2023-10-03, 17:19
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
En rimlig utgångspunkt vore väl summan på saneringsfirmans offert? Så brukar det ju gå till när man beräknar kostnader på uppkomna skador.
Så inte mer specifikt än så?
Ska vi gissa 1750Kronor?
Citera
2023-10-03, 17:23
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Behöver inte vara ett straff dömt i domstol, vad tycker du är ett rimligt straff för någon som kastat ägg på ett hus på Halloween?
Om jag varit med om något liknande när jag var i den åldern skulle jag skämts så mycket efteråt att jag inte sagt det till någon.

Om jag mot förmodan berättat vad som hänt för mina föräldrar skulle de sannolikt sagt något liknande. Varför gör du något så dumt som att kasta ägg på grannens hus? Gör inte om det. Och sedan glömt bort det hela.
Citera
2023-10-03, 17:32
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Men absolut, man hotar inte barn.
MEN DET ÄR BARN VI PRATAR OM!!!

Hur länge har du varit batikhäxa?
Citera
2023-10-03, 17:35
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp
Framtida raketforskare.

Fyfan @ föräldrarna som misslyckats fatalt med uppfostran här.
Har inte med uppfostran att göra. Icke-västliga barn har lägre medfödd empati än västliga barn.
https://www.information.dk/indland/2...patiske-danske

De begriper bara ett språk: våld.
Citera
2023-10-03, 17:35
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwampDogg
Hade kanske räckt med med 6 månader, men som vuxen hota en 11-åring med pistol över ett pojkstreck bör rendera i ett kännbart straff.

Då spelar inte så stor roll vad för etnicitet barnen eller förövaren nu råkar ha.

Idiotiskt straff! Skitungar som slänger ägg bör få sig en rejäl utskällning och deras föräldrar bör få ett straff som inte kan uppfostra sina ungar.

Varför i helvete skaffar folk barn om de inte kan uppfostra ungjävlarna
Citera
2023-10-03, 17:38
Medlem
ace67s avatar
Hela Sveriges rättsystem behöver en reboot , att skydda sitt hem skall vara ok.
Nödvärnsrätten måste ses över mm. . Alla korrupta advokater måste buras in och de som skyddar dem dvs advokatsamfundet måste ställas till svars för detta total misslyckande.
Med tanke på att staten inte längre sitter på våldsmonopolet det vi delvis betalar skatt för så bör varje laglydig invånare ha rätt att vara beväpnad och få skydda sin egendom.
Citera
2023-10-03, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Så inte mer specifikt än så?
Ska vi gissa 1750Kronor?
Jag har ingen kunskap om vad det skulle kosta och det beror nog mycket på från fall till fall. Det spelar ju ganska stor roll om det bara är fasttorkat på en glasyta eller en vindskiva 4 meter upp. En porös tegelfasad kräver nog andra don och metoder. På puts kanske kalkfärgen följer med. Men en riktig offert borde vara mest rättvist för alla parter. Den som är utsatt kan vara säker på att rätteligen gå skadefri och den som har att betala vet åtminstone att det inte blir mer än vad det faktiskt kostar. Om samhället sedan vill dela ut andra påföljder utöver skadeståndet är inte upp till någon av dem.

Nu är jag ju ganska säker på att det är väldigt svårt att få någon att ens köra ut och ställa upp en stege för 1750 spänn. Förmodligen kostar bara offerten i sig mer än så. Barn som ställer till med sådant här gör ju det av oförstånd och fattar ju inte riktigt vad en arbetstimme kostar eller att saker inte bara rättar till sig av sig självt, inte ens när man sagt förlåt och ångrar sig jättemycket. De fattar ofta inte heller att det gör så mycket skada som de gör och att ägg på en fasad inte alls är lika lätt att få bort som när mamma torkar upp en liten färsk kladd från köksgolvet. Och minst av allt brukar de fatta att någon faktiskt måste rätta till det man orsakat och att det faktiskt inte är tanten man busade med eller att någon annan alltid automatiskt betalar. Barn är ganska korkade på så vis.
Citera
2023-10-03, 17:49
Avstängd
Lifestealers avatar
hon skulle bjudit på saft och bullar samt gett dom en peng så hade dom förmodligen sluttat helt rimligt med 1 års fängelse hade dett vart mina ungar hon hottat med skjutvapen hade ja gärna sett avrättning som straff
Citera
2023-10-03, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KokadPotatis
Om man inte känner föräldrarna så är nästa steg att pistolhota barnen? Som sagt, det är babbebeteende. Bete dig civiliserat, din jävla babbe.
Att kalla någon jävla babbe utan att veta ett smack om den personen tyder ju på att man har aggressionsbesvär och noll självkontroll så frågan är hur du skulle hanterat situationen - du är ju inte i balans alls.
Jag är helsvensk för övrigt. Och jag har inte på något ställe påstått att det är en bra sak att visa en kolsyrepistol för en tonåring och en 11-åring, även om jag kan förstå att kvinnan flippade. Hade varit bättre om hon sprang efter dem med en sopborste el nåt men hon hade förmodligen ändå blivit straffad för att hon hotade de oskyldiga gullungarna.
Jag påpekade bara att ditt förslag att vända sig till barnens föräldrar inte fungerar om man inte kan få tag i dem.
Citera
2023-10-03, 18:03
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Jag har ingen kunskap om vad det skulle kosta och det beror nog mycket på från fall till fall. Det spelar ju ganska stor roll om det bara är fasttorkat på en glasyta eller en vindskiva 4 meter upp. En porös tegelfasad kräver nog andra don och metoder. På puts kanske kalkfärgen följer med. Men en riktig offert borde vara mest rättvist för alla parter. Den som är utsatt kan vara säker på att rätteligen gå skadefri och den som har att betala vet åtminstone att det inte blir mer än vad det faktiskt kostar. Om samhället sedan vill dela ut andra påföljder utöver skadeståndet är inte upp till någon av dem.

Nu är jag ju ganska säker på att det är väldigt svårt att få någon att ens köra ut och ställa upp en stege för 1750 spänn. Förmodligen kostar bara offerten i sig mer än så. Barn som ställer till med sådant här gör ju det av oförstånd och fattar ju inte riktigt vad en arbetstimme kostar eller att saker inte bara rättar till sig av sig självt, inte ens när man sagt förlåt och ångrar sig jättemycket. De fattar ofta inte heller att det gör så mycket skada som de gör och att ägg på en fasad inte alls är lika lätt att få bort som när mamma torkar upp en liten färsk kladd från köksgolvet. Och minst av allt brukar de fatta att någon faktiskt måste rätta till det man orsakat och att det faktiskt inte är tanten man busade med eller att någon annan alltid automatiskt betalar. Barn är ganska korkade på så vis.
En snabb googling gav 7000 för ett en-planshus så säkerligen bara en fasad som har träffats och man behöver inte tvätta hela fasaden uten endast ta bort äggen. Så 1750Kronor är väl inte helt fel. Men säg det dubbla 3500Kronor, är det rimligt?
Citera
2023-10-03, 18:05
Medlem
Hade det varit mina barn hade hon inte överlevt till rättegången.

Tänk vad mycket dum skit man gjort som ung, tom ni incels på FB har gjort dum skit de få gånger ni dragit ut era bleka kroppar ur källaren som unga.
Citera
2023-10-03, 18:08
Medlem
flyer1s avatar
Helt orimligt hårt straff för att skrämma upp 2 barn med ofarligt vapen för de kastat ägg vid 2 tillfällen. Nån måste ju läxa upp ungdomarna om deras föräldrar inte gör det, tycker hon gjorde samhället en tjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in