Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-03, 11:09
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
väldigt vanligt, vänta ut 1-2veckor minimum.
bengaler har en lång krig-fas innan de accepterar den nya verkligheten.

är mer bekymrad varför var hon i löp när du köpte henne?
den säljaren borde kölhalas och matas i guillotinen.. ursäkta franskan


Jag fattar . Jag är bara så chockad. Vi är ju pålästa ang deras energinivå och sådär men blir så nervös över att uppfödaren verkligen har brustit i informationen. Omöjlig att få tag på och säger att vi ska pröva ge katten melatonin. Va! Det är ju helt fel? Det är inte lösningen på problemet . Det är ett välkänt katteri som ställer ut och vinner priser. Hade jag vart uppfödare hade jag satt mig i bilen och åkt till oss för att kolla läget. Jag hade inte velat att min katt ska må dåligt, eller beter sig som ett as mot nya ägarna . Men om det nu är så , ge informationen? Ingen som sagt till oss att hon kan vara understimulerad och ser oss som byte i leken . Det har jag ju fått googla fram.
Citera
2023-10-03, 11:20
  #14
Moderator
HelgeBuks avatar
Införskaffa sprayflaska för vatten. Fyll den med vatten. Ställ in på hård stråle. Bär med dig flaskan hela tiden när du är nära katten. Ett kort sprut på katten när den attackerar dig eller annan människa.

Kan funka. Skadar inte men avskräcker.
Citera
2023-10-03, 11:21
  #15
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekaps
Varför har du så bråttom med att denna gamla katten ska börja vara som du vill ha henne?
Hon är 8 år gammal, byter hem och löper dessutom då, så ska hon opereras också och hon har nyss kommit till er?
Och så börjar du leka med henne också?
Det är ju inte en katteunge heller förutom de omständigheter jag nyss räknat upp.

Jag tycker du ställer fruktansvärt grymma krav på denna stackars katten och du hänvisar till din psykiska ohälsa?
Lämna tillbaka henne eller ge bort henne till ett mer förstående och accepterande hem eller så ger du henne mer tid.
Hur hade du själv mått under såna här omständigheter och krav?

Väl skrivet.

Tid och tålamod behövs i detta fall.

Sedan tokigt att ta på sig ett ansvar om man vet att man kanske inte pallar?
Citera
2023-10-03, 11:26
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekaps
Varför har du så bråttom med att denna gamla katten ska börja vara som du vill ha henne?
Hon är 8 år gammal, byter hem och löper dessutom då, så ska hon opereras också och hon har nyss kommit till er?
Och så börjar du leka med henne också?
Det är ju inte en katteunge heller förutom de omständigheter jag nyss räknat upp.

Jag tycker du ställer fruktansvärt grymma krav på denna stackars katten och du hänvisar till din psykiska ohälsa?
Lämna tillbaka henne eller ge bort henne till ett mer förstående och accepterande hem eller så ger du henne mer tid.
Hur hade du själv mått under såna här omständigheter och krav?


Jag förstår din oro.
Men jag och min sambo har fått en utförlig beskrivning över hur den här katten ska vara. Även vid nytt hem, då hon haft fodervärdar innan. Att vi får en katt som typ beter sig raka motsatsen gör såklart att vi blir förvirrade och oroliga. Speciellt när uppfödaren är fåordig , hänvisar till det jag skrev till en annan i tråden . Bengalen är en ny ras för oss , vi lär oss , men att få hem en mördarmaskin som skickar mixade signaler till oss hela tiden stod inte riktigt med i kontraktet. Jag vill ju inte att hon ska se oss som sitt byte bara för att jag sovit en hel natt och inte kunnat aktivera henne.

Jag kanske är lite hetsig. Jag vet att det är en dålig egenskap, men jag kan tyvärr inte göra något åt hur jag känner . Är väldigt känslostyrd och just nu har jag ångest över att vara hemma med katten .

Så istället för att stå med pekpinnen och förklara för mig hur risig jag är som kattägare så tar jag gärna emot hjälp från dig , som verkar ha koll på läget. Vad ska jag göra för att inte bli attackerad och huggen? Varför mixar katten sina signaler och kommer sig och stryker sig mot en för att sedan attackera och bitas ?
Citera
2023-10-03, 11:32
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Den ska inte vara ensam på dagarna!

Uppfödaren klargjorde att hon inte har något problem med att vara själv hemma , alls .

Jag och min sambo studerar, ingen av oss har ändå inte lämnat henne själv mer än 2 gånger , typ 2 timmar varje gång. Så vi har varit med henne dygnet runt i princip sedan vi fick henne.
Citera
2023-10-03, 11:35
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag tycker att du ska kolla in Jackson Galaxys kattvideos. Han är kattbeteendevetare och pratar om hur man aktiverar sin katt, inreder och berikar hemmet så att katten får utlopp för sina instinkter och blir av med energi. Bengaler är krävande katter.
Kolla även upp kattbeteendevetaren dr Mikel Delgado som har väldigt bra informativa artiklar på sin hemsida.

https://www.youtube.com/channel/UChe...zUB8dfM_rFOfDQ

https://whatyourcatwants.com/aboutme

Var försiktig med att leka med vippa så länge såret läker så att hon inte river upp det. Fråga veterinären när det är dags att skippa tratten och ok att börja leka.

Klickerträning är bra sätt att knyta bandet till din katt och den för också använda hjärnan och bli trött genom den utmaningen. Videoinstruktioner finns på youtube för kattägare.

Tack! Har kollat Jacksons videos och därför fått reda på att hon eventuellt behöver aktivering . Det har med andra ord inte kommit från uppfödarens sida , utan råd från youtube.
Citera
2023-10-03, 11:36
  #19
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjejenmedrosen
Hej! Tänkte fråga, har lite existensiell kris här hemma.Har precis köpt en 8årig bengalhona. När vi köpte henne fick vi höra att hon var världens socialaste tjej, god och kelig, inte alls svårt för omställningar och dylikt, lätt att acklimatisera sig och träffa nya människor, hundvan .

Hon kom hit mitt i löp (jätte jobbigt) fick tid för kastrering rätt omgående , men redan innan operation smiskade hon till min sambo med tassen efter att hon strykt sig mot honom. Vi har såklart full förståelse för omställningen. Det har gått bra, sambon har fått några smiskar men bara ”varning” och speciellt när tratten varit av. När hon har den på är hon hur söt som helst. Ska vara nära och gosa. Så fort den är av , blir hon avvaktande och lite av den här ”glimten ” i ögat som katter kan få innan ett hugg . Så har hållt mig på avstånd när den är av och gett henne space .
Idag åkte tratten av när hon skulle få blötmat. Och efter det busade vi med vippan . Såg hur hennes blick förändrades direkt, satte sig i armen och försökte attackera. Så höll hon på , var tvungen att kasta mig efter en kudde för att skydda benen då jag sprang runt i shorts. Helt svarta ögon. Vet att jag hanterade det dåligt men blev så chockad. Stängde in mig i sovrummet .

Har ni några tips? Alltså man undrar ju , hur kommer hon bete sig när hon träffar andra människor som är kattvakt? Hund? Sambons päron har ju hund. Vad är det för märklig reaktion?

Är det vanligt vid omplaceringar?

Har sån vidrig ångest över att ha tagit mig ansvar för en katt som just nu får mig lite rädd och osäker. Efter en del psykisk ohälsa är just detta det sista jag behövde , och känns som jag ska kvävas av att inte veta hur framtiden ser ut med henne. Ska jag leva med en katt ca 10 år till som attackerar mig och min sambo?

Tycker det är hemskt , men börjar få ångerkänslor . Har såklart försökt kontakta uppfödaren utan att riktigt få hjälp på traven, uppfödaren känner inte igen det här beteendet menar dom. Det har skett någon gång att uppfödaren velat väga hennes kattungar varpå hon blivit störd och rivits. Då hade uppfödaren visat gränser säger dom.

Vad ska jag göra? Har världens klump i magen … några med tips och erfarenheter med bengaler? Pratade med en kompis som utbildar sig till Vet , hon menade på att katten kanske inte får utlopp av hennes energi. Och jag fattar den delen, men just nu visar hon upp de tråkiga sidorna, försöker busa med henne hela tiden . Ska jag vara ärlig önskar jag att hennes tratt får sitta på ett tag till… hon ligger nämligen just nu i mitt knä och sover som en liten prinsessa .

Tillägg: känner också liten stress över att hon kommer bli arg på mig så fort hennes energinivå blir för hög. Ex att jag skulle komma hem från jobbet , med en katt som varit ensam under dagen och få hugg exempel…

Tack på förhand
Jag har en del erfarenhet av bengaler, och de har oftast ENORMT mycket energi. I regel ska de bara bo i hem där de kan få en trygg utemiljö där de kan få vistas när de vill (genom exempelvis kattlucka). De brukar ha mycket större revir än andra kattraser.

Din katt har dessutom varit okastrerad upp i ganska hög ålder (antar att hon använts i avel), vilket ytterligare ökar på hennes energinivå. Efter kastrering tar det flera månader innan dessa nivåer går ner. Så jag tror att hon kommer att bli bättre inom ca 6 månader.

MEN jag tror inte att din katt kommer att må bra om den inte får vara utekatt. Bor du i hus så att du kan låta den vara ute fritt? (Dvs inte för nära trafikerad väg). Att den dessutom verkar vara ensam hela dagarn är absolut inget att rekommendera för en bengal.

Väldigt oseriöst av uppfödaren att inte upplysa dig om alla dessa saker. Det verkar som att denne bara ville ha sina pengar, och helt struntar i hur katten kommer att må i sitt nya hem. Hennes svar när du kontaktade henne stärker den bilden.

För kattens (och ditt eget) bästa tycker jag att du ska omplacera den till ett hem där den kan få en trygg utemiljö där den kan få röra sig fritt. En älde bondkatt passar bätte som lägenhetskatt. Eller ännu hellre två katter så att de har sällskap av varann.

Önskar både dig och katten all lycka.
__________________
Senast redigerad av Flor-Ida 2023-10-03 kl. 11:42.
Citera
2023-10-03, 11:46
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Köp Feliway och plugga in. Lämna henne i fred. Hon är uppenbart stressad och behöver hanteras lugnt.

Nej det är inte vanligt för omplaceringar. Jag har haft flertalet katter och aldrig upplevt något liknande mer än att min ena nuvarande blir sur vid kloklippning och innan hon kom till mig inte kunde klippas utan att lindas in i en handduk.

Däremot har jag varit kattvakt till en katt som var väldigt aggressiv mot mig. Sannolikt något i min röst eller kroppsspråk som triggat henne någon gång då hon kunde vara hyfsat lugn med vissa (men det var en aggressiv katt överlag). Efter två veckor la det sig och hon blev helt normal mot mig
. Vi pratar om nivån att jag sprang in bostad och hoppade upp på stolar för att inte bli angripen. Hon hade haft en väldigt elak ägare och även råkat ut för andra människor så det som såg ut som ilska var rädsla. Att man är lugn och snäll och har tålamod hjälper. För det måste vara en katt med fel i huvudet om den angriper människor bara för att. Din katt är antagligen rädd, otrygg och litar inte på er. Operationen kan inneburit smärta för henne och den smärtan associerar hon till er. Ett djur kan inte tänka logiskt. För katten hänger det hon känner ihop med ert sällskap och ert hem

Känner du att det är mycket svårt så lämna tillbaka katten. När man blir skärrad pga psykisk ohälsa misstror man sin egen förmåga och tänker som regel att man inte kan, kommer klara av något och är ämnad att misslyckas. En analys som absolut inte behöver vara sann.

Tack för att du tog dig tiden att skriva! Ditt svar betydde mycket och jag ska ta med mig det under kommande vecka. Just nyss blev hon lite manisk. Min sambo kom in springande i sovrummet med 2 skinkmackor och katten efter sig . Jag frågade vad det var för fel. Inget säger han , jag vart bara lite fundersam över vad som hände med katten. Hon hänger efter honom nu med den där ”glimten” i ögat som jag beskrivit , och hennes kroppsspråk gjorde sambon osäker och kilade in till mig . Det är liksom lite jobbigt att behöva trippa på tårna, det här började med att hon vart sugen på skinkan och slutade med att hon smiskade till honom med klorna utfällda och började följa efter honom. Vad betyder detta?
Citera
2023-10-03, 11:52
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Jag har en del erfarenhet av bengaler, och de har oftast ENORMT mycket energi. I regel ska de bara bo i hem där de kan få en trygg utemiljö där de kan få vistas när de vill (genom exempelvis kattlucka). De brukar ha mycket större revir än andra kattraser.

Din katt har dessutom varit okastrerad upp i ganska hög ålder (antar att hon använts i avel), vilket ytterligare ökar på hennes energinivå. Efter kastrering tar det flera månader innan dessa nivåer går ner. Så jag tror att hon kommer att bli bättre inom ca 6 månader.

MEN jag tror inte att din katt kommer att må bra om den inte får vara utekatt. Bor du i hus så att du kan låta den vara ute fritt? (Dvs inte för nära trafikerad väg). Att den dessutom verkar vara ensam hela dagarn är absolut inget att rekommendera för en bengal.

Väldigt oseriöst av uppfödaren att inte upplysa dig om alla dessa saker. Det verkar som att denne bara ville ha sina pengar, och helt struntar i hur katten kommer att må i sitt nya hem. Hennes svar när du kontaktade henne stärker den bilden.

För kattens (och ditt eget) bästa tycker jag att du ska omplacera den till ett hem där den kan få en trygg utemiljö där den kan få röra sig fritt. En älde bondkatt passar bätte som lägenhetskatt. Eller ännu hellre två katter så att de har sällskap av varann.

Önskar både dig och katten all lycka.
Fast det beror väl på om katten varit utekatt innan? Att släppa ut en 8-årig innekatt låter inte som en bra idé.
Till TS: om du inte har tålamod att låta katten vänja sig långsamt och vänta ut hormonförändringen efter kastrering så borde du nog lämna tillbaka den. Folk tycks skaffa bengaler för att de är vackra utan att tänka på att de har ett annat kynne än andra katter.
Citera
2023-10-03, 11:53
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Jag har en del erfarenhet av bengaler, och de har oftast ENORMT mycket energi. I regel ska de bara bo i hem där de kan få en trygg utemiljö där de kan få vistas när de vill (genom exempelvis kattlucka). De brukar ha mycket större revir än andra kattraser.

Din katt har dessutom varit okastrerad upp i ganska hög ålder (antar att hon använts i avel), vilket ytterligare ökar på hennes energinivå. Efter kastrering tar det flera månader innan dessa nivåer går ner. Så jag tror att hon kommer att bli bättre inom ca 6 månader.

MEN jag tror inte att din katt kommer att må bra om den inte får vara utekatt. Bor du i hus så att du kan låta den vara ute fritt? (Dvs inte för nära trafikerad väg). Att den dessutom verkar vara ensam hela dagarn är absolut inget att rekommendera för en bengal.

Väldigt oseriöst av uppfödaren att inte upplysa dig om alla dessa saker. Det verkar som att denne bara ville ha sina pengar, och helt struntar i hur katten kommer att må i sitt nya hem. Hennes svar när du kontaktade henne stärker den bilden.

För kattens (och ditt eget) bästa tycker jag att du ska omplacera den till ett hem där den kan få en trygg utemiljö där den kan få röra sig fritt. En älde bondkatt passar bätte som lägenhetskatt. Eller ännu hellre två katter så att de har sällskap av varann.

Önskar både dig och katten all lycka.

Tack för svar!
Jo vi är som sagt väldigt oroliga över att detta blivit helt fel. Hon är innekatt , vilket även uppfödaren säger har varit helt okej och bra. Hon har inte haft tillgång till att få gå ut på det sättet heller, men samtidigt har hon haft typ 10+ kattkompisar som hon kunnat leka med . Så bara där är det en gigantisk omställning .
Citera
2023-10-03, 11:56
  #23
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjejenmedrosen
Jag fattar . Jag är bara så chockad. Vi är ju pålästa ang deras energinivå och sådär men blir så nervös över att uppfödaren verkligen har brustit i informationen. Omöjlig att få tag på och säger att vi ska pröva ge katten melatonin. Va! Det är ju helt fel? Det är inte lösningen på problemet . Det är ett välkänt katteri som ställer ut och vinner priser. Hade jag vart uppfödare hade jag satt mig i bilen och åkt till oss för att kolla läget. Jag hade inte velat att min katt ska må dåligt, eller beter sig som ett as mot nya ägarna . Men om det nu är så , ge informationen? Ingen som sagt till oss att hon kan vara understimulerad och ser oss som byte i leken . Det har jag ju fått googla fram.

Ju större de är, ju oftare slarvas det tyvärr.
Önskar nästan att du outade de för det eländet, hade fått de utslängda från sin kattklubb.

Man säljer inte okastrerade djur till sällskapsköpare av naturliga skäl.
De springer iväg, de får oönskade kullar, rasen rykte tar stryk, de markerar överallt och är överlag väldigt stressade och olämpliga som sällskapsdjur. De blir lätt omplaceringskatter när inte köparna kan hantera och förstå beteendet och katterna blir mer förstörda mentalt än vad de behöver bli när de skeppas runt och får hårdhänt behandling i tron att man kan lära de sluta. Vedervärdigt kort och gott.

Varför de inte kastrerade henne före flytt är för att snåla in och låta er betala det istället.
Pengar före kattens bästa.

Ni verkar vara bra köpare som gjort rätt här. Så ge det bara tid så lägger det sig
och varna andra för att köpa okastrerade katter, är det till sällskap så är det uppfödaren som ska se till att de är kastrerade och ihopläkta i god tid före flytt (gäller även kattungar)
__________________
Senast redigerad av frdk 2023-10-03 kl. 12:03.
Citera
2023-10-03, 13:07
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Ju större de är, ju oftare slarvas det tyvärr.
Önskar nästan att du outade de för det eländet, hade fått de utslängda från sin kattklubb.

Man säljer inte okastrerade djur till sällskapsköpare av naturliga skäl.
De springer iväg, de får oönskade kullar, rasen rykte tar stryk, de markerar överallt och är överlag väldigt stressade och olämpliga som sällskapsdjur. De blir lätt omplaceringskatter när inte köparna kan hantera och förstå beteendet och katterna blir mer förstörda mentalt än vad de behöver bli när de skeppas runt och får hårdhänt behandling i tron att man kan lära de sluta. Vedervärdigt kort och gott.

Varför de inte kastrerade henne före flytt är för att snåla in och låta er betala det istället.
Pengar före kattens bästa.

Ni verkar vara bra köpare som gjort rätt här. Så ge det bara tid så lägger det sig
och varna andra för att köpa okastrerade katter, är det till sällskap så är det uppfödaren som ska se till att de är kastrerade och ihopläkta i god tid före flytt (gäller även kattungar)

Tack för svar!
Vad tycker du att jag ska göra med uppfödaren? Dom har inte skrivit över försäkringen ännu trots tjat, och det gör mig skitstressad dessutom. Åh blir vansinnig. Nu har sambon surnat ur på mig också , uscch vilket kaos jag lever i just nu .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback