2023-10-03, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
När tror ni att marknaden börjar vika ned ordentligt?

Det är självklart att priserna ska ned mer.
Orkar inte argumentera för vad jag tror på men ni får gärna ifrågasätta.

När börjar alla bundna lån ha löpt ut så att majoriteten betalar de aktuella boräntorna?

Tror vi på botten under 2024 eller 2025? Eller kanske en lång skidbacke nedåt under många år framöver?

När folk börjar förlora jobben
Citera
2023-10-03, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är bara att följa tråden och göra en långsiktig kalkyl.

Att inte äga gör folk fattiga och inget jag rekommenderar annat än på kort sikt.

1 år är kort sikt.

Du är inne i fel tråd. Om du äger ditt boende så påverkas du inte av räntan, för du har ingen pant på ditt boende.

Om du har flera miljoner lån på ditt boende så äger du inte ditt boende. Du leasar den från banken via ett bolån. När korthuset rasar samman och du tvingas sälja så tar banken sin del först, och täcker inte det lånet du har från banken så övergår det till ett blancolån.
Citera
2023-10-03, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
I en bolånetorsks värld är det tydligen ALLTID köpläge.

Det är för dom inte kan få sålt sin bostad. Hur ska du göra bostadskarriär på något du inte kan få sålt?
Citera
2023-10-03, 20:39
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Dom köper och säljer på samma marknad så vad skulle då vara problemet?

Att räntekostnaderna har mångdubblats och de därför inte kan skaffa de nya boendet även om priserna fallit.
Citera
2023-10-03, 20:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Att räntekostnaderna har mångdubblats och de därför inte kan skaffa de nya boendet även om priserna fallit.

Det har väl hänt en del med lönen och sparandet på börsen är väl upp ansenlig del. Ser fortfarande inte problemet för paret som vill byta upp sig. Att andelen av disponibel inkomst som får läggas på boende just nu har ökat det senaste året är inget konstigt. Det har det gjort för alla.
Citera
2023-10-03, 20:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Låter som en fantasivärld. Men lycka till osv.

Fantasi för dig kanske. Men säkerligen en realitet för de flesta. Jag kan inte hjälpa dig längre.

Tips till dig vore att sätta dig med excel och plotta lite.
Citera
2023-10-03, 20:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casvaluir
Går priserna upp eller ner i Årsta nu relativt innerstan?

Ingen aning. Skulle tro att de går ned ungefär lika mycket.
Citera
2023-10-03, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är bara att följa tråden och göra en långsiktig kalkyl.

Att inte äga gör folk fattiga och inget jag rekommenderar annat än på kort sikt.

1 år är kort sikt.

Bandet lirar fortfarande på Titanic hör jag.

Du har inte en jävla aning om vad de kommande 10 åren har att bjuda. Ni verkar inte kunna släppa att det kan ske ekonomiska paradigm-skiften. Enda sedan början av 80-talet har vi haft fallande räntor. Det är slut med det nu. Nu vänder det och hissen går uppåt istället. Jag tror inte att tillgången bostad kommer bara en vinnare då.
Citera
2023-10-03, 20:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
I en bolånetorsks värld är det tydligen ALLTID köpläge.

Jadu, eftersom jag inte ser bostaden som en investering, utan som som just ett boende, så anser jag att det är köpläge när dina preferenser matchar din plånbok.

Så ja, på sätt har du rätt att det alltid är köpläge. Folk kan inte tajma börsen så varför ens försöka sig på bostadsmarknaden.
Citera
2023-10-03, 20:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Bandet lirar fortfarande på Titanic hör jag.

Du har inte en jävla aning om vad de kommande 10 åren har att bjuda. Ni verkar inte kunna släppa att det kan ske ekonomiska paradigm-skiften. Enda sedan början av 80-talet har vi haft fallande räntor. Det är slut med det nu. Nu vänder det och hissen går uppåt istället. Jag tror inte att tillgången bostad kommer bara en vinnare då.

Lite weird att du är den enda av oss som vet sanningen. Hade varit ärligare att säga att du inte heller vet vart räntor och börsen tar vägen. Men kanske enklare vardag när man vet allt hela tiden.
Citera
2023-10-03, 20:59
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektid=2740408&utm_source=booli&utm_medium=refe rral&utm_campaign=snart-till-salu&utm_content=sjohagen-sjohagsvagen-17

1 skruttig stuga + 2 skruttiga gäststugor + en tråkig strandlinje med mkt jobb om ska få den trevlig.

"Hur mkt ska du ha för rasket då?"

"5 miljoner...."

Ligger kvar nu ett år senare "på gång" till samma helt orimliga pris

Tråden är numera lika tråkig som marknaden men lite roligare att läsa gamla inlägg.
Citera
2023-10-03, 21:05
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Det måste väl innebära att många skriver på bindande avtal innan de sålt? Känns som en stor risk. För antar att inte alla säljare accepterar en klausul att affären endast går igenom ifall köparen får sitt boende sålt.
Jo på sätt och vis. Men det är husbrist så risken är ändå minimal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in