Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
HO kan ha känt till det om SE:s semester innan, varvid AK hakade på och hälsade. Det är alltför oklart.
Men jag förstår att du blåhåller denna detalj.
Vilken detalj?
Jag förstår inte riktigt vad som är oklart här. Det finns ett förhållande som följer av det som framgår utan något krångel eller diverse tilläggsantaganden och det är att SE stannade till och i parkerat läge förde ett lite längre eller kortare samtal med väktarna. Det kan givetvis ha varit på något annat sätt, men då blir det antaganden och krångel. Och att välja det kräver goda skäl. Vilka är det i detta fall?
Väktarna tjänstgör väl på Skandias utanför ordinarie kontorstid. SE jobbar över någon gång i veckan. Hur ofta råkar SE:s sena utpassager sammanfalla med att studenten/överliggaren HO har ett pass och inte är på rond? Enligt AK är det många som passerar på kvällarna. Men HO lägger på minnet exakt vilken dag någon gång framöver just SE skall på semester och vet direkt att det är dags när han en tid senare, på mordkvällen, ser SE marschera genom receptionen och han (HO) och kollegan utropar då trevlig semester. Verkar det rimligt?
En stund senare denna kväll återkommer en medtagen SE och det uppenbaras efterhand att statsministern blivit mördad intill. HO är ute och tittar på mordplatsen. Men samtalet med SE vid utpassagen innan mordet är ett falskt minne han och kollegan konstruerar av ett samtal HO fört vid något helt annat tillfälle. Och lägger till i minnet uppgifter om att SE sagt att han haft mycket att göra, varit tvungen hinna klart osv. Verkar det rimligt?
Och sen konstruerar HO och en annan kollega minnen av samtalet med SE efter hans återkomst.
Den enda uppgift som finns om att inget samtal ägt rum är för övrigt SE:s. Varför har det han uppger prioritet framför det personer som inte har minsta anledning att fara med osanning berättar?
Man kan även påminna om följande. *SE har inte bråttom när han stämplat ut, utan snarare gott om tid. *Det var kutym att prata med väktarna när man lämnade sent. *SE gillade av allt att döma att tjôta. *RB förefaller ha svårt att tro på uppgiften att SE gått rakt igenom receptionen utan att stanna.
Citat:
Hur kommer det sig förresten att det inte satt någon kortläsare på insida ytterdörr? Det gör det ju i byggnader numera ...
Skandias installationer har jag inga begrepp om. Men jag tror jag vet vad systemet hette, dock glömt nu.