Citat:
Ursprungligen postat av
tjejenmedrosen
Tack för svar!
Vad tycker du att jag ska göra med uppfödaren? Dom har inte skrivit över försäkringen ännu trots tjat, och det gör mig skitstressad dessutom. Åh blir vansinnig. Nu har sambon surnat ur på mig också , uscch vilket kaos jag lever i just nu .
Jag vet inte om det går att försäkra kissekatter som är 8 år gamla.
Veterinärerna som görs sterilisering/kastrering brukar kolla detta innan de börjar med att läsa av kissekattens chip eller om den är tatuerad i örat ?
Vet ej om arbetsgången där.
Citat:
Ursprungligen postat av
SpeakingOf
Hade det varit stygn som ska tas bort så hade man fått info om det av vet. Det vanligaste nu för tiden är stygn som löses upp.
Långa sår syr man inte med upplösningsbar suturtråd. Som också kallas för catgut-tråd, eller kirurgtråd. Utan det brukar vara den kraftigare tråden man måste klippa bort stygn för stygn.
Det brukar inte gå så bra att göra det själv på katter.
Så låt veterinären göra det, en 10-15 dagar efter operationen.
Om det istället sitter häftklammers, dvs så kallade agraffer, då är det bara veterinären som kan plocka bort dem. Behövs ett visst handlag och en särskild sorts tång.
Kissen får lite lugnande, sedan är det lätt att plocka bort tråden eller klämmorna.
Klämmorna bor man inte röra så länge de sitter där.
Citat:
Ursprungligen postat av
Deadwood
Det mest konstiga i denna historia är att denne ”uppfödare” har en okastrerad 8-årig honkatt. Känns fullständigt oseriöst.
Nja, kissen har nog varit frisk och de kan få många kullar om man har tur.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tourr-kuken-ettes
Off topic!
Är inte kattägare själv, men väl hundägare så kanske annat tänk. Är det standard att man kastrerar/steriliserar alla katter om de inte ska användas i avel eller om de haft ett par kullar och inte ska användas mer i avel?
Okastrerade hankatter blir i regel inte så gamla tyvärr, men honkatter kan faktiskt bli riktigt gamla även om de är osteriliserade. Minns en honkatt som blev drygt 20 år men var nästan blind på ett öga (av ålder). Katten var också nästan döv. Men i övrigt frisk och pigg.
Hon hade slutat löpa av sig självt.
Det som brukar ta död på katterna är att de får njursten och sedan att njurarna ger upp.
Samma problem finns i det vilda, tex hos lejon, pumor och tigrar.
Lukter är något som katter vänjer sig vid och associerar med trygghet, så ett tips är att ta med sig en filt eller handduk från kattens förra hem, de vill gärna ligga på dem.
Det finns lugnande kattpiller som katter brukar få innan långa resor tex på flyget.
De hjälper kanon, men kisse kan kissa ner det hon ligger på då, så använd en handduk
som du inte är så rädd om och kan tvätta så snart det går.
Lycka till !!