2023-09-27, 23:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Nej, "hans majestät" är ju tredje person. Det används bara när man talar om kungen. Så har det alltid varit.
Det funkade inte så i det sjuttonhundratalsfrankrike varifrån Gustav III hämtade sin inspiration. Än i denna dag är den korrekta översättningen av E(de)rs Majestät till franska Sa majesté. Votre Majesté finns inte, det skulle vara ett rent språkfel.
Citera
2023-09-27, 23:32
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det funkade inte så i det sjuttonhundratalsfrankrike varifrån Gustav III hämtade sin inspiration. Än i denna dag är den korrekta översättningen av E(de)rs Majestät till franska Sa majesté. Votre Majesté finns inte, det skulle vara ett rent språkfel.

Men parlerade verkligen Bellman fransyska med Majestätet? Det är ju ändå det svenska bruket som diskuteras.
Citera
2023-09-27, 23:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Men parlerade verkligen Bellman fransyska med Majestätet? Det är ju ändå det svenska bruket som diskuteras.
För det första talade kungen med stor sannolikhet fransyska med Bellman. Vi talar ju om en person som spontant utropar Aīe, je suis blesssé, snarare än något inhemskt, när han blir skjuten.

För det andra var Gustav III:s stora projekt att skapa ett nordens Frankrike i och av Sverige. Versailles och det franska kungadömet var den stora förebilden. Jag kan ge mig fan på att Gustav III ville tilltalas som Hans Majestät, ā la franįaise, snarare än som Eders Majestät, på svenska.
Citera
2023-09-27, 23:48
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
För det första talade kungen med stor sannolikhet fransyska med Bellman. Vi talar ju om en person som spontant utropar Aīe, je suis blesssé, snarare än något inhemskt, när han blir skjuten.

För det andra var Gustav III:s stora projekt att skapa ett nordens Frankrike i och av Sverige. Versailles och det franska kungadömet var den stora förebilden. Jag kan ge mig fan på att Gustav III ville tilltalas som Hans Majestät, ā la franįaise, snarade än som Eders Majestät, på svenska.

Gustav III:s personliga preferenser förändrar ju ändå inte principen för hur det fungerar på svenska. Ers majestät är tilltal, hans majestät används vid omtal.
Citera
2023-09-28, 00:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Gustav III:s personliga preferenser förändrar ju ändå inte principen för hur detfungerar på svenska. Ers majestät är tilltal, hans majestät används vid omtal.
Öh? Det är väl självklart att en enväldig monark kan bestämma hur han ska tilltalas!
Citera
2023-09-28, 00:13
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Öh? Det är väl självklart att en enväldig monark kan bestämma hur han ska tilltalas!

Ja, så länge han lever. Men hans himmelska mandat löpte ju ut så småningom.
Citera
2023-09-28, 00:24
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Hur många här var ens födda innan du-reformen genomfördes? Tilltalsordet Ni var inte alls nedsättande. Däremot kunde det uppfattas som kyligt distanserat.. Mina föräldrar använde det nästan alltid i umgänget mef obekanta vuxna. Och läs brev från myndigheter till medborgarna skrivna före 70 talet! Eller ta militärlivet!
Förbjudet att säga Du till soldaten i truppen!
Enligt Anv för trupputbildning..

Om du inte orkar läsa hela den här tråden från början - och jag har full förståelse om du inte orkar det - så skulle jag ändå vilja tipsa dig om Wikipediaartikeln om ni-reformen. Den misslyckade ni-reformen, skulle man kanske kunna säga. Det var inte alls så att tilltalet "ni" tidigare ansågs vara artigt och neutralt, om än en smula distanserande, alltid, överallt och i alla sammanhang.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ni-reformen
Citera
2023-09-28, 00:37
Medlem
Första gången jag råkade ut för det var någon gång på sent 90-tal då det var på modet av någon anledning. Turistade på Gotland och blev bemött av ett "ni" av en kille (yngre än mig) som hade hand om rumsuthyrning. Kommer fortfarande ihop känslan. Som en kall skopa vatten i ansiktet.
Citera
2023-10-02, 21:52
Medlem
many99s avatar
Ordet "ni" sades som tonåring.

Ordet "du" sades idag.
Senast redigerad av many99 2023-10-02 kl. 21:59.
Citera
2023-10-02, 23:31
Medlem
Jormapormas avatar
Jag brukar använda "ni" när jag pratar med en äldre person 80+
Citera
2023-10-04, 16:48
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jormaporma
Jag brukar använda "ni" när jag pratar med en äldre person 80+

Det ska du inte göra. Personer i den åldern var ganska unga när Du-refornen genomfördes och kan ta väldigt illa upp. Ni är ju ett tilltal till någon som är underordnad och knappast en artighetsfras.

Det är dålig svenska att tilltala någon med ni för att vara artig och den generationen är ofta mer insatta i hur svenska språket är uppbyggt än unga människor idag.

Det är väl först de senaste tio, femton åren som niandet börjat användas igen och då på ett helt annat sätt än det gjordes långt tillbaka i tiden.

Tidigare var det alltså den som serverades på en restaurang som tilltalade personalen med Ni, aldrig tvärtom.
Citera
2023-10-05, 07:01
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Det ska du inte göra. Personer i den åldern var ganska unga när Du-refornen genomfördes och kan ta väldigt illa upp. Ni är ju ett tilltal till någon som är underordnad och knappast en artighetsfras.

Det är dålig svenska att tilltala någon med ni för att vara artig och den generationen är ofta mer insatta i hur svenska språket är uppbyggt än unga människor idag.

Det är väl först de senaste tio, femton åren som niandet börjat användas igen och då på ett helt annat sätt än det gjordes långt tillbaka i tiden.

Tidigare var det alltså den som serverades på en restaurang som tilltalade personalen med Ni, aldrig tvärtom.
Ännu tidigare användes ni neutralt, så det kanske är ungdomarna som är de mest språkhistoriskt kunniga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in