2023-10-03, 06:24
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Hur tänkte vi nu?
Läste vi länken ens?

"Ett vanligt fel är att det står att inläggningen kan förvaras i rumstemperatur eller att den inte är tillräckligt sur för att förhindra tillväxt av giftet. Fel som till exempel förekommer i Coops recept på smaksatt olivolja."

1-2-3 dumhet?

Jag gillar att göra egen saltgurka och äkta saltgurka har ingen ättika.

En vettig cornichon (dvs minigurkor) har inget socker i sig.. även om man kommer över så är det vatten, salt och ättika eller vinäger...

Ja, hur tänkte vi nu? Salt eller ättika är det som krävs, 1-2-3 är ett exempel på ett recept som ser till att en inläggning ligger inom felmarginalen, vilket gör att en sådan inläggning inte kan utveckla botulism. Och sedan förvaring i kylen. Gör man rätt så är det ingen fara, vilket är ett relevant svar på frågan i trådstarten; är det ”farligt att göra inläggningar själv?”.

du kanske ska läsa vad jag skriver. Och sen kan du läsa om regel 0.02, så kanske du inser att länken inte är en väsentlig del av en vettig trådstart.

Citera
2023-10-03, 08:38
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Har i många år gjort både salta och sura grönsaksinläggningar och jag gravar och rimmar fisk och kött samt kallröker, men visst är jag medveten om botulism. Lägger in sill och makrill men då med 1-2-3-lag inte minst för botulismens skull. Är mycket noga med mängden salt, hygien och kylförvaring.

Oljeinläggning har jag inte sysslat med men smaksatt olivolja är nog mer för hipsters...?
Gjort olivolja med ramslök i snart 20 år inga problem. Har den dock i kyl, sett att inte alla gör så. Härligt i salladen under sommaren.
Citera
2023-10-03, 14:31
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Ja, hur tänkte vi nu? Salt eller ättika är det som krävs, 1-2-3 är ett exempel på ett recept som ser till att en inläggning ligger inom felmarginalen, vilket gör att en sådan inläggning inte kan utveckla botulism. Och sedan förvaring i kylen. Gör man rätt så är det ingen fara, vilket är ett relevant svar på frågan i trådstarten; är det ”farligt att göra inläggningar själv?”.

du kanske ska läsa vad jag skriver. Och sen kan du läsa om regel 0.02, så kanske du inser att länken inte är en väsentlig del av en vettig trådstart.

Nu kanske jag var lite hård i mitt inlägg men du skrev faktiskt 1-2-3 lag. Inte om sådant som inte innehåller ättika. Därför jag gjorde ett inlägg. Men visst kan man ha en skvätt vinäger i en saltinläggning om man vill. Det har du helt rätt i.

Inte för att vara petig men topic är just inläggningar.
Då behöver inte det minsta ättika i en saltinläggning.
Du kan fermentera alla frukt- och grönsaker och det räknas av väldigt många som en inläggning.

Ha en bra dag!

Just det... Jag är högst medveten om 0.02 då jag frekvent postar länkar och vet hur upprörda folk blir när man inte helst citerar allt i länken.
Citera
2023-10-03, 15:26
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Nu kanske jag var lite hård i mitt inlägg men du skrev faktiskt 1-2-3 lag. Inte om sådant som inte innehåller ättika. Därför jag gjorde ett inlägg.
1-2-3 lag är klassisk ättikslag. En del ättika (12%), två delar socker, tre delar vatten.

Vad tror du att 1-2-3 lag är för något om det inte är inläggning?
Citera
2023-10-03, 15:30
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
1-2-3 lag är klassisk ättikslag. En del ättika (12%), två delar socker, tre delar vatten.

Vad tror du att 1-2-3 lag är för något om det inte är inläggning?

Du väljer att förkorta mitt inlägg men fattar ändå inte vad jag skriver, grattis!

"Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Nu kanske jag var lite hård i mitt inlägg men du skrev faktiskt 1-2-3 lag. Inte om sådant som inte innehåller ättika. Därför jag gjorde ett inlägg.!"

Sen förklarade jag att fermentering är också en inläggning, utan socker eller ättika.

Är det något mer du vill tillföra ämnet?
Citera
2023-10-03, 15:49
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Du väljer att förkorta mitt inlägg men fattar ändå inte vad jag skriver, grattis!

"Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Nu kanske jag var lite hård i mitt inlägg men du skrev faktiskt 1-2-3 lag. Inte om sådant som inte innehåller ättika. Därför jag gjorde ett inlägg.!"

Sen förklarade jag att fermentering är också en inläggning, utan socker eller ättika.

Är det något mer du vill tillföra ämnet?
Jag är lite förvirrad. Jag trodde vi pratade om alla typer av inläggningar. Det finns som du säger många varianter. Du skriver "Inte för att vara petig men topic är just inläggningar" men klassikern 1-2-3 platsar inte enligt dig av någon anledning?
Citera
2023-10-03, 15:55
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Jag är lite förvirrad. Jag trodde vi pratade om alla typer av inläggningar. Det finns som du säger många varianter. Du skriver "Inte för att vara petig men topic är just inläggningar" men klassikern 1-2-3 platsar inte enligt dig av någon anledning?

Lär dig att läsa trådar.

Detta var det inlägg jag ursprungligen responderade på.

(FB) Farligt att göra inläggningar själv

Läs det och resten av denna korta tråd, om du har tid.

Har du sedan någon fråga till mig om inläggningar så fortsätt gärna.

En del ser tex även fermenterad fisk som en inläggning och inte bara konservering.
Surströmming tex.
Citera
2023-10-03, 16:06
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Lär dig att läsa trådar.

Detta var det inlägg jag ursprungligen responderade på.

(FB) Farligt att göra inläggningar själv

Läs det och resten av denna korta tråd, om du har tid.

Har du sedan någon fråga till mig om inläggningar så fortsätt gärna.

En del ser tex även fermenterad fisk som en inläggning och inte bara konservering.
Surströmming tex.
Lär dig läsa tankar tyckte jag att du skrev först. Det skulle jag behöva här tror jag.

Har läst inlägget du snäste åt. Glostrup påpekar att folk lägger in utan att se till att det blir tillräckligt salt, surt eller hålls kallt. Glostrup påpekar även att om man t.ex. följer 1-2-3-receptet och har saker i kylskåp så är det ingen större fara.

Du hugger på det där sista. Tråden handlar om inläggningar (oklart varför inte 1-2-3 får nämnas) men det är kanske felaktig oljeinläggning som du vill prata om enbart? Fast du nämner ju fermentering också... Hur som helst, jag lämnar detta nu.
Citera
2023-10-03, 21:17
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
Gjort olivolja med ramslök i snart 20 år inga problem. Har den dock i kyl, sett att inte alla gör så. Härligt i salladen under sommaren.

Det låter riktigt gott!
Citera
2023-10-03, 23:21
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Det är mycket enkelt, Clostridium botulinum växer inte om pH är under 4.6 eller vattenaktiviteten är under 0.94 eller om temperaturen är under +3 grader

Där ser man rent siffermässigt vetenskapligt hur det ska stå till, bra jobbat. Men folk har ju över alla tider konserverat livsmedel och det finns nog en solid vetenskap över det ochså efter 1000 tals försök samt misslyckanden och framgång utan siffror men istället vald metod, ingredienser och andelar
Citera
2023-10-04, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Där ser man rent siffermässigt vetenskapligt hur det ska stå till, bra jobbat. Men folk har ju över alla tider konserverat livsmedel och det finns nog en solid vetenskap över det ochså efter 1000 tals försök samt misslyckanden och framgång utan siffror men istället vald metod, ingredienser och andelar

Det fungerar inte så, speciellt inte med botulism som kommer slumpmässigt och oregelbundet.

På Färöarna har de traditionellt haft ont om bränsle (endast torv), så de har inte kunnat röka eller utvinna salt ur havsvattnet, i stället har de bara gjort traditionell skerpikjøt genom att bara hänga upp fårkroppar luftigt för att torka dem utan att först salta dem Det leder till förhållanden där Clostridium botulinum kan växa, så mellan 1988-2007 hade man 9 fall av botulism där 2 personer avled. Historiskt har man säkert haft många fler fall

https://doi.org/10.1186/s42779-023-00182-7

Inuiter har traditionellt fått kött mycket oregelbundet t ex fångat stora mängder alkor under sommaren och grävt ned i skinnsäckar eller lyckats döda en val och sedan styckat och grävt ned köttet. Sedan 1947 har man registrerat 317 fall av botulism (ca 10% dödlighet) bland inuiter bara i Alaska

https://doi.org/10.1093/cid/ciq240
https://doi.org/10.1093/cid/ciq256
Citera
2023-10-04, 07:57
Medlem
Venators avatar
Hittade en riktigt intressant rapport från Livsmedelsverket från 2021 som behandlar detta. Motsäger vad jag ser inget som lyfts här men fördjupar och ger en bra helhetsbild.

L 2021 nr 16 - Heminläggning av grönsaker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in