Citat:
Ursprungligen postat av
Gissa vem
Jaha, när fasades den benämningen ut? Trodde faktiskt att det alltid hetat och fortfarande hette ekonomiplåt. Vad används för uttryck nu för tiden då? (I den mån det öht byts sparklådor och stänkskärmar på moderna bilar...)
Jag hör ju i alla fall inte den benämningen användas bland folk som jobbar med att rikta och laga krockskadade bilar. Jag hör ju mer ordet karosseriplåt.
Och själv sätter jag ju ordet "ekonomiplåt" mer i samband med gamla tiders annonser i typ Biltema och Micro kataloger där man annonserade skärmkanter och diverse olika plåtbleck som ett billigt alternativ att förlänga livslängden på den gamla bilen.
Citat:
Ursprungligen postat av
EIgiganten
det var detta jag ville åt.. man byter inte plåt som på 80-90 talet.. mestadels är det väl plast.. ekonomiplast?
På 80 talet köpte man en "ekonomiplåt" för 79,90 kr på Biltema och punktade dit med svetsen eller popnits-tången på sin gamla bil som skulle inte hade så lång livslängd kvar.
Det var väl egentligen för det ändamålet som "ekonomiplåten" kom till.
Själv har jag bytt mycket bakre skärmkanter och tröskelplåtar genom åren på grund av rost, men allt sådant har mer eller mindre upphört dom senaste 10-15 åren.
Idag ser jag annars bekanta bilplåtslagare som byter hela kaross-sidor på bilar med A-stolpar och B-stolpar och allt. Och man byter också mycket front-ramar efter viltolyckor. Karosserna i sig innehåller ju sällan plastkonstruktioner, även om det allt mer blir typ framskärmar och motorhuvar i plast.