2023-10-01, 08:40
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Såg någon statistik om att Liverpool missgynnats mest av alla lag den här säsongen sett till röda kort, straffbeslut och VAR-ingripanden. Och detta efter att klubben vunnit Fair Play-ligan 5 säsonger i rad.

Samtidigt har Arsenal fått fler än dubbelt så många straffar med sig än något annat lag den här säsongen.

Det svänger fort i hockey.
Citera
2023-10-01, 09:00
Medlem
ArneIIIs avatar
Sorry om jag är trög här men…

VAR-gubbarna ser att assisterande viftar, ser att Liverpoolspelarna slutar fira nästan direkt efter bollen går in men tror ändå att de ska kolla confirmation för mål istället för en check på om det verkligen var offside och svarar ”check complete” men domaren tolkar detta som att kontrollen kring att bekräfta att det var offside är klart .

Var det typ så..?
Citera
2023-10-01, 09:06
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Förklarar varför det inte drogs några linjer. Det var ju uppenbart onside. Men hur i helvete var kommunikationen mellan huvuddomaren och VAR? Ska inte huvuddomaren tala om vad "on-field decision" är?
Jag reagerade på den korta bedömningstiden, gick ruskigt fort 😳 men oavsett borde det dragits linje för att visa att det var onside/offside.
Nu drar Tottenham igång spelet snabbt efter beslut och då finns inte möjlighet att ändra felet för VAR om jag förstår det rätt 🤔

Huvuddomaren borde ställt nån motfråga när han bara hör check complet tex check complet for what?, VAR domaren borde nämnt mål/inte mål i korta drag, assisterande borde inte dragit upp flaggan. Riktig soppa där huvuddomare, assisterande, VAR domare och ev VAR assisterande gör misstag av olika anledningar.

Bara bita ihop och hoppas att inte fler drabbas.
Citera
2023-10-01, 09:12
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
Jag reagerade på den korta bedömningstiden, gick ruskigt fort 😳 men oavsett borde det dragits linje för att visa att det var onside/offside.
Nu drar Tottenham igång spelet snabbt efter beslut och då finns inte möjlighet att ändra felet för VAR om jag förstår det rätt 🤔

Huvuddomaren borde ställt nån motfråga när han bara hör check complet tex check complet for what?, VAR domaren borde nämnt mål/inte mål i korta drag, assisterande borde inte dragit upp flaggan. Riktig soppa där huvuddomare, assisterande, VAR domare och ev VAR assisterande gör misstag av olika anledningar.

Bara bita ihop och hoppas att inte fler drabbas.

Ur en krönika i The Guardian
Citat:
These are professionally trained officials unable to manipulate their own technology, and to make a correct, very obvious call on one of the few things that always happens in every game. It doesn’t have to be like this. Imagine if these people were in charge of air traffic control.
Citera
2023-10-01, 09:13
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII

VAR-gubbarna ser att assisterande viftar, ser att Liverpoolspelarna slutar fira nästan direkt efter bollen går in men tror ändå att de ska kolla confirmation för mål istället för en check på om det verkligen var offside och svarar ”check complete” men domaren tolkar detta som att kontrollen kring att bekräfta att det var offside är klart .

Var det typ så..?
Min tolkning är att VAR är säkra på mål och bara lite snabbt konstaterar den har rätt och förmedlar det. Huvuddomaren ser att flaggan dras upp och tolkar VAR’s ord som bekräftelse på att assisterande har rätt. Så min slutsats bör vara att VAR inte ser flaggan dras upp alt. säkra på att den har fel och har överseende med felet utan att nämna det. Alla involverade missar på sitt sätt.

Går lite snack att VAR utgick från att domaren godkänt målet och det talar för att de inte ser flaggan de sitter liksom inte på plats. Ingen aning om de har tillgång översiktsbild på en av skärmarna.

Rörigt värre men mål blev det inte 🤥, synd på snyggt anfall och avslut.
Senast redigerad av Drickback 2023-10-01 kl. 09:51.
Citera
2023-10-01, 09:13
Medlem
Bartman777s avatar
Jag har sagt det förut och säger det igen, jag tycker videbedömningar bör tas bort inom hockey och fotboll.
Hellre att det får vara en bedömningssport där domaren på planen ska döma och att det får bli fel ibland. Jag tycker det är lite tjusningen med sporten, att det är en bedömningssport och inte millimeterrättvisa i exakt varenda beslut som avgörs av att någon sitter och kollar i super-slowmotion för att se vad som hände.

Videobedömningar funkar ju ändå inte särskilt bra uppenbarligen.
Citera
2023-10-01, 09:18
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII

Var det typ så..?

Frågan är om VAR ser att ass viftar för offside. De befinner sig ju inte på arenan. Vet inte om de har fler livebilder än tittarna men för oss tittare kom väl aldrig ass domaren i bild ena? Man såg bara en besviken Diaz.

Någonstans har det fuckat upp i grundläggande kommunikation.
Citera
2023-10-01, 09:18
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ur en krönika i The Guardian
Tydlighet är inte domarkårens starka sida.

Förhoppningsvis leder felet till något bättre.
”Grafisk offsidelinje” kommer nästa säsong, om den hade hjälpt om den fanns igår vet jag inte beror lite hur teknologin används och vad den är kapabel till.
Citera
2023-10-01, 09:32
Medlem
Drickbacks avatar
Om VAR inte fanns igår hade målet blivit bortdömt för offside….

En stor eloge till Tottenham fans här inne som inser att beslutet gick deras vägg men som också står upp för att det var fel beslut som togs.

Har heller inte sett någon från Liverpool skylla förlusten på domarna och heller inte andra lag fans beskylla Liverpool fans för att snacka bort förlusten genom att skylla på domarna. Ännu inte sett någon håna Liverpool ”att det kan de gott ha etc etc” Viktigt att vi lyfter saker när vi klarar ut att diskutera och analysera utan urspårning. Alla hade haft förståelse om Liverpool hade kokat av ilska. Gärna mer av sånt i kommande trådar 👍🏻

Alla inser det kan vara dom själva som drabbas nästa gång.

Måste ha varit kul match att se som neutral den levde upp till förväntningarna.

Har någon video på händelsen som ger Jota sitt första kort? Gärna i inzoomad variant.
Senast redigerad av Drickback 2023-10-01 kl. 09:34.
Citera
2023-10-01, 09:58
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Bukowski-
Såg du verkligen inte att Diaz INTE var onside, eller? Är ditt arseshjärta så förbenat och idiotiskt förvanskat så du inte såg att Liverpool blev straffade å det märkligaste?!
Om du läste vad jag faktiskt skrev, så borde du ha fått med dig att jag inte såg några andra PL-matcher än enbart BOU-ARS igår.

Men på vilket sätt är det som Liverpool liksom blev så förbaskat hårt straffad av domarteamet? Hoppas att du är nykter nästa gång du svar..
Senast redigerad av Generalandersson 2023-10-01 kl. 10:00.
Citera
2023-10-01, 09:59
Medlem
HycklarSveriges avatar
Oj vad Pep måste vara förbannad på Rodri. Förödande att förlora honom i tre matcher, men perfekt för Gunners

Gillar Alvarez starkt, känns som han hade kunnat komma in i startelvan i vilket lag som helst just nu. Messi och KDB's lovechild.
Citera
2023-10-01, 10:58
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
Om VAR inte fanns igår hade målet blivit bortdömt för offside….

En stor eloge till Tottenham fans här inne som inser att beslutet gick deras vägg men som också står upp för att det var fel beslut som togs.

Har heller inte sett någon från Liverpool skylla förlusten på domarna och heller inte andra lag fans beskylla Liverpool fans för att snacka bort förlusten genom att skylla på domarna. Ännu inte sett någon håna Liverpool ”att det kan de gott ha etc etc” Viktigt att vi lyfter saker när vi klarar ut att diskutera och analysera utan urspårning. Alla hade haft förståelse om Liverpool hade kokat av ilska. Gärna mer av sånt i kommande trådar 👍🏻

Alla inser det kan vara dom själva som drabbas nästa gång.

Måste ha varit kul match att se som neutral den levde upp till förväntningarna.

Har någon video på händelsen som ger Jota sitt första kort? Gärna i inzoomad variant.

Alla lag sitter i samma båt med samma usla domare och system. Bra inlägg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in