2023-10-03, 21:24
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Det mest konstiga i denna historia är att denne ”uppfödare” har en okastrerad 8-årig honkatt. Känns fullständigt oseriöst.

Förmodligen en av kattfabrikerna.
avelslinjen är ju knappast i fokus när man rullar så länge.
Citera
2023-10-03, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanelkaka
Efter att ha läst inläggen i tråden och märkt vad du som trådstartare inte förstått och inte förstår ang. rasen och hennes beteenden i nutid, tycker jag att ni inte borde behålla katten. Jag tror inte att det är rätt katt för er tyvärr.

Du ger ett lite instabilt och ängsligt intryck och det blir inte bra med den typen av ras i den åldern och med den bakgrund djuret verkar ha. Uppfödaren tycks ha lurat er och sticker huvudet i sanden. Jag funderar över ditt/ert omdöme som köpt en okastrerad katt i den åldern som löper - att ni inte krävde kastrering innan inköp. Jag undrar också hur ni resonerade när ni ansåg att just den rasen var rätt för er? - varför inte exempelvis brittiskt korthår, ragdoll?

Vad kan du göra nu: Utvärdera och fatta beslut om framtiden - ångra köp eller behålla och jobba stenhårt med dig själv och kattens relation till dig.

Tack för din fullständigt onödiga kommentar kanelkakan. Vilken tur att det är fullkomligt upp till mig att behålla katten eller inte. Vi var inte medvetna om att hon löpte fram tills vi kom dit. Självklart blev vi övertalade, jag är ingen uppfödare, jag har ingen koll på en katts beteende och störningar under löp. Du verkar däremot vara rätt påläst om det här så du får mer än gärna berätta om det är värt att ställa motfrågor till uppfödaren i efterhand, eller hur detta ska hanteras. Någonstans har jag och min sambo blivit vilseledda, och det rätt rejält, med tanke på att vi står där vi står. Jag förnekar inte att jag är lite blåögd, men att trycka på den punkten nu i efterhand kommer inte göra situationen bättre.

Så... Hur tycker du att jag ska gå tillväga? Har nämnt tidigare att jag exempelvis fortfarande inte fått info om försäkring. Ska nu kolla upp hennes stamtavla som finns i Sverak
Citera
2023-10-03, 22:17
Medlem
canterburys avatar
Borde du ha djur? Allt i din mening och hantering är fel. Antar du skaffat en fin raskatt billigt och vet inte vad du skaffat. Bengaler är liksom inga mysiga trasdockor som ragdoll tex. Utan är mer katternas svar på pitbull.
Citera
2023-10-03, 22:35
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Förmodligen en av kattfabrikerna.
avelslinjen är ju knappast i fokus när man rullar så länge.

Jag har en renrasig bengalpojk på 7mån av auktoriserad uppfödare. Stamtavla och allt. Mkt seriöst med kontroller, vaccinationer och ansvar. Han är lugn, söt och fin. Lite ängslig (och kaxig) på samma gång. Busar som attan mellan 22-00, men är i övrigt mkt vän. Det är nog skillnad på uppfödare och ”uppfödare”, tyvärr.
Citera
2023-10-03, 23:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tjejenmedrosen
Jag förstår din oro.
Men jag och min sambo har fått en utförlig beskrivning över hur den här katten ska vara. Även vid nytt hem, då hon haft fodervärdar innan. Att vi får en katt som typ beter sig raka motsatsen gör såklart att vi blir förvirrade och oroliga. Speciellt när uppfödaren är fåordig , hänvisar till det jag skrev till en annan i tråden . Bengalen är en ny ras för oss , vi lär oss , men att få hem en mördarmaskin som skickar mixade signaler till oss hela tiden stod inte riktigt med i kontraktet. Jag vill ju inte att hon ska se oss som sitt byte bara för att jag sovit en hel natt och inte kunnat aktivera henne.

Jag kanske är lite hetsig. Jag vet att det är en dålig egenskap, men jag kan tyvärr inte göra något åt hur jag känner . Är väldigt känslostyrd och just nu har jag ångest över att vara hemma med katten .

Så istället för att stå med pekpinnen och förklara för mig hur risig jag är som kattägare så tar jag gärna emot hjälp från dig , som verkar ha koll på läget. Vad ska jag göra för att inte bli attackerad och huggen? Varför mixar katten sina signaler och kommer sig och stryker sig mot en för att sedan attackera och bitas ?
Hur länge har ni haft katten hos er?

Bengaler är väldigt speciella och har stor integritet. Dessutom är det en äldre kattdam, som dessutom kastrerats som grädde på moset..

Det kan vara så att kastreringen skadat någon nerv, eller att läknungen blivit knas.

När hade hon sin senaste kull?
Hur har hin bott hos tidigare fodervärdar?
Hon kanake inte har levt "familjeliv" utan endast varit till för avel, bott i en bod med inhägnad utan mänsklig kontakt...

Katten har enorm stress, avvakta och låt katten komma till er, utan lock och pock.

Vår bengal gick inte att klappa om han inte ville, då fräste han. Sen kunde han komma och gosa järnet, på sina villkor
Citera
2023-10-04, 00:08
Medlem
IceEyess avatar
Bengalhonan är uppenbarligen en idiot. Kör ut den från huset och köp något annat istället.
Citera
2023-10-04, 00:37
Medlem
Citat:
Tack för svar!
Vad tycker du att jag ska göra med uppfödaren? Dom har inte skrivit över försäkringen ännu trots tjat, och det gör mig skitstressad dessutom. Åh blir vansinnig. Nu har sambon surnat ur på mig också , uscch vilket kaos jag lever i just nu .

Jag vet inte om det går att försäkra kissekatter som är 8 år gamla.
Veterinärerna som görs sterilisering/kastrering brukar kolla detta innan de börjar med att läsa av kissekattens chip eller om den är tatuerad i örat ?
Vet ej om arbetsgången där.

Citat:
Ursprungligen postat av SpeakingOf
Hade det varit stygn som ska tas bort så hade man fått info om det av vet. Det vanligaste nu för tiden är stygn som löses upp.

Långa sår syr man inte med upplösningsbar suturtråd. Som också kallas för catgut-tråd, eller kirurgtråd. Utan det brukar vara den kraftigare tråden man måste klippa bort stygn för stygn.
Det brukar inte gå så bra att göra det själv på katter.
Så låt veterinären göra det, en 10-15 dagar efter operationen.
Om det istället sitter häftklammers, dvs så kallade agraffer, då är det bara veterinären som kan plocka bort dem. Behövs ett visst handlag och en särskild sorts tång.

Kissen får lite lugnande, sedan är det lätt att plocka bort tråden eller klämmorna.
Klämmorna bor man inte röra så länge de sitter där.

Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Det mest konstiga i denna historia är att denne ”uppfödare” har en okastrerad 8-årig honkatt. Känns fullständigt oseriöst.

Nja, kissen har nog varit frisk och de kan få många kullar om man har tur.

Citat:
Ursprungligen postat av Tourr-kuken-ettes
Off topic!
Är inte kattägare själv, men väl hundägare så kanske annat tänk. Är det standard att man kastrerar/steriliserar alla katter om de inte ska användas i avel eller om de haft ett par kullar och inte ska användas mer i avel?

Okastrerade hankatter blir i regel inte så gamla tyvärr, men honkatter kan faktiskt bli riktigt gamla även om de är osteriliserade. Minns en honkatt som blev drygt 20 år men var nästan blind på ett öga (av ålder). Katten var också nästan döv. Men i övrigt frisk och pigg.
Hon hade slutat löpa av sig självt.

Det som brukar ta död på katterna är att de får njursten och sedan att njurarna ger upp.
Samma problem finns i det vilda, tex hos lejon, pumor och tigrar.

Lukter är något som katter vänjer sig vid och associerar med trygghet, så ett tips är att ta med sig en filt eller handduk från kattens förra hem, de vill gärna ligga på dem.

Det finns lugnande kattpiller som katter brukar få innan långa resor tex på flyget.
De hjälper kanon, men kisse kan kissa ner det hon ligger på då, så använd en handduk
som du inte är så rädd om och kan tvätta så snart det går.

Lycka till !!
Citera
2023-10-04, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Långa sår syr man inte med upplösningsbar suturtråd. Som också kallas för catgut-tråd, eller kirurgtråd. Utan det brukar vara den kraftigare tråden man måste klippa bort stygn för stygn.
Det brukar inte gå så bra att göra det själv på katter.
Så låt veterinären göra det, en 10-15 dagar efter operationen.
Om det istället sitter häftklammers, dvs så kallade agraffer, då är det bara veterinären som kan plocka bort dem. Behövs ett visst handlag och en särskild sorts tång.

Man hade i vilket fall som helst fått infon av vet. angående hur man ska gå tillväga med stygnen, om man ens behöver göra något.

Alla gånger jag kastrerat honkatt hos vet. har det varit stygn som löses upp oavsett var op.såret sitter eller hur långt det varit.
Citera
2023-10-04, 01:51
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Jag fattar . Jag är bara så chockad. Vi är ju pålästa ang deras energinivå och sådär men blir så nervös över att uppfödaren verkligen har brustit i informationen. Omöjlig att få tag på och säger att vi ska pröva ge katten melatonin. Va! Det är ju helt fel? Det är inte lösningen på problemet . Det är ett välkänt katteri som ställer ut och vinner priser. Hade jag vart uppfödare hade jag satt mig i bilen och åkt till oss för att kolla läget. Jag hade inte velat att min katt ska må dåligt, eller beter sig som ett as mot nya ägarna . Men om det nu är så , ge informationen? Ingen som sagt till oss att hon kan vara understimulerad och ser oss som byte i leken . Det har jag ju fått googla fram.

Vad hindrar dig från att lämna tillbaka katten och kräva ersättning för utlägg (kastrering osv)? Skulle det inte vara skönt att bara släppa all stress och press? Det verkar dessutom fresta på förhållandet med sambon. Vad säger han? Vill han ha kvar katten?

Fy farao vad tufft att ha ett mordiskt djur som stryker omkring i hemmet, redo att hugga. Jag skulle bli helt spattig.
Citera
2023-10-04, 01:58
Medlem
Trolltestets avatar
Jag är "djurpratare" och det tar mig 4-8 månader att "tämja" en arg katt, och man förlorar en hel del blod i processen.

Därefter är de hur gosiga som helst.
Citera
2023-10-04, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Hur länge har ni haft katten hos er?

Bengaler är väldigt speciella och har stor integritet. Dessutom är det en äldre kattdam, som dessutom kastrerats som grädde på moset..

Det kan vara så att kastreringen skadat någon nerv, eller att läknungen blivit knas.

När hade hon sin senaste kull?
Hur har hin bott hos tidigare fodervärdar?
Hon kanake inte har levt "familjeliv" utan endast varit till för avel, bott i en bod med inhägnad utan mänsklig kontakt...

Katten har enorm stress, avvakta och låt katten komma till er, utan lock och pock.

Vår bengal gick inte att klappa om han inte ville, då fräste han. Sen kunde han komma och gosa järnet, på sina villkor

Såhär gick det till. Vi har läst på om bengaler . Vi är väl införstådda i vad det krävs av oss för att äga en bengal. Men innan vi bestämde oss ville vi såklart hälsa på katten. Ja, hon var rätt billig . I jämförelse med vad en kattunge är.
Vi kom dit och satt bland katterna , uppfödaren försökte väl sälja på oss en kattunge, men det var vi inte intresserade av. Vi var alltså ute efter katt i hög ålder . Dels för att vi ”får vad vi köper”( lite ironiskt och skrattretande i efterhand), och sedan för att det helt enkelt passar våran livssituation bättre . Katten var lite störd över att det var kattungar i rummet och var lite avvaktande något jag funderade på i efterhand och som jag tyckte var lite märkligt . Varför plockade hon inte bort de andra katterna så vi kunde få hälsa på den här honan?

Vi pratade och fick förklarat precis som jag nämnt tidigare. Att den här katten är magisk, kelig , social och hundvan. Gillar att upptäcka precis som rasen är . Uppfödaren berättade även att många som ägt katt tidigare, men inte bengal blir lite avskräckta för att dom beter sig annorlunda än en vanlig huskatt . Jag själv är uppvuxen med huskatt så jag var såklart lite orolig , men blev övertalad att det inte skulle vara något problem. Min sambo har aldrig haft katt och kan säga att han är tuffare än mig i det här , så det stämmer väl på sätt och vis som uppfödaren sa. Sen vill man ju inte ha en mördarmaskin . Det är skillnad på jargong och aggressivitet .

Jag vet inte , jag är en expert på att övertänka. Jag sitter just nu och har så ont i magen där jag föreställer mig hur jag ska lämna tillbaka henne. Orsakat henne ett enormt onödigt lidande , och även skammen framför familj som jag vet kommer tycka jag är sjuk i huvudet .

Jag vill ju att det ska bli bra. Att vi ska kunna vara bästisar. Jag ser inte att katten ligger och gosar i soffan på det sättet , för det verkar vara så många som tror det, att detta är ett impulsköp från någon som tycker katten är vacker. Jag vet vad jag gett mig in på , men tanken över att det blivit helt fel här kan inte släppa taget. Min ångest har varit konstant och uppfödarens hjälp minimal. Kommer inte hjälpa mig att trycka i katten massa piller som återigen blivit rekommenderat . Jag fattar faktiskt inte, varför säljer man en katt när dom vet att den eventuellt kanske inte passar i miljön som vi bor i? Vi har ju utförligt beskrivit våran boendesituation , att vi inte planerar ännu en katt, och att hon inte kommer att ha tillgång för att gå ut.

Jag blir bara tårögd när jag sitter och skriver detta. Tycker så synd om henne, att hon ska behöva vara såhär mot oss, något här har ju gjort att hon håller sig undan osv.

Ge mig tips ! Vad ska jag göra? Känner mig handlingsförlamad och ångestfylld .
Citera
2023-10-04, 13:44
Avslutad
Citat:
Såhär gick det till. Vi har läst på om bengaler . Vi är väl införstådda i vad det krävs av oss för att äga en bengal. Men innan vi bestämde oss ville vi såklart hälsa på katten. Ja, hon var rätt billig . I jämförelse med vad en kattunge är.
Vi kom dit och satt bland katterna , uppfödaren försökte väl sälja på oss en kattunge, men det var vi inte intresserade av. Vi var alltså ute efter katt i hög ålder . Dels för att vi ”får vad vi köper”( lite ironiskt och skrattretande i efterhand), och sedan för att det helt enkelt passar våran livssituation bättre . Katten var lite störd över att det var kattungar i rummet och var lite avvaktande något jag funderade på i efterhand och som jag tyckte var lite märkligt . Varför plockade hon inte bort de andra katterna så vi kunde få hälsa på den här honan?

Vi pratade och fick förklarat precis som jag nämnt tidigare. Att den här katten är magisk, kelig , social och hundvan. Gillar att upptäcka precis som rasen är . Uppfödaren berättade även att många som ägt katt tidigare, men inte bengal blir lite avskräckta för att dom beter sig annorlunda än en vanlig huskatt . Jag själv är uppvuxen med huskatt så jag var såklart lite orolig , men blev övertalad att det inte skulle vara något problem. Min sambo har aldrig haft katt och kan säga att han är tuffare än mig i det här , så det stämmer väl på sätt och vis som uppfödaren sa. Sen vill man ju inte ha en mördarmaskin . Det är skillnad på jargong och aggressivitet .

Jag vet inte , jag är en expert på att övertänka. Jag sitter just nu och har så ont i magen där jag föreställer mig hur jag ska lämna tillbaka henne. Orsakat henne ett enormt onödigt lidande , och även skammen framför familj som jag vet kommer tycka jag är sjuk i huvudet .

Jag vill ju att det ska bli bra. Att vi ska kunna vara bästisar. Jag ser inte att katten ligger och gosar i soffan på det sättet , för det verkar vara så många som tror det, att detta är ett impulsköp från någon som tycker katten är vacker. Jag vet vad jag gett mig in på , men tanken över att det blivit helt fel här kan inte släppa taget. Min ångest har varit konstant och uppfödarens hjälp minimal. Kommer inte hjälpa mig att trycka i katten massa piller som återigen blivit rekommenderat . Jag fattar faktiskt inte, varför säljer man en katt när dom vet att den eventuellt kanske inte passar i miljön som vi bor i? Vi har ju utförligt beskrivit våran boendesituation , att vi inte planerar ännu en katt, och att hon inte kommer att ha tillgång för att gå ut.

Jag blir bara tårögd när jag sitter och skriver detta. Tycker så synd om henne, att hon ska behöva vara såhär mot oss, något här har ju gjort att hon håller sig undan osv.

Ge mig tips ! Vad ska jag göra? Känner mig handlingsförlamad och ångestfylld .
Har katten en stamtavla?
Har den veterinärbesiktigats?

Rent krasst, så skulle jag uppmana dig/er att lämna tillbaka katten.
Jag tror den har blivit för traumatiserad, inte pga er, utan någonting är konstigt, med tanke på vad du berättar om hur den ageradr när ni hälsade på..
Är det en kattuppfödare som har en hemsida?
Har många frågor, men vill inte att du ska outa dig här.
När gjordes köpet?
Var katten försäkrad?
När opererades katten?

Just såna ståtliga raskatter, är inte ovanligt att man har inne, eller i skyddad nätbur ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in