• 1
  • 2
2023-09-21, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Om du går och tar bort plasten varje dag utan att lägga tillbaka den så kan du räkna med att dina grejer blir dammiga. Du ansvarar för att återställa eventuell skyddsplast du tar bort.

Byggdamm är rätt tungt och flyger inte runt i luften speciellt länge. Det är ingen fara för dig som boende om du inte går runt och snortar upp allt.

Och var skrev jag att jag tog bort plasten?

De plastade in soffan och soffbordet (inget mer)i måndags när de var här, sen när de var klara för dagen så var det någon av snickarna eller vad de är som tog bort plasten då den inte var kvar när jag kom hem.

Så vi har inte tagit bort någon plast alls och de har heller inte plastat in mer än just vid det tillfället jag skrev om.
Citera
2023-09-21, 14:29
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Och var skrev jag att jag tog bort plasten?

De plastade in soffan och soffbordet (inget mer)i måndags när de var här, sen när de var klara för dagen så var det någon av snickarna eller vad de är som tog bort plasten då den inte var kvar när jag kom hem.

Så vi har inte tagit bort någon plast alls och de har heller inte plastat in mer än just vid det tillfället jag skrev om.

Jag antog att ni själva hade täckt av, det finns ingen anledning för utförande entreprenör att ta bort den om arbetet fortsätter.
Prata med er kontaktperson.
Citera
2023-09-21, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Jag antog att ni själva hade täckt av, det finns ingen anledning för utförande entreprenör att ta bort den om arbetet fortsätter.
Prata med er kontaktperson.

Jag pratade med ägaren till byggföretaget som jobbar med stambyten, han skulle säga till grabbarna sa han.

Sen har dem ändå inte plastat in något och idag plastade dem in soffan vid 10 tiden efter att jag bett dem göra det (men ingen annan möbel).

Det ligger byggdamm på tv - bönken, soffbordet, köksbordet och köksön och vi har blivit lovade att när de är klara hos oss (förhoppningsvis nästa vecka) så ska en städfirma städa hos oss. Hoppas denna städfirma då inte enbart städar där byggjobbarna varit för man märker att dammet även sökt dig in på sovrumsgolvet och i gästrummet.

De skulle göra stambyte i huset men inte i vår lägenhet men upptäckte efter 1 vecka att de var tvungna att gå in i vår lägenhet med då avloppsröret går genom en av våra innerväggar, så vi har inte haft 6 månader på oss att förbereda oss som grannarna, hitta tillfälligt boende osv.
Citera
2023-09-22, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rehasher
Inne på dag 3 av stambyte i vår bostadsrättslägenhet på 1 rok på ca 40 kvm.
Tyvärr har vi inte lyckats hitta någon annanstans att bo (kul när man har kraftig dammallergi) så vi tvingas bo kvar i lägenheten under hela stambytet (på ca 8 veckor). Ni som varit med om detta, och överlevt, behöver man täcka över allt man äger om man tvingas bo kvar? De har satt plast in till vardagsrummet (badrummet ligger i anslutning till hallen) och lagt ut skyddsmatta på golv, men tänker mer tv, lampor, soffa/säng? Någon frystoalett blev vi inte erbjudna, utan får gå i en liten duschbod 200 meter från lägenheten. Hyresreduktion får vi inte heller, då föreningen hävdar att allt görs via "bo kvar-principen". Frågan är hur mycket värde det ligger i det, när man har hela lägenheten inplastad, det står saker i hela hallen så man knappt kommer fram, vi har inget rinnande vatten, dvs ingen toalett, ingen dusch och inte kan ha igång tv eller något elektroniskt för att man är rädd att byggdammet ska förstöra dem.

1. Är det okej att inte ge någon hyresreduktion? Vet att olika regler gäller hyresrätt och bostadsrätt.
2. Är det farligt för en allergiker att bo kvar?
Gjort några stambyten genom åren. Platschef har typ alltid krav på dammdämpande åt gärder( så som damsugare på alla relevanta maskiner, luftrenare, avgränsa spridning av damm och damsuga sen)

Lite dammigare blir det i hela lgh men bara marginellt. Hålls förvånade rent faktiskt
Citera
2023-09-28, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Gjort några stambyten genom åren. Platschef har typ alltid krav på dammdämpande åt gärder( så som damsugare på alla relevanta maskiner, luftrenare, avgränsa spridning av damm och damsuga sen)

Lite dammigare blir det i hela lgh men bara marginellt. Hålls förvånade rent faktiskt

Här har byggföretaget lovat att ta in städfirma när de är klara.
Citera
2023-09-30, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Här har byggföretaget lovat att ta in städfirma när de är klara.
Ja såklart, det är standard. Jag syftade på under tiden och fram till slut städningen.

Har sett helt tomma/ej uthyrda lägenheter och dam/smuts mässigt från början till slut städningen av städ firma och vart ingen större skillnad.
Nämner detta så ingen kommer med påståendet att någon nitisk boende städat frenetiskt så vi trott att vi ej smutsat ner.

Viktigt är att man ej drar med sig det dammet som blir från inplastat område. Då blir det snart att se ut som svinstia.

På ett bygge var hyresgästen så nyfiken att denne gick in flera gånger om dagen och kollade. Någon gång fick alltid denna person akut röksug och var tvungen att gå från inplastat område rakt igenom hela lgh med skor på. Efter ett tag klagade personen på att vi hade skitar ner i hans lgh och det repar hans golv.

Någon dag innan hade personen kommit in då man höll på att ta bort en del blåbetong. Detta fastnade under hans skor, lyckades göra ett ganska bra skoavtryck med repor som matchar hans skor som står längst in i lägenheten.
I mönstret sitter det fortfarande blåbetong.
Citera
2023-10-01, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Ja såklart, det är standard. Jag syftade på under tiden och fram till slut städningen.

Har sett helt tomma/ej uthyrda lägenheter och dam/smuts mässigt från början till slut städningen av städ firma och vart ingen större skillnad.
Nämner detta så ingen kommer med påståendet att någon nitisk boende städat frenetiskt så vi trott att vi ej smutsat ner.

Viktigt är att man ej drar med sig det dammet som blir från inplastat område. Då blir det snart att se ut som svinstia.

På ett bygge var hyresgästen så nyfiken att denne gick in flera gånger om dagen och kollade. Någon gång fick alltid denna person akut röksug och var tvungen att gå från inplastat område rakt igenom hela lgh med skor på. Efter ett tag klagade personen på att vi hade skitar ner i hans lgh och det repar hans golv.

Någon dag innan hade personen kommit in då man höll på att ta bort en del blåbetong. Detta fastnade under hans skor, lyckades göra ett ganska bra skoavtryck med repor som matchar hans skor som står längst in i lägenheten.
I mönstret sitter det fortfarande blåbetong.

Det finns inget inplastat alls, något silvrigt på golvet där dem går men dammet fastnar ju på skor/strumpor/fötter och följer med in i övriga lägenheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in