Citat:
Ursprungligen postat av
Livsmissbrukare
Absolut och de har gjort ett pissdåligt jobb i mina ögon, kanske inte ens marginellt bättre än sosseriet.
Gör inte misstaget att tro att jag automatiskt gnäller åt ett särskilt politiskt håll för att jag någon gång i livet skulle ha surrat fast mig vid någon ideologisk mast som jag nu är för bekväm för att släppa. Jag är för gammal för att låtsas som att det inte var alldeles nyss som moderaternas dåvarande ledare slappt skämtade bort folks oro med en julgran som ännu inte brann. Det enda svenska är barbariet. Deras nuvarande ledare satt på Münchenbryggeriet och applåderade glatt att det inte fanns något svenskt stt värna. Precis som jag skrev så är det inte hennes straffskärpning jag vänder mig emot (tvärtom) utan de alternativ hon bjuds. Eller snarare inte bjuds. Jag har inga problem med att pissa både åt höger och vänster i den här frågan och tycker inte heller att frågan om huruvida staten eller individen ska ansvara för ordning och rättsskipning är en typisk höger-vänsterfråga.
Historiskt så har kommunisterna sett kriminella antingen som offer eller som de som verkligen kämpar mot kapitalisterna. Sen när de får makten så ses de i stället som klassförrädare. Sossarna har haft iden om att man ska straffa rationella människor (vanliga) hårt för de ska avskräckas. Kriminella, som kan rehabiliteras ska man satsa på och ge hjälp. Kriminella, som inte går att rehabiliteras ska låsas in "för evigt". En god ide, som inte fungerar i verkligheten. Det finns två problem 1 Orättvist -brottet är mindre avgörande för straffet utan vem man är och vilka chanser man har i framtiden. 2 Det är svårt att veta vem man inte kan rehabilitera och hur lång tid det kommer ta. De borgerliga har sett straffet och rättvisa som det viktigaste. Det låter bra MEN det blir ofta dyrt i slutändan och antal återfall blir högre.
Numera är det mest ett hopkok av sossarnas och de borgerligas tankar. Men man kan se vänsterns idéer om offer dyka upp. Riktiga drogmissbrukare är offer men andra är skadar samhället med sitt festknarkande.
När det gäller tantens straff så ska vi nog alla vara lite försiktiga med att säga bu eller bä om man inte har läst domen. Det gäller mig själv också. Så om någon har läst domen och kan länka till den, så skulle det hjälpa.