2023-09-30, 16:56
Medlem
Det beror på hur man ser det. Det finns människor som förstår gud och därmed vet att de måste förhålla sig till guds vilja, samtidigt som de uttnyttjar den kunskapen för att genom manipulation påverka guds handlingar.

Yiḥyah Qafiḥ ger en djupare förståelse i hans verk The War of God.

https://www.sefaria.org/The_Wars_of_God.1.1?lang=bi

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yi%E1%B8%A5yah_Qafi%E1%B8%A5
Citera
2023-10-13, 18:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gangstah4life92
Det beror på hur man ser det. Det finns människor som förstår gud och därmed vet att de måste förhålla sig till guds vilja, samtidigt som de uttnyttjar den kunskapen för att genom manipulation påverka guds handlingar.

Yiḥyah Qafiḥ ger en djupare förståelse i hans verk The War of God.

https://www.sefaria.org/The_Wars_of_God.1.1?lang=bi

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yi%E1%B8%A5yah_Qafi%E1%B8%A5
Det låter som någon som inte förstår Guds makt. Och som någon som byter evigt liv mot hyllningar från hycklare.
Citera
2023-10-14, 09:51
Medlem
den-kristnes avatar
Allt som sker är Guds vilja? På vilket sätt?

Citat:
Jesus sade till dem: »Min mat är att göra dens vilja, som har sänt mig, och att fullborda hans verk.» Joh.4:34
- Kommentar: Om allt som skedde vore Guds vilja vore detta överflödigt.

Citat:
Och världen förgår och dess begärelse, men den som gör Guds vilja, han förbliver evinnerligen. 1Joh.2:17
- Kommentar: Om allt (som sker) vore Guds vilja vore denna förmaning (till att vinna evigt liv) onödig.

Citat:
Och skicken eder icke efter denna tidsålders väsende, utan förvandlen eder genom edert sinnes förnyelse, så att I kunnen pröva vad som är Guds vilja, vad som är gott och välbehagligt och fullkomligt. Rom.12:2
- Kommentar: Varför bemöda sig om att pröva vad som är Guds vilja om allt som sker är Guds vilja? Makes no sense.

Citat:
...i hopp att de så skola bliva nyktra och därigenom befrias ur djävulens snara; ty av honom äro de fångade, så att de göra hans vilja 2Tim.2:26
- Kommentar: Alltså har djävulen en vilja, också, och det finns människor som gör denna.

Ganska tydligt här att bokstavligen allt som sker inte är Guds vilja. Ändå sker det.

Gud kan tillåta ondska att ske, det betyder inte att det är Hans fullkomliga vilja, ej heller att Han är upphovet till ondskan.

Viktig distinktion.
Senast redigerad av den-kristne 2023-10-14 kl. 10:45.
Citera
2023-10-14, 09:58
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Händelserna på jorden består av slump och medvetna handlingar från människor. Att vissa dör i jordbävningar har med slumpen att göra, det kontrolleras inte av Gud, det sker inte på grund av Guds vilja. Och att vissa dör av mänskliga medvetna handlingar, det kontrolleras inte av Gud, det sker inte på grund av Guds vilja.
Det här tycker jag är ett förenklande och det blir svårt att framhålla Guds allsmakt och suveränitet med denna syn. Jag tror personligen inte att något sker av en slump, sedan vad som är Guds goda och fullkomliga vilja med saker och ting, det är en annan sak. Att du och jag sitter här och utbyter meddelanden med varandra på flashbacks religionsfora är ingen slump.
Citera
2023-10-14, 10:03
Medlem
Jag har svårt att tro att det finns någon gud. Vilken gud skulle skapa en värld med naturkatastrofer (t.ex jordbävningar och tsunamis), oförutsägbart väder, lidande och annan negativitet (t.ex funktionsnedsättning, mobbning, kränkning, våldtäkter, mord, våld med mera)?
Citera
2023-10-14, 10:04
Medlem
Citat:
Citat:
Händelserna på jorden består av slump och medvetna handlingar från människor. Att vissa dör i jordbävningar har med slumpen att göra, det kontrolleras inte av Gud, det sker inte på grund av Guds vilja. Och att vissa dör av mänskliga medvetna handlingar, det kontrolleras inte av Gud, det sker inte på grund av Guds vilja.
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Det här tycker jag är ett förenklande och det blir svårt att framhålla Guds allsmakt och suveränitet med denna syn. Jag tror personligen inte att något sker av en slump, sedan vad som är Guds goda och fullkomliga vilja med saker och ting, det är en annan sak. Att du och jag sitter här och utbyter meddelanden med varandra på flashbacks religionsfora är ingen slump.

Jag håller med. Att vi sitter här är medvetna handlingar, så som jag också skrev:

Citat:
Händelserna på jorden består av slump och medvetna handlingar från människor.
Citera
2023-10-14, 10:04
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar
Jag har svårt att tro att det finns någon gud. Vilken gud skulle skapa en värld med naturkatastrofer (t.ex jordbävningar och tsunamis), oförutsägbart väder, lidande och annan negativitet (t.ex funktionsnedsättning, mobbning, kränkning, våldtäkter, mord, våld med mera)?
Synd är inte ett skapat ting. Syndafallet förde med sig fruktansvärda konsekvenser och det finns endast en kur mot det.
Citera
2023-10-14, 10:06
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Jag håller med. Att vi sitter här är medvetna handlingar, så som jag också skrev:
Medvetna handlingar, ja. Men var kommer slumpen in? Vem eller vad styr slumpen? Inte en sparv faller till marken utan att Gud överser det.
Citera
2023-10-14, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar

Gud skapade inte "funktionsnedsättning, mobbning, kränkning, våldtäkter, mord, våld med mera".

När Gud skapade så var allting gott:

"Gud såg att allt som han hade gjort var mycket gott." (1 Mose 1:31 Bibel2000)

Det var människor som införde ondska, sjukdomar och elände på jorden.
Citera
2023-10-14, 10:11
Medlem
Citat:
Medvetna handlingar, ja. Men var kommer slumpen in? Vem eller vad styr slumpen? Inte en sparv faller till marken utan att Gud överser det.

Gud är medveten om sparven, men det är inte Gud som ser till att sparven faller till marken.

Det är ingen som styr slumpen, för då skulle det inte vara en slump.
Citera
2023-10-14, 10:18
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Gud är medveten om sparven, men det är inte Gud som ser till att sparven faller till marken.
Inte? "...icke en av dem faller till jorden utan eder Faders vilja.", enligt Jesus. Matt.10:29.

Behöver Gud lära sig någonting?

Citat:
Det är ingen som styr slumpen, för då skulle det inte vara en slump.
Var någonstans i Bibeln hittar vi motsvarigheten till ordet "slump"? Jag ser den där slumpförklaringen som ett filosofiskt argument mot Guds suveräna allsmakt.
Citera
2023-10-14, 10:50
Medlem
Citat:
Inte? "...icke en av dem faller till jorden utan eder Faders vilja.", enligt Jesus. Matt.10:29.

Behöver Gud lära sig någonting?

Vilken översättning använder du?
Så här står det i Bibel2000:

"Säljs inte två sparvar för en kopparslant? Men ingen av dem faller till marken utan att er fader vet om det. " (Matt.10:29 Bibel2000)

Citat:
Var någonstans i Bibeln hittar vi motsvarigheten till ordet "slump"? Jag ser den där slumpförklaringen som ett filosofiskt argument mot Guds suveräna allsmakt.

"Vidare såg jag under solen: det är inte de snabba som vinner loppet, det är inte de tappra som vinner striden, det är inte de visa som får bröd, inte de kloka som blir rika, inte de kunniga som har framgång: allt är tillfällighet och slump." (Predikaren 9:11 Bibel2000)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in