2023-10-03, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Så meningslöst är det inte att ifrågasätta att ett vittne ljuger..

Det du har är fortfarande att signalement träffar Engström och att dom misstänker att Engström ljuger i sin berättelse...

Får dom inte misstänka Engström eller vad är ditt problem?

Gud, vilken jolmig reträtt.

Ja, kan vi inte alla bara knäppa varandras händer och erkänna allas rätt att misstänka någon...

Det är inte mitt problem att Engström ljuger. Det är ditt. Han borde ju som GM göra det så lite som möjligt men drar istället på helt omotiverat.
Citera
2023-10-03, 16:12
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Blanda inte in mig nu!

Jag har bara hävdat att det som står om Sture E skrivet av Larsson kommer primärt från Maria H (ME).
Du hade väl läst igenom kapitlet lite snabbt sa du väl?
Citera
2023-10-03, 16:14
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Så LL vill alltså plocka bort ett signalement?

Är det isåfall för att han själv sett det..

Engström vill plocka bort signalement för att han hört att LP sagt annat..
Ja, det vill han.

Jag vet inte vad du försöker få fram för poäng med det där.
Citera
2023-10-03, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nej, är han vittne så förmodligen inte. Han är en tjänsteman som av en slump råkar komma ut från sin arbetsplats mitt i en anmärkningsvärd händelse. Det föresvävar honom nog inte att hans slirande med sanningen skulle kunna få folk att pussla in honom som GM. De misstankar som reses mot honom på nittiotalet och som han blir medveten om tolkar han nog främst som ett ifrågasättande av att han faktiskt befann sig på platsen. Med viss harm utbrister han att han faktiskt var där. Med lite extra emfas kanske, eftersom det inte riktigt var så.

Han väljer aktivt bort alibi. Vittnet SE låter sig begripliggöras gällande det tilltaget. Men inte GM-SE, där logiken istället börjar snurra rejält. Gängse förklaring till att GM-SE inte vill veta av väktarsamtals-alibi är att han måste ut på Sveavägen i tid för att hinna spegla sig själv (dvs GM). Men har han skjutit Palme får han ju inte alibi av ett samtal, utan hinner ut i tid på Sveavägen trots detta.

Kallar det väktarsamtalsparadoxen vilken jag fortfarande tycker väntar på en lösning: (FB) Skandiamannen.

Ja, och samtidigt som hans vittnes-alter ego i det närmaste försöker uppgå i hans GM-jag manipulerar han utstämplingstiden för att skilja dom åt så mycket som möjligt. Knepig karl.
Citera
2023-10-03, 16:37
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag har inte bemödat mig med att leta. Jag skrev bara vad jag kom ihåg. Om SE cyklade till jobbet eller inte är inte relevant för mordet för mig.

Det finna ett förhör med en bekant till SE där SE talar i telefon om den nyinköpta racercykeln strax före sin död. Det minns jag tydligt. Personen har inte själv sett cykeln.

GM-SE speglar här mördarens beteende strax före sin död... Kanske ljuger SE bara om cykeln för att håna polisen?

Har GM-SE haft cykelskor med clips på sig när han mördade OP så är de hala och lätta att halka med.

Edit: Det uppges ibland att SE jobbade på kontorsservice på Skandia och hade ansvar för nycklarna. Det påståendet verkar också taget direkt ur luften då ingen källa till detta går att återfinna enligt mig.

Det borde någon också titta på.
Det har ju faktiskt någon relevans. Det blir knepigt att förklara SEs nyckelinnehav utan cyklandet. Och den främsta förklaringen till hans oväntat bra flås försvinner.
Citera
2023-10-03, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Gud, vilken jolmig reträtt.

Ja, kan vi inte alla bara knäppa varandras händer och erkänna allas rätt att misstänka någon...

Det är inte mitt problem att Engström ljuger. Det är ditt. Han borde ju som GM göra det så lite som möjligt men drar istället på helt omotiverat.

Nej enligt mig är han tvungen att ljuga ..

Vi har förklarat varför och du inser nog det själv..

Jag är ju nöjd med att misstänkt och behöver eg inte förklara mig
Citera
2023-10-03, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Ja, det vill han.

Jag vet inte vad du försöker få fram för poäng med det där.

Att det är bara Engström ord ..

Alltså kan det fortfarande vara att han vill plocka bort signalement som träffar honom eller hävda förväxling..

Medans ni påstår att han ringer för att han hört LP säga blå täckjacka...Vilket bara är en misstänkts persons egna ord..

Noll värde alltså nu när han är misstänkt
Citera
2023-10-03, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Då finns således inga belägg alls för att GM sneddade just vid reklampelaren.
Att GM drog sig in mot skandiahuset på en sträcka av 60 meter betyder inte att det bör beskrivas som en "sneddning".
Hela speglingsteorin är ytterst nebulös och grundar sig på önsketänkande.
Vem har sagt att det måste skett vid reklampelaren? Poängen är att SE säger sig gå i samma rörelsemönster som Tensonmannen om han är GM.

Detta är en spegling och stöder hypotesen att han skulle kunna använda sig av det om någon sett honom där.

Det är ett indicium.

Inget Bevis.

Det gör honom inte till GM.

Det gör honom till en misstänkt person för dådet.
Citera
2023-10-03, 16:46
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Att det är bara Engström ord ..

Alltså kan det fortfarande vara att han vill plocka bort signalement som träffar honom eller hävda förväxling..

Medans ni påstår att han ringer för att han hört LP säga blå täckjacka...Vilket bara är en misstänkts persons egna ord..

Noll värde alltså nu när han är misstänkt

Fast det är ju inte bara det. Det råkar ju stämma överens ordagrant med vad LP sade, trots att andra varianter uppgavs i media.

Slutledning bör vara att det är troligt att han faktiskt har hört henne säga det. Och har han det så har hans förväxlingshistoria förankring i verkligheten.

Det har den också genom att de saker han uppger sig ha hört faktiskt har sagts av andra vittnen.

Jag tar verkligen inte SEs ord som sanning bara för att han säger det. Jag har kollat upp det och det finns täckning för allt han säger, förutom hur snabbt han var framme.
Citera
2023-10-03, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Fast det är ju inte bara det. Det råkar ju stämma överens ordagrant med vad LP sade, trots att andra varianter uppgavs i media.

Slutledning bör vara att det är troligt att han faktiskt har hört henne säga det. Och har han det så har hans förväxlingshistoria förankring i verkligheten.

Det har den också genom att de saker han uppger sig ha hört faktiskt har sagts av andra vittnen.

Jag tar verkligen inte SEs ord som sanning bara för att han säger det. Jag har kollat upp det och det finns täckning för allt han säger, förutom hur snabbt han var framme.

Täckningen finns såklart för han är ju inte så dum att han chansar med saker som inte sagts...

Men det betyder inte att han varit där..

Om jag inte sett en fotbollsmatch men vill säga till en vän att jag såg matchen..Då kommer jag bara saker som jag vet hänt under matchen !

Jag tror alltså att det Engström säger är info han fått ...

Detta har vi gått genom redan..

Sen behöver inte vi bevisa hans skuld som misstänkt..

Det är väl snarare du som behöver bevisa hans oskuld om vi ska ta bort honom som misstänkt
Citera
2023-10-03, 16:56
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Enig. Jag tror inte heller att medicinerna har spelat någon roll.

Jag har inte sett det på min familjemedlem och jag är överlag tveksam att det idag sker då man är så pass försiktig med kortison. Frågan är hur inställningen var 86? Man kanske var lite mer frikostlig?

Jag vet inte om man administrerade kortison (glukokortikoider) i andra doser förr. Till skillnad från Metotrexat (mot reumatism), så var kortison långt ifrån en nyhet på åttiotalet och man borde väl redan då hittat en balans mellan biverkningar och funktionell dosering. Om man tryckte i reumatiker hästdoser kortison så borde väl hela stan varit full med klotansikten.

Citat:
Tänker du på Aurotiomalat? 1900talet användes det flitigt mot reumatism så det är mycket möjligt. Jag är dåligt insatt i det läkemedlet. Ska läsa på.

Jag vet inte, det fanns lite olika substanser. Här finns de som varit registrerade in i våra dagar, under M01CB Guldpreparat https://www.fass.se/m/atc/health/atcCode/M01CB03. Salterna är de mest potenta. Samtliga guldpreparat är idag avregistrerade.

Hittade var jag måste läst det, vapensamlarens dotter (låter som en deckare) i AB https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9za9R/vapensamlarens-dotter-skandiamannen-kunde-knappt-halla-i-korten. "Skandiamannen kunde knappt hålla i spelkorten på grund av sin reumatism".

Guldinjektioner inpå åttiotalet låter helt rimligt, så det hon uppger styrks väl av det. Och det är dels att sjukdomen inverkade menligt på hans liv och dels att han var svag i händerna. Sen är det ju möjligt att han blev bättre senare av nya mediciner.

Citat:
Stämmer bra. Idag kombinerar man ofta Metotrexat med biologiska läkemedel.
Citera
2023-10-03, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nej, är han vittne så förmodligen inte. Han är en tjänsteman som av en slump råkar komma ut från sin arbetsplats mitt i en anmärkningsvärd händelse. Det föresvävar honom nog inte att hans slirande med sanningen skulle kunna få folk att pussla in honom som GM. De misstankar som reses mot honom på nittiotalet och som han blir medveten om tolkar han nog främst som ett ifrågasättande av att han faktiskt befann sig på platsen. Med viss harm utbrister han att han faktiskt var där. Med lite extra emfas kanske, eftersom det inte riktigt var så.

Han väljer aktivt bort alibi. Vittnet SE låter sig begripliggöras gällande det tilltaget. Men inte GM-SE, där logiken istället börjar snurra rejält. Gängse förklaring till att GM-SE inte vill veta av väktarsamtals-alibi är att han måste ut på Sveavägen i tid för att hinna spegla sig själv (dvs GM). Men har han skjutit Palme får han ju inte alibi av ett samtal, utan hinner ut i tid på Sveavägen trots detta.

Kallar det väktarsamtalsparadoxen vilken jag fortfarande tycker väntar på en lösning: (FB) Skandiamannen.
Du glömmer att väga in att det kan varit andra kvällar som det samtalat om semester och anledningen till varför han jobbar över.

Dvs GM-SE väljer i detta fall inte bort något Alibi. Det har aldrig varit nått samtal att tala om.

HO är tydlig med sin minnesbild.

"F: Kan du då för mig berätta Henry, minns du den här dagen, det är en fredag 1986-02-28 .

O: Ja, jag minns den ganska väl. Men vad jag kommer ihåg är liksom från 23:40 ungefär."

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EA9982-02

Det är efter att förhörsledaren försöker få fram info om när SE går iväg han försöker minnas.

Jag säger inte att det är så.

Jag menar att du bör väga in det i ditt resonemang.

Trevlig kväll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in