:11
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Brockman
Faktum är dock att det är omöjligt att veta var gränserna ligger då man aldrig har nått den önskade nivån tidigare. Så vi lägger därför knappt notis av dina och den stekheta teoretikerns spekulationer utan vi förpassar dem till högen av handlingar som ingen bryr sig om. Eller tänkte du lägga upp något mer; från någon med ett lika fett h-index, som empiriskt kan fastställa var och hur gränsen mellan svag och stark AI ser ut?
Det är faktiskt inte omöjligt när människan kommer alltid vara en referens-punk till alla funktioner. Men det kommer finnas mycket stora som jag har nämnt, begränsningar när det kommer till svag vs stark A.I

Det är endast att man försöker få nuvarande svaga A.I framstå som något större när det tekniskt sett inte är i närheten. Jag menar endast, tills man definerar detta ordenligt är det lite av ett skämt... Dessa typer av osäkerhet är inte imponerande och visar endast på låg nivå desvärre. Jag menar det är okej att tro på något vackert, det är inte min mening att skita på någons födelsedagstårta men samtidigt, folk behöver vara realistiska då fantasi är inte heller friskt eller bra för någon form av utveckling
Citera
2023-10-06, 15:49
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Det är faktiskt inte omöjligt när människan kommer alltid vara en referens-punk till alla funktioner. Men det kommer finnas mycket stora som jag har nämnt, begränsningar när det kommer till svag vs stark A.I

Det är endast att man försöker få nuvarande svaga A.I framstå som något större när det tekniskt sett inte är i närheten. Jag menar endast, tills man definerar detta ordenligt är det lite av ett skämt... Dessa typer av osäkerhet är inte imponerande och visar endast på låg nivå desvärre. Jag menar det är okej att tro på något vackert, det är inte min mening att skita på någons födelsedagstårta men samtidigt, folk behöver vara realistiska då fantasi är inte heller friskt eller bra för någon form av utveckling

Sant att man skall försöka vara skeptisk och realistisk. Men det är svårt med tanke på att AI-utvecklingen verkar ha börjat accelerera ännu snabbare de senaste månaderna. Googles har t.ex.kommit med en ny robot med bättre kognitiv förmåga, 2 månader efter den föregående modellen som hade, med AI-mått mätt, en sensationellt snabb inlärningsförmåga. OpenAI lanserar nu ChatGPT-4V som var färdig grundtränad i april. Alltså bygger den på teknologi ifrån 2021 och 2022, (med undantag av att OpenAI, nu, kan uppdatera sina modeller under drift).

Så, frågan är hur mycket överdriven fantasi man kan ha eller brist på fantasi i dagens läge. Detta gäller, förutom, både de värsta alarmisterna respektive skeptikerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in