Citat:
Ursprungligen postat av
KJosef
Jag är stark förespråkare av fonder över aktier (vi har diskuterat det förut tror jag) men det är verkligen en riktig ökenperiod för småbolag just nu så man ska inte bli för ledsen om aktierna går dåligt heller. De flesta som köper småbolag sitter i en liknande båt.
På frågan om du handlar för mycket eller inte som någon annan föreslog så kan du räkna hur mycket transaktioner du har på ett år i förhållande till portföljvärdet. Så om jag har 1 miljon kronor och handlar för 300k så har jag omsättning på 300k / 10^6 = 30%. Man bör inte ligga över 1 om man inte kör någon kvantstrategi.
Ja flera gånger. Jag har nu bara fem bolag kvar. Tänkt sälja intrum efter utdelningen och lägga pengarna på infustrivärden.
Jag ska ge speqta en chans, går inte siffrorna upp så säljer jag dem o köper Boliden eller Volvo istället.
Intressant med din uträkning, vad menar du med ”1”? En procent?
Jag tror det blir bra att jag sålde bort de flesta billigare aktier så kan jag lägga en order varje månad på x antal fler aktier i varje bolag istället. Nästa månad har jag tänkt o börja spara i fonder med, tänkte avanza zero, vad tycker du om den? Det trista med fonder o de större bolagen jag har är att det tar sån tid att få upp kapital. Ett bolag som speqta skulle kunna ge mig kapital, förutsatt att de ger bra utdelning.