2023-09-23, 22:29
Medlem
elbels avatar
Kortfattat så var det på många sätt bättre förr dvs vissa saker försämras mot några enstaka onödiga förbättringar typ ... vädret?
Citera
2023-09-24, 08:07
Medlem
BlueBarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
För att man ville locka andra kunder än Mekar-Micke med oljiga hängselbyxor och en skitig rörtång i vänstra bakfickan.

Nu kan även fru Micke följa med och handla engångstallrikar, en laminatbricka och två plastblommor till altanen plus att ungarna får en plastgräskippare. Söndagsmiddagen ordnas på plats samtidigt. Fru Micke har dessutom tvingat Micke att duscha innan familjeutflykten och satt på honom bästa Iron Maiden-tishan.

Clas Ohlsson gick samma väg
Citera
2023-09-24, 08:12
Medlem
BlueBarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Har för mig att Biltema öppnade 1963.
Hur som helst så handlade jag Xtraljus och fästen till min dåvarande nya SAAB 96 i Biltemabutiken i en ladaliknande lokal, en trätrappa upp nära S:t Larskyrkan i centrala Linköping 1964.
Xtraljus, fästen till dito och en massa billigt kosmetiskt krimskrams var deras huvudsakliga utbud då.
Sedan flyttade man till en källarlokal i Johannelund i utkanten av Linköping.
Då började man komplettera med handverktyg och vissa bilreservdelar såsom avgassystem, stötdämpare, bromsdetaljer, bilel och annat.
Biltemas sämsta produkter är de helgängade skruvarna - långt ifrån sedvanliga skruvars hållfasthet.
Muttrar blir billigare att köpa i 100-pack hos t ex Hedins Trävaror.
Bitsen var början under all kritik - det bästa man säga är att de skonade skruvskallarnas mejselspår.
På sextiotalet köpte jag en 3/8" hylsnyckelsats hos Biltema för 49:- - fick man inte ens Bahco spärrnyckel för.
Har kvar satsen i reservhjulet på en av hobbybilarna - nu för tiden köper jag bara Kamasa.
Trist är att inte alla varor finns i alla varuhus.
Hittade ett batteri som skulle passa min 2CV perfekt - men batteriet fanns i Stenungsund, en bra bit från Mälardalen.
Vissa bilelprodukter kostar en tredjedel hos LIDL.
Min röda uråldriga analoga batteriladdare, köpt på 60-talet hos Biltema, fungerar tillfredsställande.
Batteriladdaren för 179:- hos LIDL är inne på tredje året - 2 dyyyyyyra CTEK höll inte så lång tid.
Kaffe och fralla med ost smakade utmärkt i Linköping liksom mjukglassen i Katrineholm.
Personalen hos Biltema i Norsborg är mycket trevligare än personalen hos Bauhaus i Norsborg - trots att personalen på båda varuhusen rekryterats från lokalbefolkningen(!!!!!!).
Biltema är mycket bättre på att hantera reklamationer jämfört med Mekonomen.
När det gäller elverktyg håller jag mig till DeWalt och Makita.
Perioden med karossdelar hos Biltema saknar jag.
När de sålde ut lagret med skärmar och trösklar m m till SAAB och Opel överlastade jag min dåvarande "nittiofemma" långt över bristningsgränsen på takräcket.
Men numera har Biltema och "Claes i sjön" allt mer börjat vända sig till nya kundgrupper.
"Claes i sjön" är inte längre samma mysiga gubbdagis och Biltema vänder sig till hurtbullar och fruntimmer med gröna fingrar.

Min resumé av Biltema sedan 1964.

Första gången jag var på Biltema var för att köpa ekonomiplåt (röd) till en 544. I Helsingborg på 80-talet. En annan tid.
Citera
2023-09-24, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBarrel
Första gången jag var på Biltema var för att köpa ekonomiplåt (röd) till en 544. I Helsingborg på 80-talet. En annan tid.
Har googlat på ekonomiplåt. Var sitter den på bilen?
Citera
2023-09-24, 09:09
Medlem
BlueBarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIgiganten
Har googlat på ekonomiplåt. Var sitter den på bilen?

Det var utbytesplåt för extra utsatta delar. Tex nederdelen på dörren.
Kanske inte var det officiella namnet
Citera
2023-09-24, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBarrel
Det var utbytesplåt för extra utsatta delar. Tex nederdelen på dörren.
Kanske inte var det officiella namnet
Verkar inte finnas på dagens bilar men jag fattar. Tack
Citera
2023-09-24, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIgiganten
Verkar inte finnas på dagens bilar men jag fattar. Tack

Bilar är fortfarande i regel byggda i plåt till stora delar. Gör du dig bara dum förstår du inte att man använder plåtskivor om man behöver byta ut en del som tex är sönderrostad.
Citera
2023-09-24, 13:12
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Kortfattat så var det på många sätt bättre förr dvs vissa saker försämras mot några enstaka onödiga förbättringar typ ... vädret?

Njae, jag tycker Biltema blivit bättre. Mer butiker på bra platser, bättre öppettider, och dessutom mer kassapersonal (inte så långa irriterande köer som jag alltid retade mig på förr i tiden).

Även konkurrensen om bildelar har blivit bättre. Mycket tack vare nätförsäljning från nya bolag.

Sedan finns även ytterligare förbättringar att göra. Konkurrensen i tex. Finland är bättre på bildelar, och generellt bättre priser än här i Sverige.

Men det blir bättre i Sverige, och går åt rätt håll på bildelssidan helt klart.
Citera
2023-09-24, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Bilar är fortfarande i regel byggda i plåt till stora delar. Gör du dig bara dum förstår du inte att man använder plåtskivor om man behöver byta ut en del som tex är sönderrostad.
Var bog vanligare förr att byta ekonomiplåt. Du är dum
Citera
2023-09-25, 13:08
Medlem
Nederdelen på dörrarna på SAAB 95 och 96 rostade kopiöst.
Därför tog SAAB fram en reparationssats där man bytte den nedersta delen dörren mot mot en "balja" som kunde popnitas fast av den som inte hade svets.
Med "baljan" följde en dekorationslist som dolde popnitarna på utsidan.
Citera
2023-09-25, 13:26
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Nederdelen på dörrarna på SAAB 95 och 96 rostade kopiöst.
Därför tog SAAB fram en reparationssats där man bytte den nedersta delen dörren mot mot en "balja" som kunde popnitas fast av den som inte hade svets.
Med "baljan" följde en dekorationslist som dolde popnitarna på utsidan.

Snygg kreativ lösning av SAAB!
Citera
2023-10-03, 11:06
Medlem
Biltema har fått en ny konkurrent iom att finska Motonet precis öppnat sin webbutik och sitt första varuhus i Sverige, i Sundsvall. Örebro och Gävle står tydligen näst på tur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in