2023-10-03, 17:04
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Täckningen finns såklart för han är ju inte så dum att han chansar med saker som inte sagts...

Men det betyder inte att han varit där..

Om jag inte sett en fotbollsmatch men vill säga till en vän att jag såg matchen..Då kommer jag bara saker som jag vet hänt under matchen !

Jag tror alltså att det Engström säger är info han fått ...

Detta har vi gått genom redan..

Sen behöver inte vi bevisa hans skuld som misstänkt..

Det är väl snarare du som behöver bevisa hans oskuld om vi ska ta bort honom som misstänkt
Så hur vet han vad som sagts utan att ha varit där? Han chansar ju inte enligt dig, då måste han ju veta. Och för att veta måste man vara där.

Och om du tagit till dig infon i tråden så hade du vetat att SE säger många saker innan de kommer fram i media. Så det argumentet håller inte. Antingen chansar han eller så har han varit där.

Jag har visat det, många gånger. Men mottagaren måste vara mottaglig för den infon också.

Vi har tex visat på flertalet saker SE säger som han inte kan veta som gm. Om man vill behålla honom som misstänkt så får man väl ta och visa på att han kunde ha den här infon som gm.

Jag väntar också med en förklaring till hur ACRs man inte kan vara densamma som YN ser. För där utesluts SE också.

Jag undrar också hur man har uteslutit SE som den man som är vid OPs kropp och vid Bohemia. Där han är den som överlägset bäst stämmer in.

Jag väntar också med en förklaring till varför man utesluter den mycket mer troliga grandmannen som misstänkt.
Citera
2023-10-03, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Så hur vet han vad som sagts utan att ha varit där? Han chansar ju inte enligt dig, då måste han ju veta. Och för att veta måste man vara där.

Och om du tagit till dig infon i tråden så hade du vetat att SE säger många saker innan de kommer fram i media. Så det argumentet håller inte. Antingen chansar han eller så har han varit där.

Jag har visat det, många gånger. Men mottagaren måste vara mottaglig för den infon också.

Vi har tex visat på flertalet saker SE säger som han inte kan veta som gm. Om man vill behålla honom som misstänkt så får man väl ta och visa på att han kunde ha den här infon som gm.

Jag väntar också med en förklaring till hur ACRs man inte kan vara densamma som YN ser. För där utesluts SE också.

Jag undrar också hur man har uteslutit SE som den man som är vid OPs kropp och vid Bohemia. Där han är den som överlägset bäst stämmer in.

Jag väntar också med en förklaring till varför man utesluter den mycket mer troliga grandmannen som misstänkt.

Hans första telefon kontakt med polisen sker efter att tidningar och TV samt radio redan sagt mkt info om mordet..

Plus att han haft tidningen över på kaffe..

Det är bara det telefon förhöret som gäller ....Eller hur
Citera
2023-10-03, 17:11
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Du hade väl läst igenom kapitlet lite snabbt sa du väl?

Absolut!

Jag hittar inget om någon cykel i "Nationens fiende".
Citera
2023-10-03, 17:19
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Hans första telefon kontakt med polisen sker efter att tidningar och TV samt radio redan sagt mkt info om mordet..

Plus att han haft tidningen över på kaffe..

Det är bara det telefon förhöret som gäller ....Eller hur
Och där står inte alla uppgifter han ger.
Citera
2023-10-03, 17:21
Medlem
Citat:

Finns ingen som har täckning på vart Engström kan fått info ifrån..

Som sagt han kan ha haft en kollega inom en tidning och fått info
Citera
2023-10-03, 17:27
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nej, ska man "önska trevlig semester och allting" så måste man först informeras om förestående semester och allting. AK uppger vidare att SE berättar om att han jobbat över och anledningen till detta. Inget om något kort samtal. Det SE uppger är inte punkter han ropar ut medan han passerar väktarna. AK:s uppgifter är heller ingen uttömmande lista på vad som avhandlades. Det HO uppger om samtalet är samstämmigt med det AK berättar, bara utförligare och mer detaljrikt.

Men, visst, det är inte omöjligt att samtalet varade endast 30 sekunder (även om det sannolikt var längre). Min poäng är dock inte att samtalet ger SE alibi (även om det är mycket troligt).

Utan att SE själv tydligen tycker att det innebär ett oönskat alibi, vilket han betackar sig för när han dagen efteråt enligt RB mycket tydligt nekar till att ha stannat och pratat något alls med väktarna. RB förvånas över uppgiften och frågar SE om denna sak två gånger. Han nekar ihärdigt och de två blir därmed överens om att SE i sådana fall kan ha hunnit ut på gatan. Det är åtminstone inte omöjligt, enligt RB:s uppfattning om tiderna 1/3.

Enligt sig själv var väl detta något hon först blandat ihop.

PH uppger i juni 1986 att han pratat med väktarna och blir tvungen att lägga in ett samtal i kronologin. Det framkommer inte vad väktarna sagt om samtalets tidsutdräkt.

Det hon uppger i förhöret är väl att hon och HO inte har pratat med varandra om det här. Och även om de hade det, så tror jag inte att de fantiserat ihop en gemensam saga om vad SE sagt vid utpassagen.

Lika lite som vid återkomsten.

Jag menar att det inte finns en enda luddighet gällande om huruvida ett samtal ägt rum eller inte. Den ende som lämnar uppgiften att inget samtal och inget stopp vid väktarna ägt rum är Stig själv och det dagen efter.

Man kan riskera att gå vilse i dem också.

HO kan ha känt till det om SE:s semester innan, varvid AK hakade på och hälsade. Det är alltför oklart.

Men jag förstår att du blåhåller denna detalj.

Hur kommer det sig förresten att det inte satt någon kortläsare på insida ytterdörr? Det gör det ju i byggnader numera ...
Citera
2023-10-03, 17:30
Medlem
Citat:

Jag får en tydlig känsla att Engström inte har någon kontakt med övriga vittnen...

Han gör mkt fast i det tysta och när han väl ska lämna vittnesmål så har han oturen att bli nekad...

Media har han inget intresse av trots denna stora händelse...
Citera
2023-10-03, 17:38
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Finns ingen som har täckning på vart Engström kan fått info ifrån..

Som sagt han kan ha haft en kollega inom en tidning och fått info
Så då kvarstår faktan att SE uppger saker gm inte kan känna till. Och ingen förklaring till hur han kan veta det.

Eller en enkel förklaring är att han var där.
Citera
2023-10-03, 17:39
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag får en tydlig känsla att Engström inte har någon kontakt med övriga vittnen...

Han gör mkt fast i det tysta och när han väl ska lämna vittnesmål så har han oturen att bli nekad...

Media har han inget intresse av trots denna stora händelse...
Jag tror du litar för mycket på din känsla.

Har du något svar på varför ACRs man inte är gm?
Citera
2023-10-03, 17:39
Medlem
Citat:
Så då kvarstår faktan att SE uppger saker gm inte kan känna till. Och ingen förklaring till hur han kan veta det.

Eller en enkel förklaring är att han var där.

Säg något som inte Engström som GM kan känna till 12 timmar efteråt !!
Citera
2023-10-03, 17:52
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Säg något som inte Engström som GM kan känna till 12 timmar efteråt !!
Att det rann blod ur OPs mun, att LP pekade in mot Tunnelgatan, att LP sprang runt och stoppade bilar, att polisen var brysk mot LP, i vilken ordning poliserna kom, att polisen på plats var passiv och inte särskilt intresserad av vittnesmål, att LP sa att gm hade mörkblå täckjacka.

Det är det jag kommer på på rak arm. Sedan finns det ju mycket annat. Även den mängd han lyckas korrekt snappa upp från media trots att media mest skrev felaktigheter den första tiden är imponerande. Han lyckas ju inte gå på en enda av de felaktigheterna.

Sedan anser jag inte främst att det är enskilda saker som dessa som utesluter SE. Något eller några sakerna kan såklart vara fel eller en korrekta chansningar av SE. Det är främst mängden korrekt fakta som utesluter honom.

Sedan ska vi ju komma ihåg att enligt materialet uppger SE saker redan efter 20 min.
Citera
2023-10-03, 17:53
Medlem
Citat:
Jag tror du litar för mycket på din känsla.

Har du något svar på varför ACRs man inte är gm?

Blir spännande att höra dessa uppgifter som Engström enbart kan ha tagit del genom att själv sett det med egna ögon...

Du får ta i ordentligt och mitt svar kommer ändå bara bli att dessa uppgifter kan visst ha kommit fram till media ..

Du har tyvärr ingen täckning på vad som media kan ha fått av övriga vittnen..

Sen kan du inte heller använda väktarna eftersom Engström kan ha träffat dom minst 40gånger till innan dom blev förhörda 3mån senare..

Så tyvärr har du ingen chans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in