Citat:
Hur tänkte vi nu?
Läste vi länken ens?
"Ett vanligt fel är att det står att inläggningen kan förvaras i rumstemperatur eller att den inte är tillräckligt sur för att förhindra tillväxt av giftet. Fel som till exempel förekommer i Coops recept på smaksatt olivolja."
1-2-3 dumhet?
Jag gillar att göra egen saltgurka och äkta saltgurka har ingen ättika.
En vettig cornichon (dvs minigurkor) har inget socker i sig.. även om man kommer över så är det vatten, salt och ättika eller vinäger...
Läste vi länken ens?
"Ett vanligt fel är att det står att inläggningen kan förvaras i rumstemperatur eller att den inte är tillräckligt sur för att förhindra tillväxt av giftet. Fel som till exempel förekommer i Coops recept på smaksatt olivolja."
1-2-3 dumhet?
Jag gillar att göra egen saltgurka och äkta saltgurka har ingen ättika.
En vettig cornichon (dvs minigurkor) har inget socker i sig.. även om man kommer över så är det vatten, salt och ättika eller vinäger...
Ja, hur tänkte vi nu? Salt eller ättika är det som krävs, 1-2-3 är ett exempel på ett recept som ser till att en inläggning ligger inom felmarginalen, vilket gör att en sådan inläggning inte kan utveckla botulism. Och sedan förvaring i kylen. Gör man rätt så är det ingen fara, vilket är ett relevant svar på frågan i trådstarten; är det ”farligt att göra inläggningar själv?”.
Så du kanske ska läsa vad jag skriver. Och sen kan du läsa om regel 0.02, så kanske du inser att länken inte är en väsentlig del av en vettig trådstart.
Salt, ättika och kyla är viktigast för att förhindra tillväxt av Clostridium botulinum när du gör fiskinläggningar. Socker hämmar bara bakterier till en viss grad. Det klassiska 1-2-3 sillinläggningsreceptet med en del 12-procentig ättikssprit, två delar socker och tre delar vatten har god säkerhetsmarginal, eftersom köpta urvattnade salta fiskfiléer redan innehåller tillräckligt mycket salt. Även en mindre mängd ättiksprit gör det för surt för sjukdomsframkallande bakterier att föröka sig.