2023-10-05, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det stämmer. Eller, du kan ansöka utan att lämna in dem, men då kommer du bara få ett svar där CSN säger att de måste ha in dina betyg för att kunna godkänna nytt studiestöd, så det går på ett ut.
Om jag inte skulle ha godkända betyg att uppvisa, när blir jag då återigen berättigad CSN?
Efter första tentan, efter första terminen?
Citera
2023-10-05, 00:12
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerusaEr
Om jag inte skulle ha godkända betyg att uppvisa, när blir jag då återigen berättigad CSN?
Efter första tentan, efter första terminen?
Så fort du fått nog godkänt för att "läka" underskottet.
Citera
2023-10-06, 11:56
Medlem
NancyViciouss avatar
Om jag läst en utbildning på högskolan, hoppat av pga sjukskriven och barnafödsel och nu läser samma utbildning igen, kan jag då få nytt CSN för de kurser jag redan läst? Måste veta om jag akut måste hitta extrajobb, för nästa höst (hela terminen) kommer jag ha kurser jag redan gjort.
Citera
2023-10-06, 12:50
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NancyVicious
Om jag läst en utbildning på högskolan, hoppat av pga sjukskriven och barnafödsel och nu läser samma utbildning igen, kan jag då få nytt CSN för de kurser jag redan läst? Måste veta om jag akut måste hitta extrajobb, för nästa höst (hela terminen) kommer jag ha kurser jag redan gjort.

https://www.csn.se/fragor-och-svar/varfor-maste-jag-registrera-mig-pa-mina-kurser-for-att-fa-studiemedel-for-studier-i-sverige/krav-pa-registrering.html#h-Registreradigigennardulaseromkurserpahogskola

Citat:
Du kan få studiemedel för att läsa om en kurs på högskola som du inte klarat, men då måste du omregistrera dig på kursen. Du kan bara få studiemedel för de poäng du inte tidigare klarat av kursen.
Citera
2023-10-06, 14:21
Medlem
Läste en sommarkurs på distans och tog CSN. Sommarkursen examinerades sista augusti men läraren blev sjukskriven och därför blev betygen inte satta förrän nu (!) I september började jag på ett program på ett annat universitet, och min ansökan om studiemedel fick avslag. Nu vill CSN inte betala ut studiemedel retroaktivt pga att jag enligt systemet inte klarade av mina poäng förrän nu. Det är ju för fan inte mitt fel! 😢 Finns det nåt jag kan göra? Mer
än att skriva arga insändare? mvh akut pank
Citera
2023-10-06, 17:02
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knappasttroligt
Läste en sommarkurs på distans och tog CSN. Sommarkursen examinerades sista augusti men läraren blev sjukskriven och därför blev betygen inte satta förrän nu (!) I september började jag på ett program på ett annat universitet, och min ansökan om studiemedel fick avslag. Nu vill CSN inte betala ut studiemedel retroaktivt pga att jag enligt systemet inte klarade av mina poäng förrän nu. Det är ju för fan inte mitt fel! 😢 Finns det nåt jag kan göra? Mer
än att skriva arga insändare? mvh akut pank
Kontakta lärosätet där du läste sommarkursen och be att få ett intyg på att du klarade kursen i tid men att den rapporterats sent pga sjukdom. Sedan skickar du det till CSN.
Citera
2023-10-10, 10:35
Medlem
Kycklingtasss avatar
Skulle uppskatta lite input på om jag tänker rätt.

Jag läser en 30 hp kurs under hösten och har ansökt om och beviljats studiemedel för 20 veckor.

Jag oroar mig lite (säkert i onödan) för att inte bli klar med kursen i tid och har samtidigt tänkt söka studiemedel även i vår, vilket givetvis kommer nekas om inte 75% av dessa 30 hp kommer in.

Utöver dessa 30 hp läser jag en extra kurs ā 7,5 hp som jag garanterat kommer fixa i tid. Under sommaren läste jag (och klarade, så klart) även en kurs på 15 hp som jag inte ansökt om eller lyft studiemedel för. Examination av denna skedde i slutet av augusti.

Har jag förstått det rätt att CSN i första hand prövar den senaste beviljade perioden (20 v), om inte 75% resultat uppfylls räknar CSN självmant in tidigare resultat i upp till ett år bakåt?

Då borde jag ha mitt på det torra i och med sommarkursen som tillsammans med höstens extrakurs ger 22,5 hp = 75% av 30 hp?
Citera
2023-10-18, 00:49
Medlem
Kan jag välja att endast registrera mig för en kurs (7,5 hp LP2) och få CSN? Jag tänker hoppa av utbildningen januari. Tanken är då att "råka" glömma registrera mig på Ladok för den ena kursen och endast läsa en kurs tills januari.
Senast redigerad av Ahmed21 2023-10-18 kl. 00:53.
Citera
2023-10-18, 03:12
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed21
Kan jag välja att endast registrera mig för en kurs (7,5 hp LP2) och få CSN? Jag tänker hoppa av utbildningen januari. Tanken är då att "råka" glömma registrera mig på Ladok för den ena kursen och endast läsa en kurs tills januari.
Gör du så så kommer du få återkrav. Om du slutför kursen utan att få godkänt så får du inget återkrav (dock kommer du inte få studiestöd i framtiden om du inte "läkt" bristen på studieresultat eller det gått minst 10 år), men kurser som du hoppar av eller aldrig registrerar dig på får du återkrav för.
Citera
2023-10-20, 12:33
Avslutad
Behöver lite hjälp.
Blev antagen till ett program till höstterminen för några år sedan, ansökte om studiemedel och registrerade mig på kurser totalt 30 hp helfart och är fortfarande registrerad på dessa kurser. Problemet är att jag av olika skäl inte deltog i några tentor eller examinationer och således fick inga hp just den terminen. Till vårterminen läste jag olika kurser och fick ihop strax över 40 hp men ansökte då inte om studiemedel. Kommer jag få återkrav för att jag inte fick några hp den terminen jag fick studiemedel även om jag varit registrerad på alla kurser? Eller kollar CSN endast på om man varit registrerad och sedan tagit dessa poäng man fått studiemedel för oavsett om det är samma eller olika kurser ? Hur fungerar det?

Har inte hört något från CSN ännu men vet att de brukar göra eventuella efterkontroller flera år efter man fått studiemedel.
Senast redigerad av Perreand 2023-10-20 kl. 12:49.
Citera
2023-10-20, 13:50
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perreand
Behöver lite hjälp.
Blev antagen till ett program till höstterminen för några år sedan, ansökte om studiemedel och registrerade mig på kurser totalt 30 hp helfart och är fortfarande registrerad på dessa kurser. Problemet är att jag av olika skäl inte deltog i några tentor eller examinationer och således fick inga hp just den terminen. Till vårterminen läste jag olika kurser och fick ihop strax över 40 hp men ansökte då inte om studiemedel. Kommer jag få återkrav för att jag inte fick några hp den terminen jag fick studiemedel även om jag varit registrerad på alla kurser? Eller kollar CSN endast på om man varit registrerad och sedan tagit dessa poäng man fått studiemedel för oavsett om det är samma eller olika kurser ? Hur fungerar det?

Har inte hört något från CSN ännu men vet att de brukar göra eventuella efterkontroller flera år efter man fått studiemedel.
Det är lite otydligt exakt vad din fråga är, men om du missade att ta några hp när du hade studiestöd, men sedan klarade 40 hp på senare terminer så har du "läkt" ditt bristande studieresultat. CSN bryr sig inte om i vilka kurser du tog poäng, de kollar bara på den totalt mängden poäng och när de togs.
Citera
2023-10-23, 21:38
Medlem
Om jag hoppar av mina utlandsstudier nu, och väljer att fortsätta med studier HT24 - när kommer då återbetalningskravet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in