• 1
  • 2
2023-10-01, 22:51
Medlem
SVT berättar om farorna med att hålla på och smaksätta och konservera eget livsmedel.

Det senaste elva åren har nämligen tio personer drabbats av livsfarlig botulism.

https://www.svt.se/nyheter/farliga-r...ig-forgiftning

Så nu lägger ni av med dumheterna gott folk och handlar surkål på ica! Vad tycker ni om farorna med att laga egen mat? Är ni rädda när ni äter något som inte konserverats i fabrik?
Citera
2023-10-01, 23:06
Medlem
Glostrups avatar
Följer man 1-2-3-recept och har saker i kylskåp så är det nog ingen större fara.

Influencer-tomtar (tomtor) som laborerar med recepten så att de hamnar utanför säkerhetsmarginalen (salt/ättika) och har burkarna på hyllor i köket för att de ”är vackra” lär ligga bättre till för en Darwin Award än vettiga människor som lägger in sill efter mormors recept och som fattar att man inte kan ta den in och ut ut kylen hur många gånger som helst.
Citera
2023-10-01, 23:10
Medlem
Botulism orsakas av handhavandefel, har man lite förståelse för vad man gör kommer det inte att inträffa. Är man det minsta osäker kanske man bör låta bli, botulinumtoxin är ju trots allt, så vitt jag vet det mest potenta gift vi känner till.
Citera
2023-10-01, 23:36
Medlem
Jag kom och tänka på isländsk surhaj eller vad de kallar den. Ska få surströmming att framstå som mesigt luktmässigt. Borde finnas en del risker vid framställningen då man låter kadavren lufttorka. Finns risk för det här även vid framställning av den typen av mat?
Citera
2023-10-01, 23:53
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
SVT berättar om farorna med att hålla på och smaksätta och konservera eget livsmedel.

Det senaste elva åren har nämligen tio personer drabbats av livsfarlig botulism.

https://www.svt.se/nyheter/farliga-r...ig-forgiftning

Så nu lägger ni av med dumheterna gott folk och handlar surkål på ica! Vad tycker ni om farorna med att laga egen mat? Är ni rädda när ni äter något som inte konserverats i fabrik?

Har i många år gjort både salta och sura grönsaksinläggningar och jag gravar och rimmar fisk och kött samt kallröker, men visst är jag medveten om botulism. Lägger in sill och makrill men då med 1-2-3-lag inte minst för botulismens skull. Är mycket noga med mängden salt, hygien och kylförvaring.

Oljeinläggning har jag inte sysslat med men smaksatt olivolja är nog mer för hipsters...?
Citera
2023-10-02, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Har i många år gjort både salta och sura grönsaksinläggningar och jag gravar och rimmar fisk och kött samt kallröker, men visst är jag medveten om botulism. Lägger in sill och makrill men då med 1-2-3-lag inte minst för botulismens skull. Är mycket noga med mängden salt, hygien och kylförvaring.

Oljeinläggning har jag inte sysslat med men smaksatt olivolja är nog mer för hipsters...?
Det kan bli riskabelt med oljeinläggningar om det inte finns salt närvarande.
I Bordeaux, Frankrike inträffade nyligen fall av botulism:
https://www.bbc.com/news/articles/c723rndl109o

Man tror att inlagda sardiner kan ha varit smittokällan.

Förr så kallades botulism för korvförgiftningsbakterien eftersom ett flertal fall vid förra sekelskiftet uppstått på grund av att patienterna hade ätit korvar.
Korvar som var otillräckligt saltade och/eller rökta.

I skinka och andra charkuterier såsom hamburgare och korvar så finns det både vanligt salt plus nitrit/nitrat,
alla tre salterna hindrar bakterierna från att utvecklas.

Hitintills har väl de allra flesta fall av botulism bara gällt kött eller fisk,
eller typ dåliga och otäta konservburkar.

Men med nya produkter och kostvanor kan den dyka upp lite här och var och här är ett
fall om botulism gällande mandelmjölk i Australien:
https://www.bbc.com/news/business-64659039

Mandelmjölk är lätt att göra själv med att köra mandlarna i en mixer, men hållbarheten hos sådan färdigmixad mandelmjölk är inte särskilt lång.
Denna mandelmjölk var tydligen inte pastöriserad och heller inte förpackad likt Tetra-pack.

Vad gäller den vanliga mjölken från kossor så ser det ut som att mjölkproteinerna kan neutralisera botulismen från att utvecklas. Pastöriseringsprocessen plus mjölkproteinerna blockerar själva giftämnet:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2869135/

Mycket möjligt att det är ett evolutionärt knep från kossorna att deras mjölk innehåller ett slags motgift mot botulismen.
Ytterst få fall av botulism lär ha upptäckts hos kossor och kalvar i alla fall.

Annars så vore det en ständigt närvarade risk för alla diande kalvar att få i sig dessa giftiga jordbakterier som botulismbakterien ändå är.

Det är dock bara när bakterien växer till sig och förökas som den bildar giftet.

Amerikanen Otto Warmbier som fängslades av Nordkorea för att ha stulit en banderoll på hotellet som de bodde på kan ha drabbats av botulism, men i så fall måste det vara fängelsematen som varit orsaken.

Det har länge ryktats under decennier att Nordkorea har dåliga konservburkar, med dålig tätning.
Hur många som dör inne i NK pga botulism är det väl ingen som vet ?
Citera
2023-10-02, 09:01
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Jag kom och tänka på isländsk surhaj eller vad de kallar den. Ska få surströmming att framstå som mesigt luktmässigt. Borde finnas en del risker vid framställningen då man låter kadavren lufttorka. Finns risk för det här även vid framställning av den typen av mat?

Isländsk surhaj är, liksom surströmming, fermenterad. Surhaj luktar betydligt mindre än surströmming, och helt annorlunda. Surhaj luktar, och smakar, starkt av ammoniak, medan surströmming har en mer ”rutten” lukt men smakar mest salt. Fermenterad fisk har tillräckligt med salt i sig för att inte ruttna eller utveckla botulism, de som klantat till det med inläggningar har troligen haft för lite salt och/eller ättika i lagen.

Både surhaj och surströmming är absolut tjänliga som föda, men jag föredrar själv surströmming före surhaj.
Citera
2023-10-02, 10:12
Medlem
Haha, de vill bara att du inte ska göra något själv. Stäng av hjärnan och konsumera.
Citera
2023-10-02, 18:43
Medlem
Sladdarens avatar
Är väl konserveringsmedel inkl andra kemikalier dom vill man ska tillsätta och som de anser att konsumenten inte kan hantera utan kemikunskaper

Att varna för det 2023 betyder nog bara att de saknar köpkraft för olika inläggningar som troligen ökat markant i pris. Sen att olika sajter skriver fel recept är ju en annan femma för en säker inläggning

Definiera tillräckligt sur salt torrt kallt ?
Öppnad glasburk ska helst förvaras i kylen
Om det är inte tillräckligt surt, salt sött osv så håller det väl bara lite kortare tid.
Soo what? Det hinner väl gå åt iaf
Citera
2023-10-03, 02:45
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Följer man 1-2-3-recept och har saker i kylskåp så är det nog ingen större fara.

Influencer-tomtar (tomtor) som laborerar med recepten så att de hamnar utanför säkerhetsmarginalen (salt/ättika) och har burkarna på hyllor i köket för att de ”är vackra” lär ligga bättre till för en Darwin Award än vettiga människor som lägger in sill efter mormors recept och som fattar att man inte kan ta den in och ut ut kylen hur många gånger som helst.

Hur tänkte vi nu?
Läste vi länken ens?

"Ett vanligt fel är att det står att inläggningen kan förvaras i rumstemperatur eller att den inte är tillräckligt sur för att förhindra tillväxt av giftet. Fel som till exempel förekommer i Coops recept på smaksatt olivolja."

1-2-3 dumhet?

Jag gillar att göra egen saltgurka och äkta saltgurka har ingen ättika.

En vettig cornichon (dvs minigurkor) har inget socker i sig.. även om man kommer över så är det vatten, salt och ättika eller vinäger...
Citera
2023-10-03, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Är väl konserveringsmedel inkl andra kemikalier dom vill man ska tillsätta och som de anser att konsumenten inte kan hantera utan kemikunskaper

Att varna för det 2023 betyder nog bara att de saknar köpkraft för olika inläggningar som troligen ökat markant i pris. Sen att olika sajter skriver fel recept är ju en annan femma för en säker inläggning

Definiera tillräckligt sur salt torrt kallt ?
Öppnad glasburk ska helst förvaras i kylen
Om det är inte tillräckligt surt, salt sött osv så håller det väl bara lite kortare tid.
Soo what? Det hinner väl gå åt iaf

Det är mycket enkelt, Clostridium botulinum växer inte om pH är under 4.6 eller vattenaktiviteten är under 0.94 eller om temperaturen är under +3 grader
Citera
2023-10-03, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feeltheburn
Haha, de vill bara att du inte ska göra något själv. Stäng av hjärnan och konsumera.

Känns som det är så. Min släkt nere på Balkan lägger in bokstavligen varje vinter sedan jag kan minnas. Det är lite av en tradition. Vet inte något fall där detta hänt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in