2023-09-27, 23:37
Medlem
zombie-nations avatar
Vissa saker är otryggare nu.

Men vissa var otrygga förr, men man nojade inte. Att bli ihjälslagen hörde till livet.

Saker som definitivt hade varit bättre förr om det fanns, att sexualbrott mot barn hade tagits på allvar, att sex med drogad eller medvetslös hade varit olagligt, att tvinga sig till sex av folk i beroendeställning hade varit olagligt.

Att mobbning i skolan hade räknats som förtal och misshandel. Då anmälde ingen och alla sa att man inte kunde anmäla. Det som hände i skolan stannade i skolan. Det fanns elever som blev förnedrade och slagna varje dag. Föräldrarna var oftast OK med det. Man fick inte byta skola då man på den tiden inte kunde välja skola. Bara i väldigt extrema fall förekom det.

Vi hade elever som skadats då de gått på taket på skolan och andra dumheter (glastak), och en elev hade brutit ryggen på en lärare. Läraren jobbade kvar som om det var helt normalt.

I trapphusen satt mellanölsungdomen. Kanske känns nostalgiskt, men eftersom man skulle klara sig själv från 5 år så fick man tampas med dessa och blev halvt ihjälskrämd bara man skulle hem.

Det skedde många fler olyckor med barn inblandade där barnet dog. Alla kände någon som dött som barn. Iallafall på långt håll.

Föräldrar skuldbelade oftare barnet om det råkat ut för brott. För att det skulle hyschas ned och se fint ut på ytan.

Det fanns lika många pedofiler som nu. Bara att sexbrott mot barn inte spelade någon roll. Idag håller vi barnen inspärrade så att de inte ska bli pedofilerade, medan pedofilen ofta är någon barnet känner. Barnen stängdes in långt innan vi hade problem med andra sorters våld som invandrarungdomar gjorde, t ex rån.

Sedan hade vi skräcken för atombomben. Många barn var rädda för att de vuxna sa att det måste bli krig och då dör alla.

Vi har det inte bra nu, men jag vägrar se det som var genom ett rosa skimmer.
Citera
2023-09-27, 23:39
Det är viktigt att folk som oss som sitter hemma och inte gör något större väsen av oss kommer fram ibland. Jag känner mig ung men jag är en grå gubbe som aldrig syns jag kommer att dö en vacker dag och ingen kommer att veta vem jag är.
Så är det att vara Svensk. Fy fan för dagens muslimer. Rap Helvete!
Citera
2023-09-28, 00:00
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llars67
Jag har funderat på vad jag ska svara på ditt inlägg? Det är helt sant och jag gillade Gyllende tider mer än Noice.
Jag klämnde ur mig att jag var fortfarnde Punk 1982. Orsaken till att jag slutade när jag var 17 år var enkel. Där jag bodde hatade raggare punk och inga tjejer ville ha problem.
Kan vi lämna musik en kort sekund?
Jag känner inte igen det land jag försvarade med flera rep möten där alla var vita.
Hur kan vi ens hoppas att Araber och negrer ens vill göra lumpen dom tycker att vita är dumma Svennar?
Du tycker inte att du drar alla över en kam nu? Och tycker du att din retorik gör samhället bättre eller sämre?

Jag tror nog alla människor genom hela Sveriges historia inte känner igen sitt land efter 40 år.
Den äldre generationen på 80 talet förfasades över ungdomarna då och tyckte att sin ungdomstid var så mycket bättre.
Citera
2023-09-28, 00:14
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Sverige är ett land med Svennar. Jag är den största.
Första gången jag festade var vi bara 15 -16 år på den tiden fanns inte piller och hasch det var bara för förortorts ungar.
Vi snodde sprit från våra föräldrars barskåp dom som ville ha piller snodde Rohypnol eller Sobril från deras medicinskåp. Detta var 1980.
1980? För helvete, cannabis och heroin fanns redan i landet sedan ett decennium tillbaka(i stooora mängder).

Du lever i en illusion av att din barndom / ungdom var fantastisk.

Det är lika fel som att säga att vi inte hade knark i Sverige år 2000.
Citera
2023-09-28, 00:16
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vissa saker är otryggare nu.

Barnen stängdes in långt innan vi hade problem med andra sorters våld som invandrarungdomar gjorde, t ex rån.

Sedan hade vi skräcken för atombomben. Många barn var rädda för att de vuxna sa att det måste bli krig och då dör alla.

Vi har det inte bra nu, men jag vägrar se det som var genom ett rosa skimmer.
Just rån, kan inte det mer ha med och göra att idag kan en 10-15 åring runt med en telefon för 10-15 000 kr eller jacka för 5–10 000kr men förut så var det dyraste man gick runt med en Sony walkman eller att någon tog ens slantar när man skulle köpa lördagsgodis typ.

Jag håller med dig, det är mycket som kan ändras som vi har det nu och jag är glad att jag va barn under den tiden jag var barn.
Men jag vägrar också se det som var genom ett rosafärgat skimmer.
Citera
2023-09-28, 00:31
Medlem
Citat:
Regler:
En kvinna kunde inte säga att något dåligt hade hänt utan blåmärke eller blod som bevis, när alla var så påverkade på en fest och polisen tog inte övergrepp på allvar.
Låg man med en 13 åring och man själv var 16 år så var det ganska normalt.

Så du ser tillbaka med rosaskimrande blick på en tid då du kunde våldta folk så länge de inte blödde?
Citera
2023-09-28, 00:45
Bannlyst
Citat:
Jag måste få säga en sak till. Det som har hänt de senaste 5 -6 åren har att göra med folk som bor här som skiter i Sverige och vårt samhälle. Så är det.

När jag var 18 år var jag stolt över att vara Svensk vi hade en heder mot svaga och gamla och på den tiden gjorde alla militärtjänst.
Är det det som saknas ?
Gud. Hela landet och världen för den delen behöver GUD och kristna värderingar i kärlek för sin nästa. Som du skriver när någon ligger ner går man med huvudet hållet högt och förloraren får skämmas, det räcker som förnedring. Den typen av beteende visade på att man hyste respekt, kärlek och hänsyn för sin nästa, något som dött idag pga den rådande kriminaliteten. Läs 2 Timoteus 3:

Människorna i de sista dagarna

3 Du ska veta att i de sista dagarna[a] blir det svåra tider. 2 Människorna kommer att vara egenkära, pengakära, skrytsamma, stolta, hånfulla, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, gudlösa, 3 kärlekslösa, oförsonliga, skvallriga, obehärskade, råa, fientliga mot det goda, 4 falska, hänsynslösa och högmodiga. De kommer att älska njutning mer än Gud 5 och ha ett sken av gudsfruktan men förneka dess kraft. Håll dig borta från dem!
Citera
2023-09-28, 01:31
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Du tycker inte att du drar alla över en kam nu? Och tycker du att din retorik gör samhället bättre eller sämre?

Jag tror nog alla människor genom hela Sveriges historia inte känner igen sitt land efter 40 år.
Den äldre generationen på 80 talet förfasades över ungdomarna då och tyckte att sin ungdomstid var så mycket bättre.

Jag har ingen åsikt om om lagen eller regler i dag dom ändras hela tiden. Men en sak är säker när jag var ung kunde en ung kvinna sträcka ut tummen och lifta i stället för att betala en taxi.

Sverige var tryggare skedde det en våldtäkt någonstans så skrevs det om det i national pressen.
Det var inte vanligt. Mord var verkligen inte vanligt och på den tiden ville man hjälpa mördare att bli bättre man ville inte låsa in dom och slänga nyckeln.

När jag växte upp och var runt 25 år och man mördade någon riktigt hemskt så kunde man få sitta i 8 -9 år det var jätte länge!!

Jag vet folk som har mördat och suttit i 5 år kommit ut och mördat igen och efter 8 år kommit ut igen.
totalt 13 År.
Han lever bland oss nu 2023. Eller han som mördade 7 personer 1994 och satt 20 år och är ute sedan 2014. Sverige har blivit av med oskulden vi kommer snart att ha straff där folk aldrig kommer ut.
Vi kommer snart var tvungna att låsa in barn i 10 år så som det är i Danmark
Citera
2023-09-28, 01:43
Medlem
Citat:
Jag har ingen åsikt om om lagen eller regler i dag dom ändras hela tiden. Men en sak är säker när jag var ung kunde en ung kvinna sträcka ut tummen och lifta i stället för att betala en taxi.

Sverige var tryggare skedde det en våldtäkt någonstans så skrevs det om det i national pressen.
Det var inte vanligt. Mord var verkligen inte vanligt och på den tiden ville man hjälpa mördare att bli bättre man ville inte låsa in dom och slänga nyckeln.

När jag växte upp och var runt 25 år och man mördade någon riktigt hemskt så kunde man få sitta i 8 -9 år det var jätte länge!!

Jag vet folk som har mördat och suttit i 5 år kommit ut och mördat igen och efter 8 år kommit ut igen.
totalt 13 År.
Han lever bland oss nu 2023. Eller han som mördade 7 personer 1994 och satt 20 år och är ute sedan 2014. Sverige har blivit av med oskulden vi kommer snart att ha straff där folk aldrig kommer ut.

Hur tycker du vi ska göra då? Har du hekt missat hur det ser ut ute i samhället? Vi har tagit hit grottmänniskor och tror att vi kan hjälpa dem till att bli bättre människor?

Kom in i verkligheten.
Citera
2023-09-28, 02:02
En sak har jag sagt från början, låt oss anpassa dom vi har släppt in. Dom som inte vill bli en del av Sverige eller bara bor här och jävlas och kallar varandra bror och pissar på svennar.
Ut med dom,
Dom vill använda Ak 5 bland barn men inte för att försvara Sverige i lumpen. Dåligt
Sverige måste bli hatat just nu och ett land man inte väljer när man söker ett bättre liv vi ska ha dåliga bidrag och hård gränspolis ..
Europa har över 25 länder välj inte oss är signalen vi bör skicka ut..
Citera
2023-09-28, 04:17
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:

totalt 13 År.
Fast det där stämmer inte, antalet mord har legat på ungefär samma nivå årligen sen 60 talet, lägsta antalet var 2012 med 63 mördade, sen har det legat runt 100 mord om året sen 60-70 talet, nu har det gått några år där det alltid varit över 100 mord, men vi får ju ha med befolkningsökningen så per capita så var 1990 det värsta året 1,3-1,4 per 100 000, nu ligger vi på 1.1.
Jag vet att sjukvården har blivit bättre och räddar mer liv, att alla har en telefon nu på sig och kan larma snabbare så att offret kan få hjälp snabbare men antalet döda har inte ökat.
Det är en annan typ av mord nu också, idag är det mer hänsynslöst och man bryr sig inte om att andra kan skadas, mer ”gangstermord” förut var dom flesta mord knivmord, någon fyllefest spårat ut och en kille kniva sin vän eller fru.
Du vet om att Finland har ungefär lika många mord som Sverige men så är våran befolkning nästan dubbelt så många.

Att kvinnor kunde lifta hem på kvällarna, så var det säkert men det fanns ju även vidriga människor Hagamannen/Södermannen som i början på 70 talet klättrade in hos ensamma kvinnor som bodde i stadsdelen Haga i Göteborg och under knivhot våldtog 16 kvinnor, han fick 4 år för det och var ute efter 2 år, i slutet av 70 talet så flyttade han till Stockholm och på samma tillvägagångssätt våldtog han minst 6 kvinnor till. Många av hans offer blev inte ens trodda av polisen.

Jag säger inte att allt är så bra nu, men det var verkligen inte bara guld och gröna skogar på den tiden.
Jag har själv blivit avtrubbad efter allt man läst dom sista åren, man blir upplyst så snabbt genom internet och jag rycker typ på axlarna när man läser att några barn har blivit avrättade av andra barn, det är skrämmande att man blivit så.
Men man får kolla på siffror om vad som verkligen hänt och inte tro på det man upplever händer.

Du får gärna rätta mig om jag har fel med siffrorna.

Jag vill också ha högre straff, är man gammal nog att mörda någon så är man gammal nog att ta straff som en vuxen.
Den som blir mördad fick dödsstraff, hans släkt och vänner fick livstid medans mördaren fick 15-18 år, det är skit att det är så.
Jag förmodar att det är Flink du pratar om som mördade 7 st 1994 och han borde ha förlorat sin rätt att någonsin komma ut.
Citera
2023-09-28, 05:14
Avstängd
Onanikrems avatar
Citat:
Det förstår jag. Det jag nämner är inte helt i linje med hur vi ser på allt i dag och det förstår jag. Men jag säger bara hur jag minns 80 och 90 talet.
Jag vill inte peka finger mot någon eller några men detta måste få nämnas.
Det har inte alltid varit så här, vårt land har förändrats mycket nu på slutet.
Visst har det förändrats, en 16åring som dealar kan tjäna mer än du och jag i månaden. En bekants unge gick och köpte en traktorkepps från Gucci det första han gjorde när han fick lön. 2k nånting kostade den. Typ den Einar hade på sig, schackrutig. En jävla traktorkepps!

Nya tider nu, hårdare tider. Inte alla som växer upp får uppleva sin 20årsdag i dag..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in