2023-09-26, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejoens45
Kollade av nyfikenhet vad det är för klientel som köper villor i Täby för mellan 11,5Msek och 16Msek. 7 av 10 var läkare av något slag, perfekt att de suger ut enorma summor pengar från en trasig institution, tvingar upp priserna för stackars vanligt folk och sedan behandlar dessa symtomatiskt när de kraschar…

Det beror otroligt mycket på vart i Sthlm du befinner dig. Täby är ett mecka för högre tjänstemän med ”vanliga tråkiga” jobb. Läkare, jurister, försäljningschefer, marknadschefer etc. Köparna är extremt homogena.

Tittar du däremot på villor i samma prisklass i typ Bromma/Enskede så är det ett helt annorlunda klientel. Där är det en stor andel mediefolk, reklamare etc. Folk som egentligen kanske helst vill bo i innerstan och fortfarande känner att de måste bo oerhört nära tullarna i hus några år för barnens skull.
Citera
2023-09-26, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Efter att ha följt tråden sedan våren - 22 börjar jag tveka på om läget är så illa ändå. Trots ökade kostnader osv, har priserna sjunkit marginellt ändå. Visst har svenskar blivit fattigare jämfört med andra valutor men det förändrar inte situationen här och nu på prissättningen.

Jag tror att vi är mitt i "kraschen". (Senaste avsnittet av Ekonomibyrån behandlar detta för er som är intresserade, https://www.svtplay.se/video/eJyMQbr/ekonomibyran/var-ar-kraschen?id=eJyMQbr)

Nominellt kanske det kan falla 10-15% till. Realt mer.
Varför inte mer?
Inlåsningar. De som sitter med låg skuldsättning, sitter redan i hög grad i sitt "sista boende" (bortsett ålderdomshemmet eller griftegården) och är inte flyttbenägna.
De som sitter på hög skuldsättning (in på marknaden 2018-idag), säljer inte och realiserar förlusten om de absolut inte måste.
De som måste sälja i desperation har till dagens datum inte uppnått den "kritiska massa" som behövs för att trigga en bredare skarp nedgång. Just nu håller alla unga andan och hoppas att novemberhöjningen blir den sista och att jobbsituationen inte fuckas upp.
Citera
2023-09-26, 12:57
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Jag slänger in ett tredje problem; köparen avtalar om en försäljningsklausul för att få sålt sin bostad för att köpet ska gå igenom.

Tänk dig kedjeeffekten när en av köparna drar sig ur för dom inte fick det dom ville ha för sin bostad, det kan bli 2-3 säljare som tar stryk i ledet.

Ett vanligt upplägg nuförtiden. Vet dessutom minst ett konstaterat fall där bostaden registrerades som såld på Hemnet flera månader innan köparens egen försäljning gick igenom. Omsättningen ser antagligen på detta sätt betydligt bättre ut än den är. Om det finns ett sådant case i min lilla vänkrets så lär det vara ganska vanligt. Trist att en så viktig marknads statistik inte är bättre reglerad.
Citera
2023-09-26, 13:07
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Efter att ha följt tråden sedan våren - 22 börjar jag tveka på om läget är så illa ändå. Trots ökade kostnader osv, har priserna sjunkit marginellt ändå. Visst har svenskar blivit fattigare jämfört med andra valutor men det förändrar inte situationen här och nu på prissättningen.
Tålamod. Precis som uppgångar, går inte nedgångar ner över en natt.
Citera
2023-09-26, 14:30
Avslutad
Citat:
https://bildix.mmcloud.se/bildix/api/images/3a20a9d3-2174-4f18-87f3-0fbf69bd8720.jpeg?fit=crop&w=1920&h=465

https://www.privataaffarer.se/privatekonomi/borantor/chefsekonomen-riksbanken-hojer-aven-i-november/

Tittar man på Nordeas nya ränteprognos, så är en vändning avseende räntan först ev möjlig 2025.
För 2024 så får man nog anse bomarknaden fortsätter gå extrem kräftgång. Men mer skilsmässor, ihopflyttningar,arbetslöshet,barnafödande,flytt till annan ort o s v, lär fortsätta pressa priserna neråt.
Citera
2023-09-26, 15:30
Medlem
Jag har en etta i en storstad som jag vill sälja. Jag har den uthyrd tom november.

Är det skitdumt att lägga ut den till försäljning nu? Borde jag istället vänta till sommar/höst 2024 när studenter börjar leta bostad?

Kommer med största sannolikhet inte få hyra ut den längre av BRF
Citera
2023-09-26, 15:38
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampen33
Jag har en etta i en storstad som jag vill sälja. Jag har den uthyrd tom november.

Är det skitdumt att lägga ut den till försäljning nu? Borde jag istället vänta till sommar/höst 2024 när studenter börjar leta bostad?

Kommer med största sannolikhet inte få hyra ut den längre av BRF
Studenter (och deras föräldrar) kommer ha betydligt svårare och mindre intresse för att skaffa sig en egen lgh till ungarna framöver nu när det börjar kosta pengar att låna och en stabil prisuppgång inte är given nu som för några år sedan.

Studenter blir mer och mer förvisade till hyresrätter och studentrum/korridorer nu när verkligheten börjar knacka på.
Citera
2023-09-26, 15:39
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Nja jag har ett kanonår på min verksamhet.
Min lön käkade upp merkostnaderna för räntan rätt snabbt.
Jag känner mig rätt kraftfull som inte behöver ha en partner som betalar halva boendet. Jag är ju gift men en kvinnan skall inte behöva betala boendet. Hon städar och tar hand om barnen 😎
Du har alltså hemhjälp som du försöker övertyga dig själv om är en "partner" tråkigt att ditt självvärde ska sitta fast i 1800-talet.
Citera
2023-09-26, 17:44
Medlem
Skattmasen08s avatar
Här måste säljaren och mäklaren blivit snopna. Först utlagt för 1195K utan bud. Priset dumpas sedan till 695K, sannolikt för att få igång en budgivning. Bud kommer sen, på 350K 🙂

https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-lockenkil-orebro-kommun-kils-backetorp-511-20385635
Citera
2023-09-26, 17:50
Medlem
TurboOMXs avatar
https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2023/atta-penningpolitiska-moten-per-ar-fran-2024/
Citat:
Direktionen har beslutat att från och med 2024 ha åtta istället för fem penningpolitiska möten per år.
Vad är meningen med att ha 8 möten per år om man ändå bara envisas med mesiga 0-0.25% höjningar? Händer det något extraordinärt kan man lika gärna ha ett extramöte.
Citera
2023-09-26, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Här måste säljaren och mäklaren blivit snopna. Först utlagt för 1195K utan bud. Priset dumpas sedan till 695K, sannolikt för att få igång en budgivning. Bud kommer sen, på 350K 🙂

https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-lockenkil-orebro-kommun-kils-backetorp-511-20385635

Jag skulle kunna tänka mig värdera marken kring 200 000kr. Är de intresserade av avslut kan de skicka pm på flashback till mig.
Citera
2023-09-26, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08

Detta kommer att bli det nya. Räntorna ska fortsatt upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in