2023-09-27, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamellz
Har fått hem detta nu men blir inte klok på doseringen. Om jag har en sån ”standard” spruta som man får med (med orange skyddshölje på) så är det markerat från 10 till 100 (1ml). Om jag ska ta en dos på 0,25 mg…till vilken siffra på sprutan ska jag suga upp Ozempic vätska?

vet inte om du har fått något svar på detta och jag själv går i tankarna att beställa.

Men om jag förstår instruktionerna rätt så skall du blanda semaglutid med 2 ml vätska vilket bör motsvara 8 doser om 0,25mlg/ml.

Så jag tänker om du provar att suga upp all vätska 2ml i sprutan och blir den full så delar du bara 100/8 vilket då bör motsvara att en dos 0,25mg/ml är 12,5 på sprutans markering
Får du dock bara plats med hälften av vätskan i sprutan så motsvarar ju det 1ml vätska och av flaskans totala 2ml vätska och då bör din dos bli 25 på sprutans markering.
Citera
2023-09-27, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postmorten18
1042:- för en spruta. För mig som endast tar 0.25 räcker den sprutan i 16 veckor, alltså inte så mycket i veckan om man slår ut det.

Det skulle jag nog inte rekommendera då hållbarheten på sprutan är 6 veckor ifrån det att den öppnas, även om jag inte är någon medicinsk expert här så vettefan om 10 veckor efter utgångsdatumet på en färskvara är rimligt?

Däremot är det ju praktiskt att man lätt får ut 6 veckodoser ur en spruta med en högre dosering, det drar ju ner kostnaden markant.
Citera
2023-09-27, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skajken
Hur lång tid tog det att få hem ?

Det tog 3-4 veckor.
Citera
2023-09-27, 13:33
Medlem
midnightramblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamellz
Det tog 3-4 veckor.

Var beställde du från?
Citera
2023-09-27, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTU
vet inte om du har fått något svar på detta och jag själv går i tankarna att beställa.

Men om jag förstår instruktionerna rätt så skall du blanda semaglutid med 2 ml vätska vilket bör motsvara 8 doser om 0,25mlg/ml.

Så jag tänker om du provar att suga upp all vätska 2ml i sprutan och blir den full så delar du bara 100/8 vilket då bör motsvara att en dos 0,25mg/ml är 12,5 på sprutans markering
Får du dock bara plats med hälften av vätskan i sprutan så motsvarar ju det 1ml vätska och av flaskans totala 2ml vätska och då bör din dos bli 25 på sprutans markering.

Toppen! Tack! Det är just den sista biten med hur mycket jag ska injicera som jag haft svårt för att förstå. Hur mycket 0,25mg motsvarar på sprutan. Jag blandar 2mL vätska i vialen (det är två fulla sprutor)...så nu är alltså blandningen klar. Men hur mycket ska jag sen suga upp för att injicera? Och då förstår jag tack vare din kommentar att det är 25 på sprutan...tack! Så nojjig över att injicera för mycket lol.
Citera
2023-09-27, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midnightrambler
Var beställde du från?

Länken som slutar på net
Tog ett tag men allt kom till slut, diskret paketerat.
Citera
2023-09-27, 16:19
Medlem
Pagenlimpans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xigege
Med samma vanor som tidigare kommer vikten tillbaka.
Läs på om modern forskning
Citera
2023-09-27, 16:21
Medlem
Pagenlimpans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Varför bara inte äta mindre som alla andra om nu medicinen enbart drar ner suget?

Läs på om modern forskning om övervikt.
Sedan kan vi diskutera 😘
Citera
2023-09-27, 16:27
Medlem
Undra hur Ozempic funkar ihop med Melanotan...enligt Mello-kundtjänst ska det inte vara några problem. Någon som har testat den kombon?
Citera
2023-09-27, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pagenlimpan
Läs på om modern forskning om övervikt.
Sedan kan vi diskutera 😘
Du får samma resultat i slutändan om du förändrar livsstilen så att du äter mindre kalorier.

Det är inte som om dessa mediciner gör så att "fettet rinner av" pga markant förhöjd ämnesomsättning. Utan den får folk att stoppa mindre mat dvs mindre kalorier.
Ingen rocket science.

Varför tror du själv visa människor klarar av att gå ner i vikt och hålla den och andra inte?
Citera
2023-09-27, 23:27
Medlem
Pagenlimpans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Du får samma resultat i slutändan om du förändrar livsstilen så att du äter mindre kalorier.

Det är inte som om dessa mediciner gör så att "fettet rinner av" pga markant förhöjd ämnesomsättning. Utan den får folk att stoppa mindre mat dvs mindre kalorier.
Ingen rocket science.

Varför tror du själv visa människor klarar av att gå ner i vikt och hålla den och andra inte?

Det beror på hur energieffektiva gener man har.
Vissa människor tar upp ca 70% sv energin de stoppar i sig, andra 100%.
Det är genetiskt och ingenting annat. Och det gör att vi har olika vikttermostat!

Tror du att det funnit så många feta om det vore så enkelt som du påstår att gå ner i vikt?

Svaret är nej. All modern fetmaforsking visar att människor kan ha olika energieffektiva gener.
Där kommer mättnadshormonet glp 1 in (t ex Ozempic) och underlättar. De flesta behöver läkemedelsstöd ca 1 år efter målvikt sedan är vikttermostaten förändrad för de flesta.
Citera
2023-09-27, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pagenlimpan
Det beror på hur energieffektiva gener man har.
Vissa människor tar upp ca 70% sv energin de stoppar i sig, andra 100%.
Det är genetiskt och ingenting annat. Och det gör att vi har olika vikttermostat!

Tror du att det funnit så många feta om det vore så enkelt som du påstår att gå ner i vikt?

Svaret är nej. All modern fetmaforsking visar att människor kan ha olika energieffektiva gener.
Där kommer mättnadshormonet glp 1 in (t ex Ozempic) och underlättar. De flesta behöver läkemedelsstöd ca 1 år efter målvikt sedan är vikttermostaten förändrad för de flesta.
Haha energi effektiva gener?
Gener förbrukar inte energi, snälla gubben har du ens gått ur gymnasiet?
Tänker du på celler? Eller kan du beskriva processen du tänker på?

Ytterst få har gener som gör att det blir extremt svårt att gå ner i vikt.
Varför tror du övervikt har exploderat?
Har människors gener radikalt förändras eller är det livsstilen de senaste 50 år?

Antag att det är som du säger och "vikttermostaten" förändras under 1 år.
Då är det ju inte gener!

Vad som hänt är att man gått ner i vikt och hållit den och successivt anpassat sig efter den nya med mindre sug.
Detta hade man lika kunnat gjort genom att ändra livsstilen och äta mindre för att sedan hålla detta ett år, samma resultat.

Att den var annorlunda beror ju på att man tillåtit sig själv äta sig fett och skapat obalans i kroppen med mer sug som ökar när man försöker gå ner i vikt igen då kroppen vill behålla vikten.
Men äter man rätt och har självkontroll så hanterar man suget tills det avtar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in