2023-10-03, 19:45
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Tål upprepas. Sköt ihjäl 2 personer, fick 2 år.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...r-sankt-straff

Här har hon bara fredat sitt hus och egendom

Som du kan se i din egen länk så försvarade den mannen hus och egendom, samt sig själv. Kvinnan däremot sprang ifatt två barn och hotade dessa med pistol. Hade hon lämnat pistolen hemma så hade det med stor sannolikhet inte blivit fängelse.
Ser du ingen skillnad på dessa två fall så blir jag orolig för dig...

P.S. Nyligen frikändes en man helt efter att ha huggit ihjäl två inkräktare med kniv. Han handlade i nödvärn, precis som mannen i din länk. Det gjorde dock inte kvinnan.
Citera
2023-10-03, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
hon skulle bjudit på saft och bullar samt gett dom en peng så hade dom förmodligen sluttat helt rimligt med 1 års fängelse hade dett vart mina ungar hon hottat med skjutvapen hade ja gärna sett avrättning som straff

Äsch, du borde vara glad ifall dina ungar bara blev hotade med skjutvapen! Dom riskerar antagligen att bli skjutna på riktigt i någon gänguppgörelse likt förbannat!
Citera
2023-10-03, 20:02
Medlem
Va ju en unge i Atlanta som blev dødat på halloween några år sen ,mannen fick nog och dødade pojken
Citera
2023-10-03, 20:10
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Enligt HD.

https://www.hd.se/2023-10-02/fangels...arn-med-pistol

Citat " När en kvinna i Vejbystrand tröttnade på att två barn kastade ägg på hennes hus jagade hon ikapp buspojkarna och hotade dem med en kolsyrepistol. Det kostar nu kvinnan 92 000 kronor och ett års fängelse."

Känns som en väldigt hård dom för man säger till det lokala buset.

Är domen rimlig?

Nej verkligen inte. Kvinnor döms alltid hårdare i domstolar. Jämför med pedofilen som våldtagit ett barn i snippadomen och blev frikänd för att domarna inte kunde vara säkra på att offret visste vad en snippa var eller kunde bevisa hur många cm in han var med handen.
Citera
2023-10-03, 20:13
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Har ingen speciell poäng. Blir fundersam eftersom det finns så många i tråden som tycker att det är rimligt beteende av kvinnan och mannen i huset.
Utan undrar om det verkligen är rimlig respons att de jagar ifatt ungarna tar stryptag, riktar en pistol i tinningen respektive bröstet och hotar att skjuta ungarna och avslutar händelsen med lite lätt misshandel.
Nu blev endast kvinnan dömd eftersom det var hon som utför gärningarna, mannen verkade bara varit med att jaga ifatt ungarna.

Dom kastade ägg på hennes hus upprepade ggr. Ja det var rimligt och borde anses självförvållat. Helt respektlöst beteende av barnen i detta fall.
Citera
2023-10-03, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Varför gör du öht det här fallet till en fråga om svenskar och invandring? Det handlar ju inte om det alls och du VET inte varifrån människorna kommer så det är helt ointressant att diskutera.
Jag vet inte om det är mer troligt att en svensk eller invandrare äger en kolsyrepistol. Och det spelar ingen roll om ungarna som kastade ägg var invandrarpojkar eller svenskar - de betedde sig illa oavsett och deras föräldrar borde lärt dem bättre. Och du, ta det lugnt med whoco-emojin nu för du börjar se lite väl upprörd ut.

Vejbystrand ligger i närheten av Torekov. En 3:a på Vejbystrand ligger på typ 4-4.5 mille, så det är ganska säkert inte invandrare. Det märkliga är isåfall vad det är för ouppfostrade svenska överklassungar och vad det är för en galen svensk överklasskärring. Känns som det skulle kunna vara från något avsnitt av solsidan.
Citera
2023-10-03, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Absolut och de har gjort ett pissdåligt jobb i mina ögon, kanske inte ens marginellt bättre än sosseriet.

Gör inte misstaget att tro att jag automatiskt gnäller åt ett särskilt politiskt håll för att jag någon gång i livet skulle ha surrat fast mig vid någon ideologisk mast som jag nu är för bekväm för att släppa. Jag är för gammal för att låtsas som att det inte var alldeles nyss som moderaternas dåvarande ledare slappt skämtade bort folks oro med en julgran som ännu inte brann. Det enda svenska är barbariet. Deras nuvarande ledare satt på Münchenbryggeriet och applåderade glatt att det inte fanns något svenskt stt värna. Precis som jag skrev så är det inte hennes straffskärpning jag vänder mig emot (tvärtom) utan de alternativ hon bjuds. Eller snarare inte bjuds. Jag har inga problem med att pissa både åt höger och vänster i den här frågan och tycker inte heller att frågan om huruvida staten eller individen ska ansvara för ordning och rättsskipning är en typisk höger-vänsterfråga.

Historiskt så har kommunisterna sett kriminella antingen som offer eller som de som verkligen kämpar mot kapitalisterna. Sen när de får makten så ses de i stället som klassförrädare. Sossarna har haft iden om att man ska straffa rationella människor (vanliga) hårt för de ska avskräckas. Kriminella, som kan rehabiliteras ska man satsa på och ge hjälp. Kriminella, som inte går att rehabiliteras ska låsas in "för evigt". En god ide, som inte fungerar i verkligheten. Det finns två problem 1 Orättvist -brottet är mindre avgörande för straffet utan vem man är och vilka chanser man har i framtiden. 2 Det är svårt att veta vem man inte kan rehabilitera och hur lång tid det kommer ta. De borgerliga har sett straffet och rättvisa som det viktigaste. Det låter bra MEN det blir ofta dyrt i slutändan och antal återfall blir högre.

Numera är det mest ett hopkok av sossarnas och de borgerligas tankar. Men man kan se vänsterns idéer om offer dyka upp. Riktiga drogmissbrukare är offer men andra är skadar samhället med sitt festknarkande.

När det gäller tantens straff så ska vi nog alla vara lite försiktiga med att säga bu eller bä om man inte har läst domen. Det gäller mig själv också. Så om någon har läst domen och kan länka till den, så skulle det hjälpa.
Citera
2023-10-03, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Nej verkligen inte. Kvinnor döms alltid hårdare i domstolar. Jämför med pedofilen som våldtagit ett barn i snippadomen och blev frikänd för att domarna inte kunde vara säkra på att offret visste vad en snippa var eller kunde bevisa hur många cm in han var med handen.

Det tror jag inte ett dugg på. Det får du ta fram statistik på. Klart det kan finnas enskilda domar som visar det ena eller andra.
Citera
2023-10-03, 21:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Vejbystrand ligger i närheten av Torekov. En 3:a på Vejbystrand ligger på typ 4-4.5 mille, så det är ganska säkert inte invandrare. Det märkliga är isåfall vad det är för ouppfostrade svenska överklassungar och vad det är för en galen svensk överklasskärring. Känns som det skulle kunna vara från något avsnitt av solsidan.

Är bara att kolla på Ratsit så ser du att blatteriet har tagit sig till Vejbystrand också, om än i betydligt mindre omfattning än andra drabbade ställen. Men du vet väl hur det gamla ordspråket lyder: "Det krävs bara en enda blatte för att förstöra en hel by."

Oavsett om det var blatteungar eller svenska ungar tycker jag att straffet är uppseendeväckande högt. Särskilt eftersom kvinnan förmodligen är ostraffad sedan tidigare.

Var en blatte som skenavrättade en 10-åring som letade Pokemons på torget i Hörby för några år sedan. Han fick typ en kanelbulle som straff, om ens det.
Citera
2023-10-03, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Finns det teknisk bevisning att hon haft en pistol/fake pistol hon hotat med?

Eller är det skit ungarnas ord som ligger bakom denna bisarra dom.

Ja och pistolen såg verkligen ut som en pistol.
Citera
2023-10-03, 22:17
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Har ingen speciell poäng. Blir fundersam eftersom det finns så många i tråden som tycker att det är rimligt beteende av kvinnan och mannen i huset.
Utan undrar om det verkligen är rimlig respons att de jagar ifatt ungarna tar stryptag, riktar en pistol i tinningen respektive bröstet och hotar att skjuta ungarna och avslutar händelsen med lite lätt misshandel.
Nu blev endast kvinnan dömd eftersom det var hon som utför gärningarna, mannen verkade bara varit med att jaga ifatt ungarna.

Dock, kan man ifrågasätta din beskrivning av händelseförloppet. Vet vi egentligen hur det gick till? Finns händelsen på film? Eller är det ungarnas utsagor som ligger till grund för den fällande domen?

Sannolikt lär hon överklaga domen och vi vet hur tokigt tingsrätten emellanåt kan döma.

Svenska domstolar är nummer ett skämt.
Citera
2023-10-03, 23:01
Medlem
LawNumberSixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
1 år kanske är åt det överdrivna hållet. Men absolut, man hotar inte barn. Så någon månad eller två hade räckt.

Nej man hotar inte rötägg till barn, en rejäl lavett utan förvarning är rätt medicin!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in