2023-10-05, 16:49
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Alltså, jag utgår ifrån att kristna är kristna för att de vill vara det och att det är de själva som avgör och ingen annan. Jag utgår också ifrån att kristna kan göra fel, t.o.m. riktigt dåliga saker och kanske t.o.m. gilla att göra det och alltså vara misslyckade.
...
Med vilken rätt menar du dig kunna avgöra att någon vill vara kristen och att personen själv avgör saken?
Vilja är en inre storhet, som du inte ser, och att vilja vara något är inte med nödvändighet samma sak som att också vara det.
Med rätten som enmansreligionens Store Gubbe har kanske?
Citera
2023-10-05, 16:54
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
... Gehenna är det ord som ursprungligen används för helvetet. Gehenna var en fysisk plats, ingen utomjordisk pinoplats,
...
Om Gehenna är en fysisk och inomjordisk pinoplats, blir helvetet, vars lokalitet du nu menar dig ha avslöjat (fast det har du inte), mindre helvetiskt och hemtrevligt? Gråter man av lycka där, skär man tänder för att slipa dem, är elden där varm o go'?
Citera
2023-10-05, 18:29
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Med vilken rätt menar du dig kunna avgöra att någon vill vara kristen och att personen själv avgör saken?
Vilja är en inre storhet, som du inte ser, och att vilja vara något är inte med nödvändighet samma sak som att också vara det.
Med rätten som enmansreligionens Store Gubbe har kanske?
OK, du trollar men kallar dig för kristen och är kristen i mina ögon. Men du är ingen bra förebild.

På samma sätt må ock edert ljus lysa inför människorna, så att de se edra goda gärningar och prisa eder Fader, som är i himmelen. — Matteus 5:16

utan sådant skall edert tal vara, att ja är ja, och nej är nej. Vad därutöver är, det är av ondo. — Matteus 5:37

Ty var och en som upphöjer sig, han skall bliva förödmjukad, och den som ödmjukar sig, han skall bliva upphöjd.» — Lukas 14:11

Den som nu så ödmjukar sig, att han bliver såsom detta barn, han är den störste i himmelriket. — Matteus 18:4

Jag hoppas att du slipper plågas i all evighet för ditt dåliga sätt att företräda Gud.
Citera
2023-10-05, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag hoppas att du slipper plågas i all evighet för ditt dåliga sätt att företräda Gud.

Alltså, det är sjukt att du på riktigt tror att du företräder Jesus på ett bra sätt.
Det är skrattretande.

Känner du ens din himmelska fader ?
Citera
2023-10-05, 19:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haspat
Alltså, det är sjukt att du på riktigt tror att du företräder Jesus på ett bra sätt.
Det är skrattretande.

Känner du ens din himmelska fader ?
Jaså? Berätta mer om mina fel!
Citera
2023-10-06, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Att kristna tror att gud skickar folk till helvetet är ju inte konstigare än någon annan religiös föreställning. Det är bara en del av tron.
Vad som däremot blir väldigt bisarrt är när någon av dem ger sig på att försöka argumentera för att en gud kan vara god, eller allgod t.om men ändå plåga människor för all evighet.
Samma bisarra situation uppstår när det som står om slaveri i bibeln ska försvaras.
Det går liksom inte att försvara men det är heller inte möjligt att ifrågasätta det som står, för det är ju guds ord och per definition rätt.

Att tortera människor i en evighet är ju bokstavligen så ondskefullt som det bara kan bli. Dessutom gör tydligen gud detta för rena hittepå-brott, som exempelvis när två vuxna människor av samma kön valt att ha sex. Ren ondska.
Tur att det hela är en uppenbar myt. Tänker mig att det måste frambringa en hel del ångest att ha den typen av vidskepelse.

Räcker med att tro på Gud så blir du blir förlåten för dina synder. Det enda som gör att du hamnar i helvetet och plågas för evigt är om du inte tror på att Gud finns.

Så min kära mor som var en fantastiskt kärleksfull människa mot allt och alla torteras nu i evighet av Gud för att hon inte trodde på honom.
Citera
2023-10-06, 01:34
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Så min kära mor som var en fantastiskt kärleksfull människa mot allt och alla torteras nu i evighet av Gud för att hon inte trodde på honom.
O du tycker en god gud skulle göra något sådant?
Citera
2023-10-06, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
O du tycker en god gud skulle göra något sådant?

Jag har svårt och förstå det kan jag säga. Känns vidrigt för och uttrycka det milt. Ändå står så många för det. Halva jordens befolkning minst typ. Tänk om de har rätt? Vad vet man?
Citera
2023-10-06, 12:27
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Jag har svårt och förstå det kan jag säga. Känns vidrigt för och uttrycka det milt. Ändå står så många för det. Halva jordens befolkning minst typ. Tänk om de har rätt? Vad vet man?
Det är ju som när en maffiaboss håller en pistol mot ditt huvud o säger gör du inte som jag vill så dör du. Nej om gud är villig att plåga mer än halva mänskligheten så är han inte god han är ett monster.
Citera
2023-10-06, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
Det är ju som när en maffiaboss håller en pistol mot ditt huvud o säger gör du inte som jag vill så dör du. Nej om gud är villig att plåga mer än halva mänskligheten så är han inte god han är ett monster.

Maffiabossen plågar inte för evigt så det är ju ingenting i jämförelse. Dessutom slipper maffiabossen helvetet om han tror på Gud och ber om förlåtelse. Den han avrättat och som inte tror på Gud hamnar däremot i helvetet.

Önskar få detta förklarat av de som tror det är så och tycker Gud är god.
Citera
2023-10-06, 13:52
Medlem
Citat:

Önskar få detta förklarat av de som tror det är så och tycker Gud är god.

Alla som har syndat utan lag ska också gå under utan lag, och alla som har syndat under lagen ska dömas genom lagen. Det är inte lagens hörare som är rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare ska förklaras rättfärdiga. För när hedningar som inte har lagen av naturen gör vad lagen befaller, då är de sin egen lag trots att de saknar lagen. De visar att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan. Om detta vittnar också deras samveten och tankar som sinsemellan anklagar eller till och med försvarar dem. Det ska visa sig på den dag då Gud dömer det som är fördolt hos människorna, allt enligt det evangelium jag fått genom Jesus Kristus.
Romarbrevet 2:12‭-‬16 SFB15

Gud är god! Han älskar oss ! Det ända han vill är att lära känna oss, att vara med oss!

Jag ber att alla som läser detta ska lära känna Herren! Lär känna den helige Ande! Era liv kommer bli så förvandlade!
I Jesus mäktiga namn!
Amen
Citera
2023-10-06, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haspat
Alla som har syndat utan lag ska också gå under utan lag, och alla som har syndat under lagen ska dömas genom lagen. Det är inte lagens hörare som är rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare ska förklaras rättfärdiga. För när hedningar som inte har lagen av naturen gör vad lagen befaller, då är de sin egen lag trots att de saknar lagen. De visar att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan. Om detta vittnar också deras samveten och tankar som sinsemellan anklagar eller till och med försvarar dem. Det ska visa sig på den dag då Gud dömer det som är fördolt hos människorna, allt enligt det evangelium jag fått genom Jesus Kristus.
Romarbrevet 2:12‭-‬16 SFB15

Gud är god! Han älskar oss ! Det ända han vill är att lära känna oss, att vara med oss!

Jag ber att alla som läser detta ska lära känna Herren! Lär känna den helige Ande! Era liv kommer bli så förvandlade!
I Jesus mäktiga namn!
Amen

Vad menas appropå det jag skrev? Straffas man i helvetet i en evig tortyr för att man inte har lyckats tro på Gud under sin livstid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in