2023-10-03, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Jo, den absoluta majoriteten som köper hus avser att bo där lång tid. Men sen separerar väl typ hälften så småningom....

Ja, en snabb googling ger:

Citat:
50% av alla äktenskap slutar i skilsmässa. Äktenskap som upplöstes genom skilsmässa hade varat i genomsnitt i 11,7 år. Vanligaste ålder för skilsmässa är mellan 35 och 49 år. Par utan gemensamma barn separerar eller skiljer sig mest.

Man kan anta att många "gifta med barn", stannar för ongarnas skull, även fast kuken inte står längre.

Apropå att köpa för att bo: Mina föräldrar köpte nog på sämsta möjliga tidpunkt, 1989. Jag var så liten så jag begrep mig inte på annat än Ninja Turtles, men det var nog ett gäng tuffa år. Ena lönen gick garanterat oavkortat till räntorna, andra skulle täcka övriga kostnader. Det var mycket ärvda kläder, blodkorv, max en chipspåse/vecka till Fångarna på Fortet eller Bingolotto. Trots villaidyll.
Dock hade jag en fantastisk uppväxt, och är tacksam för att jag fått förnimma en doft av "Det Gamla Sverige" under brännbollsturneringarna i 90-talets ljumma sommarnätter. Så imho, gjorde mina föräldrar rätt val. De jobbade inom kommun/landsting på positioner som inte drabbades av nedskärningarna, så de hade på så vis tur. Hade en torskat kneget under husägandets första 6 år hade det varit, för att citera Mario: "Game Over!"
Citera
2023-10-03, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Om vi antar att "skidbacken nedåt" börjat redan så skulle jag påstå att det antingen sker en krasch på riktigt, eller så fortsätter vi marginellt nedåt så länge räntan fortsätter gå upp. Men jag tror vi är relativt nära toppen av räntan dvs vi åker kanske max på 2 höjningar till med 25 punkter.

Så om inte kraschen händer inom den tidsperioden har jag svårt att se att det blir en lång skidbacke nedåt, utan snarare tvärtom kan det vända relativt snart förutsatt att vi inte kraschar på riktigt. Den här marginella takten nedåt tror jag inte alls på att den fortsätter.

Jag tror det kommer skidbacka lite till, kanske 6-8% nominellt till botten. Hösten visade sig vara dystrare än t.o.m. jag trodde, och då är mitt namn ändå D. Ysterqvist.
Dock om räntan toppar efter en novemberhöjning (eller ytterligare en 25-punktare i till våren), tror jag "skidbacken" planar ut. Det blir dock ingen "halfpipe", utan räntorna lär ligga kvar högt under lång tid för att stävja inflationen, även om de inte ökar. Enl. samma princip som att du alltid ska fortsätta antibiotikakuren även en tid efter att de märkbara infektionssymtomen försvunnit. För att vara säker på att den är helt död, och inte återkommer i än elakare tappning.
Citera
2023-10-03, 22:51
Medlem
Blodrött. Vad tror ni om hösten/vintern 2023, vart hinner det bottna?
Citera
2023-10-03, 23:02
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Jag tror det kommer skidbacka lite till, kanske 6-8% nominellt till botten. Hösten visade sig vara dystrare än t.o.m. jag trodde, och då är mitt namn ändå D. Ysterqvist.
Dock om räntan toppar efter en novemberhöjning (eller ytterligare en 25-punktare i till våren), tror jag "skidbacken" planar ut. Det blir dock ingen "halfpipe", utan räntorna lär ligga kvar högt under lång tid för att stävja inflationen, även om de inte ökar. Enl. samma princip som att du alltid ska fortsätta antibiotikakuren även en tid efter att de märkbara infektionssymtomen försvunnit. För att vara säker på att den är helt död, och inte återkommer i än elakare tappning.
Mitt område ser redan utan lite som en halfpipe med botten i dec -22.

Men ja, jag är helt med dig att det antagligen först kommer stanna av ett tag innan det börjar åka uppåt på riktigt. Motsätter mig starkt idén om en långsam skidbacke nedåt dock, och tycker verkligen det går att diskutera om att det faktiskt sker i dagsläget. I hela riket är det inte riktigt samma studs i halfpipe men botten var faktiskt även där dec -22 och inte nu. Det kan ju såklart fortfarande krascha totalt, men då snackar vi inte heller om någon långsam skidbacke i stil med det vi sett hittills.

Tror spekulanterna behöver riktiga tecken på att det är över för att kasta sig in i marknaden. Det duger inte att de bara står och stampar. Tror första räntesänkningen blir en sista köpsignal för många.
Citera
2023-10-03, 23:04
Medlem
Citat:
Ekonomen varnar: ”Marknaden kommer att vara brutal”

Sverige går som första land in i en fastighetskris som kommer att tynga bankerna och som riskerar att bli systemkritisk. Den varningen utfärdar den danska ekonomen Andreas Steno Larsen.
”Jag tror att marknaden kommer att vara brutal i sin bild av svenska banker, när de tvingas ta in detta i böckerna”, säger han.
Samtidigt spår han en ”enastående” revansch för den svenska kronan om några år.

https://www.di.se/nyheter/ekonomen-varnar-marknaden-kommer-att-vara-brutal/

Lycka till alla bolånetorskar.
Citera
2023-10-03, 23:05
Medlem
Citat:

Men ja, jag är helt med dig att det antagligen först kommer stanna av ett tag innan det börjar åka uppåt på riktigt. Motsätter mig starkt idén om en långsam skidbacke nedåt dock, och tycker verkligen det går att diskutera om att det faktiskt sker i dagsläget. I hela riket är det inte riktigt samma studs i halfpipe men botten var faktiskt även där dec -22 och inte nu. Det kan ju såklart fortfarande krascha totalt, men då snackar vi inte heller om någon långsam skidbacke i stil med det vi sett hittills.

Tror spekulanterna behöver riktiga tecken på att det är över för att kasta sig in i marknaden. Det duger inte att de bara står och stampar. Tror första räntesänkningen blir en sista köpsignal för många.

Tror du kommer ha en puckelpist med dubbelbotten i dec. '23 (nominellt motsvarande densamma ifjol) och därefter blir det att harva i längdspåret några år. Men som sagt, det är spådom tagen ur kaffesump.
Citera
2023-10-03, 23:06
Medlem
Citat:

Varför spekulerar du flera år fram i tiden? Det kommer ej ske räntesänkningar på flera år.
Citera
2023-10-03, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
https://www.di.se/nyheter/ekonomen-varnar-marknaden-kommer-att-vara-brutal/

Lycka till alla bolånetorskar.

En person som säger det där. Man tror på det man vill tro på.
Citera
2023-10-03, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattaasikterna

Jättebra, låna nu 5 miljoner med rörlig ränta. Allt är hur lugnt som helst.

Eller snackar du bara skit? Annars är det bara att maxbelåna sig.
Citera
2023-10-03, 23:32
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Om vi antar att "skidbacken nedåt" börjat redan så skulle jag påstå att det antingen sker en krasch på riktigt, eller så fortsätter vi marginellt nedåt så länge räntan fortsätter gå upp. Men jag tror vi är relativt nära toppen av räntan dvs vi åker kanske max på 2 höjningar till med 25 punkter.

Så om inte kraschen händer inom den tidsperioden har jag svårt att se att det blir en lång skidbacke nedåt, utan snarare tvärtom kan det vända relativt snart förutsatt att vi inte kraschar på riktigt. Den här marginella takten nedåt tror jag inte alls på att den fortsätter.

Vid första räntesänkningen tror jag spekulanterna som vill in på marknaden bli köpare på riktigt. Så gäller bara att marknaden håller sig relativt stadigt tills dess. Minskandet av byggandet kommer även elda på bostadsbristen i det långa loppet.
Det kan bli en försiktig köpsignal om det finns fundamenta bakom en räntesänkning.
Men på betydligt lägre nivåer än idag realt. Covidpriser kan vi glömma.
Räntorna kan landa på bortåt 5% länge. Sen har vi kraftigt fördyrade levnadsomkostnader och höga energipriser som sänker bostadspriserna.

Det är det goda scenariot. Men det kan också gå väldigt illa. Sverige just nu lever farligt. Vissa städer och omåden blir mer och mer osäljbara under år framåt.. Och vi är ett la-la land som slutat anstränga oss. Omvärlden ser Sverige som ett misslyckat experiment. Det påverkar investeringsviljan.
Citera
2023-10-04, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Varför spekulerar du flera år fram i tiden? Det kommer ej ske räntesänkningar på flera år.

Så spekulerar du själv flera år fram i tiden. Jag tror det blir kraftiga räntesänkningar relativt snart när världsekonomin brakar ihop.
Citera
2023-10-04, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattaasikterna

Gisses, fakta är att det redan gått åt helvete för bland annat Oscar Properties och SBB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in