2023-10-03, 13:21
Medlem
Åfan, gällde det en katt? Jag trodde du hade skaffat importfru från Bangladesh.
Citera
2023-10-03, 14:17
Avslutad
.
Senast redigerad av Utspilld 2023-10-03 kl. 14:26.
Citera
2023-10-03, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BabianBlatten
Såret på buken tar väl en 10-15 dagar att läka. Det svider nog förstås.
Stygnen ska också tas bort vilket man inte brukar klara själv.
Det är mycket ovanligt att katter tål att man drar i stygnen med pincetten för att komma åt med
saxen.
Jag kan inte tänka mig att de syr med tråd som upplöses eftersom såret är så pass långt.
Det kanske gör ont inne i buken lite grand så snart hon rör sig och blir aggressiv.
Katten bör inte rastas utomhus med tanke på infektionsrisken.
Lycka Till !!

Hade det varit stygn som ska tas bort så hade man fått info om det av vet. Det vanligaste nu för tiden är stygn som löses upp.
Citera
2023-10-03, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
väldigt vanligt, vänta ut 1-2veckor minimum.
bengaler har en lång krig-fas innan de accepterar den nya verkligheten.

är mer bekymrad varför var hon i löp när du köpte henne?
den säljaren borde kölhalas och matas i guillotinen.. ursäkta franskan
kan dom döda eller skada en vuxen människa allvarligt
Senast redigerad av Valle75 2023-10-03 kl. 14:35.
Citera
2023-10-03, 14:36
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Åfan, gällde det en katt? Jag trodde du hade skaffat importfru från Bangladesh.

Bengalen är en del av Indien ( Calcutta )
Bangladesh är Östpakistan.
Citera
2023-10-03, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjejenmedrosen
Tack för att du tog dig tiden att skriva! Ditt svar betydde mycket och jag ska ta med mig det under kommande vecka. Just nyss blev hon lite manisk. Min sambo kom in springande i sovrummet med 2 skinkmackor och katten efter sig . Jag frågade vad det var för fel. Inget säger han , jag vart bara lite fundersam över vad som hände med katten. Hon hänger efter honom nu med den där ”glimten” i ögat som jag beskrivit , och hennes kroppsspråk gjorde sambon osäker och kilade in till mig . Det är liksom lite jobbigt att behöva trippa på tårna, det här började med att hon vart sugen på skinkan och slutade med att hon smiskade till honom med klorna utfällda och började följa efter honom. Vad betyder detta?
Katter är lite som rovdjur. Spring inte ifrån katten utan gå lugnt och tala med mjuk, lugn röst. Prata med katten utan att närma er den.

Läs lite om hur du kan skicka ut lugnande signaler https://infoanimales.net/sv/katter/katt-lugnande-signaler/

Jag rekommenderar att ni omedelbart köper något som kan lugna katten för att prova https://www.apotea.se/radsla-och-oro-hos-katt?gclid=CjwKCAjw9-6oBhBaEiwAHv1QvG8xpXBAGNFG_ulWyFpUT8nANGYPanSzHCg-zvHIAW2NvF n1Dp0xBRoC-msQAvD_BwE

Den katten jag pratar om blev helt normalt in i andra veckan och det var en väldigt aggressiv katt stundom normalt sett. Dock kände katten igen mig sedan flera år och jag hade aldrig gjort något mot den mer än springa undan eller visa att jag var rädd för katten genom att vara på avstånd från den. Men den blev iallafall helt normal och jag kunde lyfta den och ha den i famnen från att den alltid haft "det där i ögonen" som du talar om.

Ge katten gott och var lugna men prata lite med den samtidigt som ni lämnar den ifred.

Om katten har haft ont eller har ont och ser er kan den associera allt det till er samtidigt om ni och hemmet är nytt. Att slappna av och vara inbjudande men utan att ta för mycket initiativ kan hjälpa. Mata, prata och "ignorera", repetera.

En sak till. Även om katten är till synes lugn så kan den vara livrädd. Den katt som jag pratar om t.ex. hade andra kattvakter om det var innan mig (har för mig att det var därför jag tog katten några veckor sen fast jag var rädd för den till viss del) var på jag gick över eftersom katten inte rörde sig från platsen den lagt sig på. Det för att den inte vågade gå och äta eller göra något först när jag pratade med den (eftersom den kände igen min röst och utseende) men när den satt lugnt klappade en person katten varpå den blev så rädd att den gjorde på sig rakt av. Det är därför väldigt viktigt att man ger katten utrymme och låter det ta tid för den att närma sig istället för att skynda på.

Aggressiva katter försöker skydda sig för en inbillad eller verklig fara, en aggressiv katt som är "lugn" kan känna hjälplöshet.
Senast redigerad av OtursAktivist 2023-10-03 kl. 14:43.
Citera
2023-10-03, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Bengalen är en del av Indien ( Calcutta )
Bangladesh är Östpakistan.

Bangladesh hette östbengalen när det var en del av Indien.
Citera
2023-10-03, 16:13
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Jag fattar . Jag är bara så chockad. Vi är ju pålästa ang deras energinivå och sådär men blir så nervös över att uppfödaren verkligen har brustit i informationen. Omöjlig att få tag på och säger att vi ska pröva ge katten melatonin. Va! Det är ju helt fel? Det är inte lösningen på problemet . Det är ett välkänt katteri som ställer ut och vinner priser. Hade jag vart uppfödare hade jag satt mig i bilen och åkt till oss för att kolla läget. Jag hade inte velat att min katt ska må dåligt, eller beter sig som ett as mot nya ägarna . Men om det nu är så , ge informationen? Ingen som sagt till oss att hon kan vara understimulerad och ser oss som byte i leken . Det har jag ju fått googla fram.

Det mest konstiga i denna historia är att denne ”uppfödare” har en okastrerad 8-årig honkatt. Känns fullständigt oseriöst.
Citera
2023-10-03, 16:18
Medlem
kanelkakas avatar
Efter att ha läst inläggen i tråden och märkt vad du som trådstartare inte förstått och inte förstår ang. rasen och hennes beteenden i nutid, tycker jag att ni inte borde behålla katten. Jag tror inte att det är rätt katt för er tyvärr.

Du ger ett lite instabilt och ängsligt intryck och det blir inte bra med den typen av ras i den åldern och med den bakgrund djuret verkar ha. Uppfödaren tycks ha lurat er och sticker huvudet i sanden. Jag funderar över ditt/ert omdöme som köpt en okastrerad katt i den åldern som löper - att ni inte krävde kastrering innan inköp. Jag undrar också hur ni resonerade när ni ansåg att just den rasen var rätt för er? - varför inte exempelvis brittiskt korthår, ragdoll?

Vad kan du göra nu: Utvärdera och fatta beslut om framtiden - ångra köp eller behålla och jobba stenhårt med dig själv och kattens relation till dig.
Citera
2023-10-03, 16:58
Medlem
Tycker att det låter skumt att "seriös uppfödare" haft en 8 årig honkatt fortfarande okastrerad? Om du har stamtavlenamnet på katten kan det vara värt att söka i tex Sveraks eller pawpeds register. Där borde du kunna se om katten har någon utställningstitel, om den fått någon avkomma, eventuella hälsotester etc. Då kan du kolla om uppfödaren eventuella påståenden om sånna saker stämmer.

Har inte egen erfarenhet, men vissa beteenden som är kopplade till fertiliten hos katten sägs kunna "fastna" om de går fertila länge innan kastrering.

Min erfarenhet är att om katten attackerar så är det oftast en sorts lek (jakt eller dominans tex) för dem, så även om det gör ont för den som blir biten är det bäst att hålla sig lugn och bestämt men samlat säga ifrån till katten och vara ett "tråkigt jaktbyte" i den mån det går. Skulle den bitas riktigt riktigt hårt och vägrar ge sig kan man prova att fräsa eller åt den så som en annan katt hade gjort.

Hoppas katten lugnar sig och att ni lär känna varandra.
Citera
2023-10-03, 19:26
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Hej! Tänkte fråga, har lite existensiell kris här hemma.Har precis köpt en 8årig bengalhona. När vi köpte henne fick vi höra att hon var världens socialaste tjej, god och kelig, inte alls svårt för omställningar och dylikt, lätt att acklimatisera sig och träffa nya människor, hundvan .

Hon kom hit mitt i löp (jätte jobbigt) fick tid för kastrering rätt omgående , men redan innan operation smiskade hon till min sambo med tassen efter att hon strykt sig mot honom. Vi har såklart full förståelse för omställningen. Det har gått bra, sambon har fått några smiskar men bara ”varning” och speciellt när tratten varit av. När hon har den på är hon hur söt som helst. Ska vara nära och gosa. Så fort den är av , blir hon avvaktande och lite av den här ”glimten ” i ögat som katter kan få innan ett hugg . Så har hållt mig på avstånd när den är av och gett henne space .
Idag åkte tratten av när hon skulle få blötmat. Och efter det busade vi med vippan . Såg hur hennes blick förändrades direkt, satte sig i armen och försökte attackera. Så höll hon på , var tvungen att kasta mig efter en kudde för att skydda benen då jag sprang runt i shorts. Helt svarta ögon. Vet att jag hanterade det dåligt men blev så chockad. Stängde in mig i sovrummet .

Har ni några tips? Alltså man undrar ju , hur kommer hon bete sig när hon träffar andra människor som är kattvakt? Hund? Sambons päron har ju hund. Vad är det för märklig reaktion?

Är det vanligt vid omplaceringar?

Har sån vidrig ångest över att ha tagit mig ansvar för en katt som just nu får mig lite rädd och osäker. Efter en del psykisk ohälsa är just detta det sista jag behövde , och känns som jag ska kvävas av att inte veta hur framtiden ser ut med henne. Ska jag leva med en katt ca 10 år till som attackerar mig och min sambo?

Tycker det är hemskt , men börjar få ångerkänslor . Har såklart försökt kontakta uppfödaren utan att riktigt få hjälp på traven, uppfödaren känner inte igen det här beteendet menar dom. Det har skett någon gång att uppfödaren velat väga hennes kattungar varpå hon blivit störd och rivits. Då hade uppfödaren visat gränser säger dom.

Vad ska jag göra? Har världens klump i magen … några med tips och erfarenheter med bengaler? Pratade med en kompis som utbildar sig till Vet , hon menade på att katten kanske inte får utlopp av hennes energi. Och jag fattar den delen, men just nu visar hon upp de tråkiga sidorna, försöker busa med henne hela tiden . Ska jag vara ärlig önskar jag att hennes tratt får sitta på ett tag till… hon ligger nämligen just nu i mitt knä och sover som en liten prinsessa .

Tillägg: känner också liten stress över att hon kommer bli arg på mig så fort hennes energinivå blir för hög. Ex att jag skulle komma hem från jobbet , med en katt som varit ensam under dagen och få hugg exempel…

Tack på förhand

Det du beskriver är fullt normalt hos en katt. Det är så dem leker, speciellt när de är unga.
Citera
2023-10-03, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Det mest konstiga i denna historia är att denne ”uppfödare” har en okastrerad 8-årig honkatt. Känns fullständigt oseriöst.

Citat:
Ursprungligen postat av AgatonLax
Tycker att det låter skumt att "seriös uppfödare" haft en 8 årig honkatt fortfarande okastrerad? Om du har stamtavlenamnet på katten kan det vara värt att söka i tex Sveraks eller pawpeds register. Där borde du kunna se om katten har någon utställningstitel, om den fått någon avkomma, eventuella hälsotester etc. Då kan du kolla om uppfödaren eventuella påståenden om sånna saker stämmer.

Har inte egen erfarenhet, men vissa beteenden som är kopplade till fertiliten hos katten sägs kunna "fastna" om de går fertila länge innan kastrering.

Min erfarenhet är att om katten attackerar så är det oftast en sorts lek (jakt eller dominans tex) för dem, så även om det gör ont för den som blir biten är det bäst att hålla sig lugn och bestämt men samlat säga ifrån till katten och vara ett "tråkigt jaktbyte" i den mån det går. Skulle den bitas riktigt riktigt hårt och vägrar ge sig kan man prova att fräsa eller åt den så som en annan katt hade gjort.

Hoppas katten lugnar sig och att ni lär känna varandra.

Jag håller med er! Hon har dock haft några kullar , men det verkar ha tagit ett tag sedan.

Kan dock säga att det varit en väldigt bra dag idag. Inga hugg eller utfall ännu, hon har pratat, varit social och börjat undersöka
nedervåningen. Hon har hållit sig på övervåningen innan och tyckt det varit lite läskigt med trappen. Uppfödaren rekommenderade orodämpande för katter på apoteket så vi har köpt det nu och ska pröva imorgon är tratten åker av. Jag är lite orolig över att hennes beteende kommer vara ihållande , men vi får väl se. Jag ska göra mitt bästa för att bygga en relation med den här katten och har tagit in allt det ni skrivit (även de som påpekat att jag är en dålig kattkännare och att jag borde låta henne komma till ett bättre hem). Jag är väldigt tacksam för alla svaren . Jag tänker väl att jag kanske uppdaterar om det händer något mer? Blir väl lite intressant att se när tratten åker av , se om hon blir ”sjövild” eller vad som händer .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in