2023-10-03, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ligger kvar nu ett år senare "på gång" till samma helt orimliga pris

Tråden är numera lika tråkig som marknaden men lite roligare att läsa gamla inlägg.

Ägaren har ju inte kniven mot strupen direkt
Citera
2023-10-03, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Det måste väl innebära att många skriver på bindande avtal innan de sålt? Känns som en stor risk. För antar att inte alla säljare accepterar en klausul att affären endast går igenom ifall köparen får sitt boende sålt.

Jag sålde med klausul köpte med klausul sen sålde vi igen med ett bindande avtal. Så vi har 2 köpare men vi vet inte vem som kommer flytta in än. Köpare nr 2 bor i hyresrätt behöver inte sälja sin bostad. Köpare 1 behöver sälja dem har ungefär 2 veckor kvar sen löper tiden ut. Då får köpare 2 huset. Men jag sitter säkert. Man kanske skulle ha ett till köpare 3
Senast redigerad av toalettdykare 2023-10-03 kl. 21:54.
Citera
2023-10-03, 21:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Bandet lirar fortfarande på Titanic hör jag.

Du har inte en jävla aning om vad de kommande 10 åren har att bjuda. Ni verkar inte kunna släppa att det kan ske ekonomiska paradigm-skiften. Enda sedan början av 80-talet har vi haft fallande räntor. Det är slut med det nu. Nu vänder det och hissen går uppåt istället. Jag tror inte att tillgången bostad kommer bara en vinnare då.

Ja det är ett jäkla bra band som lirat för mig sedan 90-talet när jag köpte min första bostadsrätt. Varför ska jag lyssna nu menar du? Och var ska jag ta vägen? Kan du hitta en billigare boendeform så får du gärna berätta vad jag ska göra och ta vägen nu. Bor i sthlm... so help me out here!
Citera
2023-10-03, 21:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Du är inne i fel tråd. Om du äger ditt boende så påverkas du inte av räntan, för du har ingen pant på ditt boende.

Om du har flera miljoner lån på ditt boende så äger du inte ditt boende. Du leasar den från banken via ett bolån. När korthuset rasar samman och du tvingas sälja så tar banken sin del först, och täcker inte det lånet du har från banken så övergår det till ett blancolån.

Det här är inte sant. Även om du har lån så äger du fortfarande ditt boende, med villkoret att du har ett lån med bostaden som pant till banken.

Varför köper man en bostad som man ska sälja? Det låter inte så klokt. Man köper väl en bostad för att bo i. Det har jag alltid gjort själv. Folk är så konstiga nuförtiden och tror att bostäder är aktier.
Citera
2023-10-03, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Det här tjafset om att man köper för att bo (och att det därför inte gör något att priserna sjunker) är verkligen jubelidiotiskt när de flesta affärer görs av personer som inom en relativt snar framtid kommer vilja sälja för att att behoven eller preferenserna förändras.

Mer eller mindre hela villamarknaden, inkl. radhus, handlas ju av folk som köper för att bo. Familjer, i huvudsak.

Vi köpte vår villa 2017. Tidsaxel för den ligger +20 år bort. Kanske hela livet. Vem vet? Huset i sig är bara en detalj i sammanhanget. Det handlar om område, närhet till dagis, skolor, service, grannar, etc.
Om vi köpte för att bo? Självklart.

Nej - vi är inte unika. Vi är precis som ungefär alla på vår Svensson-villagata på vår Svensson-ort med barn i dagis/tidig skolålder strax utanför Göteborg.
Var är jubelidiotin?
Senast redigerad av M.J.A 2023-10-03 kl. 22:02.
Citera
2023-10-03, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det är ett jäkla bra band som lirat för mig sedan 90-talet när jag köpte min första bostadsrätt. Varför ska jag lyssna nu menar du? Och var ska jag ta vägen? Kan du hitta en billigare boendeform så får du gärna berätta vad jag ska göra och ta vägen nu. Bor i sthlm... so help me out here!

Stockholm är ju inte ens kul att bo i om man inte har familj och släkt där
Citera
2023-10-03, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det här är inte sant. Även om du har lån så äger du fortfarande ditt boende, med villkoret att du har ett lån med bostaden som pant till banken.

Varför köper man en bostad som man ska sälja? Det låter inte så klokt. Man köper väl en bostad för att bo i. Det har jag alltid gjort själv. Folk är så konstiga nuförtiden och tror att bostäder är aktier.

Exakt helt rätt.
Citera
2023-10-03, 21:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Stockholm är ju inte ens kul att bo i om man inte har familj och släkt där

Kan hålla med om det. Är inte där hela tiden, men jobbar tyvärr i stan och då är det praktiskt att bo i närheten av jobbet.
Citera
2023-10-03, 22:11
Medlem
Anacondans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Bandet lirar fortfarande på Titanic hör jag.

Du har inte en jävla aning om vad de kommande 10 åren har att bjuda. Ni verkar inte kunna släppa att det kan ske ekonomiska paradigm-skiften. Enda sedan början av 80-talet har vi haft fallande räntor. Det är slut med det nu. Nu vänder det och hissen går uppåt istället. Jag tror inte att tillgången bostad kommer bara en vinnare då.

Det är snarare tvärtom, paradigmskiftet ligger i att det finns enorma effektiviseringsmöjligheter i företagen, inte minst nu med AI. Vilket kommer pressa priser på varor och tjänster neråt och därmed även inflationen.

Inflationen är förhöjd nu iom externa störningarna - kriget, supply chains, energiproblematiken och Kina etc. Vilka alla förmodligen kommer reda sig snart. Det enda som skulle få inflationen att öka ytterligare är en eskalering av kriget. Inflationen går stadigt ner varje månad, vilket lär fortsätta.

Letar själv nytt i city och tycker det börjar bli köpläge nu/snart. Priserna lär vända snabbt och komma upp till fantasipriser igen om inflationen överraskar ytterligare nedåt. Sen kommer löneutveckling i Sthlm vara förhöjd de kommande åren vilket driver priserna uppåt.

Har varit väldigt dåligt utbud länge nu, det som legat ute i Sthlms innerstad de senaste 2 åren har varit skitlägenheter/ i dåliga föreningar.
Senast redigerad av Anacondan 2023-10-03 kl. 22:14.
Citera
2023-10-03, 22:11
Medlem
Finns en risk att FED höjer styrräntan i november.

Riksbanken kommer att höja i november och H1 2024 kommer styrräntan att ligga på 4,5 - 5,0 %. Bolåneräntorna kommer ligga närmare 6 % inom några månader. Utbudet ökar varje vecka. Bostadspriserna ska ner bra mycket mer.

Lycka till alla bolånetorskar.
Citera
2023-10-03, 22:15
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Mer eller mindre hela villamarknaden, inkl. radhus, handlas ju av folk som köper för att bo. Familjer, i huvudsak.

Vi köpte vår villa 2017. Tidsaxel för den ligger +20 år bort. Kanske hela livet. Vem vet? Huset i sig är bara en detalj i sammanhanget. Det handlar om område, närhet till dagis, skolor, service, grannar, etc.
Om vi köpte för att bo? Självklart.

Nej - vi är inte unika. Vi är precis som ungefär alla på vår Svensson-villagata på vår Svensson-ort med barn i dagis/tidig skolålder strax utanför Göteborg.
Var är jubelidiotin?

Jo, den absoluta majoriteten som köper hus avser att bo där lång tid. Men sen separerar väl typ hälften så småningom....
Citera
2023-10-03, 22:38
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Tror vi på botten under 2024 eller 2025? Eller kanske en lång skidbacke nedåt under många år framöver?
Om vi antar att "skidbacken nedåt" börjat redan så skulle jag påstå att det antingen sker en krasch på riktigt, eller så fortsätter vi marginellt nedåt så länge räntan fortsätter gå upp. Men jag tror vi är relativt nära toppen av räntan dvs vi åker kanske max på 2 höjningar till med 25 punkter.

Så om inte kraschen händer inom den tidsperioden har jag svårt att se att det blir en lång skidbacke nedåt, utan snarare tvärtom kan det vända relativt snart förutsatt att vi inte kraschar på riktigt. Den här marginella takten nedåt tror jag inte alls på att den fortsätter.

Vid första räntesänkningen tror jag spekulanterna som vill in på marknaden bli köpare på riktigt. Så gäller bara att marknaden håller sig relativt stadigt tills dess. Minskandet av byggandet kommer även elda på bostadsbristen i det långa loppet.
Senast redigerad av Dirty. 2023-10-03 kl. 22:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in