2023-10-03, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Biltema har fått en ny konkurrent iom att finska Motonet precis öppnat sin webbutik och sitt första varuhus i Sverige, i Sundsvall. Örebro och Gävle står tydligen näst på tur.

Intressant. Kollade ett par delar till våra bilar. Där var de dyrare än Biltema iaf. För övritg verkar sortimentet snarlikt. Inga cyklar dock?
Citera
2023-10-03, 17:00
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIgiganten
Var bog vanligare förr att byta ekonomiplåt. Du är dum

Ekonomiplåt är ett annat ord för karosseri-plåt eller karosseridelar.

Om man t.ex. behöver en ny bakskärm eller kanske en tröskel eller någon annan plåtdetalj när man reparerar en krockskadad eller rost-skadad bil.

Ordet "ekonomiplåt" härstammar nog egentligen från typ 70 och 80 talet.
Det är nog ingen bilplåtslagare som idag pratar om "ekonomiplåt".

Men på typ 80 och 90 talet när någon skulle svetsa upp rostskador på en gammal Volvo 140 eller en gammal Opel Ascona så låg ordet "ekonomiplåt" i var och varannan hemmamekares mun.

Danska Klokkerholm är t.ex. ett företag som i många år har försett bilvärlden med "ekonomiplåt" och dom gör det än idag.

https://www.klokkerholm.com/SE.aspx
Citera
2023-10-03, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Njae, jag tycker Biltema blivit bättre. Mer butiker på bra platser, bättre öppettider, och dessutom mer kassapersonal (inte så långa irriterande köer som jag alltid retade mig på förr i tiden).

Även konkurrensen om bildelar har blivit bättre. Mycket tack vare nätförsäljning från nya bolag.

Sedan finns även ytterligare förbättringar att göra. Konkurrensen i tex. Finland är bättre på bildelar, och generellt bättre priser än här i Sverige.

Men det blir bättre i Sverige, och går åt rätt håll på bildelssidan helt klart.
Min Volvo V70 behövde nya bromsbelägg. Dom bak var slitna (Volvosjukan), men dom på framhjulen var nästan som nya, och gissa vad som stod på dom? -Biltema.
Dom har suttit på bilen i åratal, så rykten om att Biltema sina bromsbelägg slits ut på en vecka gäller nog inte längre.
Citera
2023-10-03, 19:33
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Min Volvo V70 behövde nya bromsbelägg. Dom bak var slitna (Volvosjukan), men dom på framhjulen var nästan som nya, och gissa vad som stod på dom? -Biltema.
Dom har suttit på bilen i åratal, så rykten om att Biltema sina bromsbelägg slits ut på en vecka gäller nog inte längre.

Hade du, eller förra ägaren, bytt de samtidigt?

Normalt slits fram mer, men det är ju ändå en enorm skillnad om de suttit på i 20 år eller i 5 år.
Citera
2023-10-03, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ekonomiplåt är ett annat ord för karosseri-plåt eller karosseridelar.

Om man t.ex. behöver en ny bakskärm eller kanske en tröskel eller någon annan plåtdetalj när man reparerar en krockskadad eller rost-skadad bil.

Men på typ 80 och 90 talet när någon skulle svetsa upp rostskador på en gammal Volvo 140 eller en gammal Opel Ascona så låg ordet "ekonomiplåt" i var och varannan hemmamekares mun.

Danska Klokkerholm är t.ex. ett företag som i många år har försett bilvärlden med "ekonomiplåt" och dom gör det än idag.

https://www.klokkerholm.com/SE.aspx
tack och lov för en vettig förklaring utan att bli dumförklarad. Vissa i tråden kanske skulle gå på en uppfostranlektion hos dej
Citera
2023-10-03, 22:27
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Vissa i tråden kanske skulle gå på en uppfostranlektion hos dej

Flashback får man nog ta med en nypa salt och med ett stort leende... Flashback är inget annat än ett sätt att slösa bort sin tid när man inte har något vettigt att göra.
En plats för förströelse. På gott och ont... Mest ont tror jag...
Citera
2023-10-04, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jaha, när fasades den benämningen ut? Trodde faktiskt att det alltid hetat och fortfarande hette ekonomiplåt. Vad används för uttryck nu för tiden då? (I den mån det öht byts sparklådor och stänkskärmar på moderna bilar...)
Citera
2023-10-04, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Jaha, när fasades den benämningen ut? Trodde faktiskt att det alltid hetat och fortfarande hette ekonomiplåt. Vad används för uttryck nu för tiden då? (I den mån det öht byts sparklådor och stänkskärmar på moderna bilar...)
det var detta jag ville åt.. man byter inte plåt som på 80-90 talet.. mestadels är det väl plast.. ekonomiplast?
Citera
2023-10-05, 02:52
Medlem
Citat:
det var detta jag ville åt.. man byter inte plåt som på 80-90 talet.. mestadels är det väl plast.. ekonomiplast?
Mjae..., framskärmar kanske. Annars är väl den stora skillnaden att plåten är bättre idag än den var på 70 - 80-talet. Vissa bilar rostade ju nå kopiöst...
Citera
2023-10-05, 08:37
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem

Jag hör ju i alla fall inte den benämningen användas bland folk som jobbar med att rikta och laga krockskadade bilar. Jag hör ju mer ordet karosseriplåt.
Och själv sätter jag ju ordet "ekonomiplåt" mer i samband med gamla tiders annonser i typ Biltema och Micro kataloger där man annonserade skärmkanter och diverse olika plåtbleck som ett billigt alternativ att förlänga livslängden på den gamla bilen.

Citat:

På 80 talet köpte man en "ekonomiplåt" för 79,90 kr på Biltema och punktade dit med svetsen eller popnits-tången på sin gamla bil som skulle inte hade så lång livslängd kvar.
Det var väl egentligen för det ändamålet som "ekonomiplåten" kom till.

Själv har jag bytt mycket bakre skärmkanter och tröskelplåtar genom åren på grund av rost, men allt sådant har mer eller mindre upphört dom senaste 10-15 åren.

Idag ser jag annars bekanta bilplåtslagare som byter hela kaross-sidor på bilar med A-stolpar och B-stolpar och allt. Och man byter också mycket front-ramar efter viltolyckor. Karosserna i sig innehåller ju sällan plastkonstruktioner, även om det allt mer blir typ framskärmar och motorhuvar i plast.
Citera
2023-10-18, 14:46
Medlem
Biltema är fortfarande billigt skräp. Vill du ha något bättre så får du betala det tredubbla, precis som för 15 år sen.
Citera
2023-10-18, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grurken
Biltema är fortfarande billigt skräp. Vill du ha något bättre så får du betala det tredubbla, precis som för 15 år sen.
Där har du fel fel fel!
Allt är inte högsta kvalitet - men då är priset därefter - dock för det mesta prisvärt.

Skulle du på sextiotalet köpa en 3/8"-sats fick du betala flerdubbelt mer för Bahco hos järnhandlarn än om du köpte en Biltema-sats.

Jag har kvar båda satserna - men Bahco´s spärrskaft är paj, vilket Biltemaditot inte är.
OK, Bahcos hylsor är behagligare att ta i, dom hade en lettrad rand och tydligare storleksmärkning.

Vill du ha absolut högsta kvalitet och finish får du välja Snap-On - till ohemula priser.

Har en liten blå plåtlåda med Hazet 1/4" hylsnyckelsats från slutet på 60-talet som är en av mina favoriter

Själv anser jag Kamaza vara mest prisvärda verktygen numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in