2023-10-04, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det är därför som kanske dom har mer på Engström just pga att KP inte borde se det som prestige ...

Ganska lågt att gå ut med namn på en avliden om dom inte är rätt säkra...

Jag tänker bara rent logiskt

Men vilken typ av information skulle de sitta på som de inte kan gå ut med?
Citera
2023-10-04, 11:01
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Nja..Här kan jag inte direkt stämma in i kören att det var KP som hittade Engström....

Om det är Engström så var KP inte ens två på bollen...

Så att han tar åt sig äran har jag svårt att tro...

Jag har aldrig påstått att han var den förste som hittade honom?
Citera
2023-10-04, 12:01
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
HO kan ha känt till det om SE:s semester innan, varvid AK hakade på och hälsade. Det är alltför oklart.

Men jag förstår att du blåhåller denna detalj.

Vilken detalj?

Jag förstår inte riktigt vad som är oklart här. Det finns ett förhållande som följer av det som framgår utan något krångel eller diverse tilläggsantaganden och det är att SE stannade till och i parkerat läge förde ett lite längre eller kortare samtal med väktarna. Det kan givetvis ha varit på något annat sätt, men då blir det antaganden och krångel. Och att välja det kräver goda skäl. Vilka är det i detta fall?

Väktarna tjänstgör väl på Skandias utanför ordinarie kontorstid. SE jobbar över någon gång i veckan. Hur ofta råkar SE:s sena utpassager sammanfalla med att studenten/överliggaren HO har ett pass och inte är på rond? Enligt AK är det många som passerar på kvällarna. Men HO lägger på minnet exakt vilken dag någon gång framöver just SE skall på semester och vet direkt att det är dags när han en tid senare, på mordkvällen, ser SE marschera genom receptionen och han (HO) och kollegan utropar då trevlig semester. Verkar det rimligt?

En stund senare denna kväll återkommer en medtagen SE och det uppenbaras efterhand att statsministern blivit mördad intill. HO är ute och tittar på mordplatsen. Men samtalet med SE vid utpassagen innan mordet är ett falskt minne han och kollegan konstruerar av ett samtal HO fört vid något helt annat tillfälle. Och lägger till i minnet uppgifter om att SE sagt att han haft mycket att göra, varit tvungen hinna klart osv. Verkar det rimligt?

Och sen konstruerar HO och en annan kollega minnen av samtalet med SE efter hans återkomst.

Den enda uppgift som finns om att inget samtal ägt rum är för övrigt SE:s. Varför har det han uppger prioritet framför det personer som inte har minsta anledning att fara med osanning berättar?

Man kan även påminna om följande. *SE har inte bråttom när han stämplat ut, utan snarare gott om tid. *Det var kutym att prata med väktarna när man lämnade sent. *SE gillade av allt att döma att tjôta. *RB förefaller ha svårt att tro på uppgiften att SE gått rakt igenom receptionen utan att stanna.

Citat:
Hur kommer det sig förresten att det inte satt någon kortläsare på insida ytterdörr? Det gör det ju i byggnader numera ...

Skandias installationer har jag inga begrepp om. Men jag tror jag vet vad systemet hette, dock glömt nu.
Citera
2023-10-04, 12:08
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Du glömmer att väga in att det kan varit andra kvällar som det samtalat om semester och anledningen till varför han jobbar över.

Dvs GM-SE väljer i detta fall inte bort något Alibi. Det har aldrig varit nått samtal att tala om.

HO är tydlig med sin minnesbild.

"F: Kan du då för mig berätta Henry, minns du den här dagen, det är en fredag 1986-02-28 .

O: Ja, jag minns den ganska väl. Men vad jag kommer ihåg är liksom från 23:40 ungefär."

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EA9982-02

Det är efter att förhörsledaren försöker få fram info om när SE går iväg han försöker minnas.

Jag säger inte att det är så.

Jag menar att du bör väga in det i ditt resonemang.

Trevlig kväll

Uppenbarligen så har han minnen från före 23.40.

Han kommer ihåg sitt ombyte, kaffehämtning, toabesök, när kollegor kommer och går och såna detaljer.

Att han inte skulle minnas att han pratat med SE vid hans utpassage när han återkommer 23.40 och meddelar nyheten framstår för mig inte som troligt.

Inte heller att han skulle fantisera ihop samtalet om det nu inte ägt rum. Och det dessutom med samma uppgifter som kollegan lämnar om det.

Tack, jag väger in det, men tycker nog inte att den tuvan stjälper det väktarna uppger.
Citera
2023-10-04, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Har du kommit fram till något logiskt angående ACR och GS? Jag väntar fortfarande på ett logiskt svar till varför de är avfärdade som vittnen.

Tiden är inte bekräftade...

Sen även om dom stöter ihop med GM så utesluter jag inte Engström ...
Citera
2023-10-04, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Men vilken typ av information skulle de sitta på som de inte kan gå ut med?

Jag skrev inte att dom inte kan gå ut med det....Utan att dom valt att inte gå ut med allt !

Är det vanligt att man går ut med allt till media om man misstänker en GM ?
Citera
2023-10-04, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Jag har aldrig påstått att han var den förste som hittade honom?

Så varför skrev du då att han skulle ta åt sig äran som den som löste mordet ?
Citera
2023-10-04, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Uppenbarligen så har han minnen från före 23.40.

Han kommer ihåg sitt ombyte, kaffehämtning, toabesök, när kollegor kommer och går och såna detaljer.

Att han inte skulle minnas att han pratat med SE vid hans utpassage när han återkommer 23.40 och meddelar nyheten framstår för mig inte som troligt.

Inte heller att han skulle fantisera ihop samtalet om det nu inte ägt rum. Och det dessutom med samma uppgifter som kollegan lämnar om det.

Tack, jag väger in det, men tycker nog inte att den tuvan stjälper det väktarna uppger.

Tycker också det är troligt att HO minns just en sån detalj. När Gunnar Wall pratade med Krister Petersen efter nedläggningen så trodde KP att SE först pratat med väktarna och sen stämplat ut. Har man inte koll på en så pass vital detalj så har man ingen vidare koll. Det kan ge SE alibi, vilket kanske inte passade hans egen agenda som mannen som försökte rädda livet på OP.
Citera
2023-10-04, 13:33
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Tiden är inte bekräftade...

Sen även om dom stöter ihop med GM så utesluter jag inte Engström ...

Hur bekräftad tid behöver du? de kollade på en klocka 23:16 en stund innan de såg mannen. GS själv säger att klockan var ca 23:25 när det skedde.

Hur många personer med gms signalement springer på den där gatan inom en femminutersperiod tänker du?

Så du tänker då att det var SE de såg som en man i 35-40-årsåldern, med blå täckjacka och neddragen mössa, med mörka vallonska drag. Som då springer ner till snickarebacken.

Nu blir det ju väldigt kul att höra hur du tänker att SE kom tillbaka till Skandia 23:40 då.
Citera
2023-10-04, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Hur bekräftad tid behöver du? de kollade på en klocka 23:16 en stund innan de såg mannen. GS själv säger att klockan var ca 23:25 när det skedde.

Hur många personer med gms signalement springer på den där gatan inom en femminutersperiod tänker du?

Så du tänker då att det var SE de såg som en man i 35-40-årsåldern, med blå täckjacka och neddragen mössa, med mörka vallonska drag. Som då springer ner till snickarebacken.

Nu blir det ju väldigt kul att höra hur du tänker att SE kom tillbaka till Skandia 23:40 då.

Det hinner man...prova själv !

Hur många män sprang i gränden med rock och huvudbonad och liten väska ?
Citera
2023-10-04, 13:44
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Tycker också det är troligt att HO minns just en sån detalj. När Gunnar Wall pratade med Krister Petersen efter nedläggningen så trodde KP att SE först pratat med väktarna och sen stämplat ut. Har man inte koll på en så pass vital detalj så har man ingen vidare koll. Det kan ge SE alibi, vilket kanske inte passade hans egen agenda som mannen som försökte rädda livet på OP.

Framgår det vad KP/PU trodde om själva samtalet och dess utsträckning i tiden?
Citera
2023-10-04, 13:49
Medlem
Rust-Lees avatar
Börjat att bläddra i Wahls nya svulstiga alster.

Jag inledde med intervjun med Ulrika Glaser.

Väldigt lite “nytt” tillkom. Men lite var intressant!

- Stig och Me gick hem till Glasers på morgonen den 1 mars och berättade om vad som hade hänt. UG står på sig (påstår sig ha utmärkt minne) att Stig berättade om varianten där han jagade gärningsmannen. Jag tolkar det som att hon tror att det är sant. Att Stig faktiskt rusade in i gränden efter att LP har sagt att “han sprang ditåt”. Stig ska ha stannat vid trappan för att sedan gå tillbaka. Supervittnet ska då prata med en polis. Polisen var inte intressead av Stig. Därmed kontaktade Stig media.

- UG verkar inte tro på att hennes syster var på samma bio som Palme.

- Stig och WG var aldrig ovänner. Det var Stig och UGs mamma som inte kom överens. Tydligen hade Stig blivit “full och dum” när de var på något “Bridge event” och efter det bröt de kontakten.

- UG har läst förhören med ME och förstår varför man tycker att de är märkliga. Hon säger att ME inte är dement, men att hon troligtvis har “tryckt bort” en hel del som rör Stig då det var ganska jobbigt de sista åren (innan de skiljde sig).

- UG verkar också helt ha missat Engströms äventyr i media. Hon ska ha blivit chockad när hon blev visad Rapport inslaget av TP.

- Stig var inte “slug” eller “skarp”. Det är främsta anledning (för UG) att Stig inte är GM. Han skulle inte klara av att planera både mordet och det som kom efter.
Återigen målas han upp som en lönnfet alkoholiserad mysfarbror som inte klarar av så mycket. Han kan knappt hålla i Bridgekorten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in