Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-07, 18:14
Medlem
haha .. chatgpt har humor ibland

Här är en kort text som jag har försökt skriva i stil med Dree Lows musik:

Verse 1:
Husby, där jag växte upp, där jag lärde mig leva tufft
Ingen peng, inget jobb, så jag står här i hörnet, säljer knark och snuff
Men jag vill ha mer, vill bli en stjärna, ha mina pengar, köpa min dröm-bil
Rap är min chans, min biljett ut, min frihet, mitt hopp, min vilja, min viljekraft, min vilja att vinna

Chorus:
För vi vet vad som gäller, vi vet hur det är
Lever i en värld där det gäller att ha is i magen, vara smart, vara snabb, vara hård, vara klar
Men vi ger aldrig upp, vi kämpar tills vi når toppen
För vi är från Husby, från förorten, vi är Dree Low, vi är de sanna kungarna av Stockholm

.. får mer känslan av latin kings än dree low
Citera
2023-05-08, 09:36
Medlem
persona.von.gratas avatar
Jag har inte chatgpt-konto och har ingen avsikt att skaffa ett heller. Men funderade lite vad skulle svaret bli på en fråga "Skapa ett olyckligt och tre lyckliga barndomsminnen. Med tid och plats."
Citera
2023-05-08, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Jag har inte chatgpt-konto och har ingen avsikt att skaffa ett heller. Men funderade lite vad skulle svaret bli på en fråga "Skapa ett olyckligt och tre lyckliga barndomsminnen. Med tid och plats."

Prompt: Skapa ett olyckligt och tre lyckliga barndomsminnen. Med tid och plats.

"Olyckligt barndomsminne:

1. Sommaren 2005, en park i Göteborg, Sverige: Det var en varm och solig dag när 7-åriga Lisa råkade ramla från en klätterställning i parken. Hon grät av smärta och skräck när hon insåg att hon hade brutit armen. Hennes mamma och syskon skyndade till hennes sida för att trösta och hjälpa henne till sjukhuset. Även om hon tillfrisknade snabbt och bra, så blev det en händelse som Lisa skulle minnas som en av sina mest olyckliga minnen från barndomen.

Lyckliga barndomsminnen:

1. Vintern 2007, en skidort i Åre, Sverige: 9-åriga Lisa, tillsammans med sin familj, åkte på skidsemester i Åre. Det var första gången hon åkte skidor och hon upplevde en enorm glädje när hon lärde sig att åka nedför backarna. Hela familjen tillbringade härliga dagar tillsammans, både på skidorna och framför en varm brasa på kvällarna.

2. Hösten 2010, hemma i Malmö, Sverige: Lisa, nu 12 år gammal, vann sin första tävling i fotboll med sitt lag. Hon kände en stor stolthet och glädje över att ha bidragit till lagets seger och firandet efteråt med hennes lagkamrater och tränare blev ett minne som skulle värma hennes hjärta länge.

3. Våren 2013, en skola i Stockholm, Sverige: 15-åriga Lisa uppträdde i sin första skolteaterföreställning som en av huvudrollerna. Hon övervann sin nervositet och gav en fantastisk prestation, vilket ledde till stående ovationer från publiken. Familj och vänner var där för att stötta och fira hennes framgång, vilket förvandlade det till ett av de lyckligaste barndomsminnena för Lisa."

GPT-4
Citera
2023-05-08, 15:20
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttUndantag
Prompt: Skapa ett olyckligt och tre lyckliga barndomsminnen. Med tid och plats.

"Olyckligt barndomsminne:

1. Sommaren 2005, en park i Göteborg, Sverige: Det var en varm och solig dag när 7-åriga Lisa råkade ramla från en klätterställning i parken. Hon grät av smärta och skräck när hon insåg att hon hade brutit armen. Hennes mamma och syskon skyndade till hennes sida för att trösta och hjälpa henne till sjukhuset. Även om hon tillfrisknade snabbt och bra, så blev det en händelse som Lisa skulle minnas som en av sina mest olyckliga minnen från barndomen.

Lyckliga barndomsminnen:

1. Vintern 2007, en skidort i Åre, Sverige: 9-åriga Lisa, tillsammans med sin familj, åkte på skidsemester i Åre. Det var första gången hon åkte skidor och hon upplevde en enorm glädje när hon lärde sig att åka nedför backarna. Hela familjen tillbringade härliga dagar tillsammans, både på skidorna och framför en varm brasa på kvällarna.

2. Hösten 2010, hemma i Malmö, Sverige: Lisa, nu 12 år gammal, vann sin första tävling i fotboll med sitt lag. Hon kände en stor stolthet och glädje över att ha bidragit till lagets seger och firandet efteråt med hennes lagkamrater och tränare blev ett minne som skulle värma hennes hjärta länge.

3. Våren 2013, en skola i Stockholm, Sverige: 15-åriga Lisa uppträdde i sin första skolteaterföreställning som en av huvudrollerna. Hon övervann sin nervositet och gav en fantastisk prestation, vilket ledde till stående ovationer från publiken. Familj och vänner var där för att stötta och fira hennes framgång, vilket förvandlade det till ett av de lyckligaste barndomsminnena för Lisa."

GPT-4
Förvånansvärt bra. Men jag reagerade på småsaker som att alla lyckliga minnen är Lisa ca 2 år för gammal för "första gången". Och platserna är misstänksamt utspridda. Sen brukar såna här minnen ofta komma med en extra liten personlig detalj. Exempelvis att man hade dom nya röda skorna eller nåt sånt. Men chat lär sig snabbt...
Citera
2023-05-08, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Någon som testat AutoGPT?

Verkar vara eller åtminstone framställer sig som den sista pusselbiten för automatisera hela arbetsflöden. Har själv bara glott igenom lite dokumentation och någon video men verkar kusligt lovande.

https://github.com/Significant-Gravitas/Auto-GPT

Jag har testat, men inte fått det att göra något förnuftigt ännu. Det kanske bara funkar på enklare problem än så länge 🤷.
För mig så fastnade det när den skulle skapa python script lokalt. Den fick (antar jag) inte lov till det så då bara hängde den sig i en loop.

Har också försökt https://github.com/reworkd/AgentGPT men samma sak där.
Citera
2023-05-08, 17:45
Medlem
Jag tänker inte kalla ChatGPT fantastisk innan den lyckats skapa ett Pong-spel i Python.

AI har inget sunt förnuft.
Senast redigerad av Armondplantar 2023-05-08 kl. 17:48.
Citera
2023-05-08, 18:21
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar
Jag tänker inte kalla ChatGPT fantastisk innan den lyckats skapa ett Pong-spel i Python.

AI har inget sunt förnuft.

Den har inga större problem med att göra Pong i Python, problemet är användarna som använder ChatGPT fel, inte ChatGPT.

Prova att Googla så hittar du massor av exempel av personer som gjort just Pong med ChatGPT.
Citera
2023-05-10, 15:39
Medlem
Open AI gjorde en förlust på $540 miljoner förra året. Sam Altman har sagt att han tror att det företag som vinner AI-racet kommer att tjäna tusentals miljarder dollar så de kommer säkert att fortsätta tills ingen vill stoppa in mer pengar, och det tror jag inte kommer att hända.
Citera
2023-05-10, 21:36
Bannlyst
Jag släppte tramset som pågår på internet kring AI och varit ute IRL ganska mycket istället. Det så kallade "snacket (schacket?) på gatan" kring AI är väl att folk inte är särskilt oroliga för det i nuläget, och inte heller särskilt imponerande. Jag har sett några löpsedlar kring AI här och där, hört lite i P1 (stängde av då) och såg några minuter på TV4 kring det. Utrikisk media lär vara att föredra när det gäller AI. Sverige är väl, som vanligt, minst 10 år efter resten av vettiga länder. Det räcker nog så med AI för mig ett tag framöver, och jag tror jag pausar hela AI-grejen ett tag. Sommaren 2023 blir nog bra, IRL.
Citera
2023-05-10, 22:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Jag släppte tramset som pågår på internet kring AI och varit ute IRL ganska mycket istället. Det så kallade "snacket (schacket?) på gatan" kring AI är väl att folk inte är särskilt oroliga för det i nuläget, och inte heller särskilt imponerande. Jag har sett några löpsedlar kring AI här och där, hört lite i P1 (stängde av då) och såg några minuter på TV4 kring det. Utrikisk media lär vara att föredra när det gäller AI. Sverige är väl, som vanligt, minst 10 år efter resten av vettiga länder. Det räcker nog så med AI för mig ett tag framöver, och jag tror jag pausar hela AI-grejen ett tag. Sommaren 2023 blir nog bra, IRL.

Ok, ta igen dig tills efter midsommar. Under tiden har, ChatGPT-4 fördubblat sin kapacitet och antalet applikationer som använder sig av modellen har väl, minst femdubblats.

Hypen är idag att ChatGPT är ett smartphone ögonblick, likt Apples 2007.

Det imponerar dock inte på mig, hur kul och praktiskt det ändå är med smartphone.

Men om 10 år så kommer AI utvecklingen att jämföras med när vi klättrade ner ifrån träden, och blev människor. För om 10 år så kommer den utveckling som gör om oss till en maskincivilisation, att ha inleds.

Och, det, imponerar på mig!

Och då är jag inte ens speciellt "Kurzweilzig"

Nej GPT-5 kommer inte att "ta över", som den hysteriska Göteborgs-matematikern tror! 🙂
Citera
2023-05-10, 23:02
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ok, ta igen dig tills efter midsommar. Under tiden har, ChatGPT-4 fördubblat sin kapacitet och antalet applikationer som använder sig av modellen har väl, minst femdubblats.

Hypen är idag att ChatGPT är ett smartphone ögonblick, likt Apples 2007.

Det imponerar dock inte på mig, hur kul och praktiskt det ändå är med smartphone.

Men om 10 år så kommer AI utvecklingen att jämföras med när vi klättrade ner ifrån träden, och blev människor. För om 10 år så kommer den utveckling som gör om oss till en maskincivilisation, att ha inleds.

Och, det, imponerar på mig!

Och då är jag inte ens speciellt "Kurzweilzig"

Nej GPT-5 kommer inte att "ta över", som den hysteriska Göteborgs-matematikern tror! 🙂

Kan du inte måla upp en sorts vision av den förändring du tänker dig skett genom chatgpt på några års sikt. Den där förändringen som du liknar vid hur människor började gå på marken istället för att vara apor i träd. Beskriv med lite exempel hur en sån förändring skulle kunn se ut i praktiken!
Citera
2023-05-10, 23:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Kan du inte måla upp en sorts vision av den förändring du tänker dig skett genom chatgpt på några års sikt. Den där förändringen som du liknar vid hur människor började gå på marken istället för att vara apor i träd. Beskriv med lite exempel hur en sån förändring skulle kunn se ut i praktiken!

Sure, om bara du bjussar mig på hjärnimplantat som motsvarar ett hyfsat starkt, AGI!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in