2023-09-25, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Spelar ingen roll? När du försökte rida på ett ord för att få till en lära du gillar, men jag visade att ordets grundbetydelse är en annan ("Se"), så struntar du helt sonika i det hela med ett högdraget "spelar ingen roll".
Nej, det spelar ingen roll men du bemöter inte mina argument så du är svarslös som vanligt.
Citera
2023-09-25, 23:00
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Nej, det är faktiskt fullt begripligt men du är ute efter ett helt annat svar. Ett svar som kan ge dig grönt ljus att spotta ut ditt hat mot Gud. Allt eftersom Hans vilja och principer strider mot din vilja och livsstil. Förvänta dig inte att du kan snacka illa om husets Herre eller göra sådant som Han hatar - och kräva sedan att du blir insläppt.

Du kan istället ge upp försöken att ständigt söka efter varenda liten möjlighet att anklaga Gud, bara för att Han inte är som du.

Vind sår ni och storm skall ni skörda.
Du missar helt min poäng. Hur är det möjligt? Jag vet inte hur många gånger jag uttryckt frågan: Hur kan en alltigenom god gud vilja tortera människor i evighet? Detta innebär inte ett krav på att ”få komma in”.

Ett rimligt svar hade varit att den genomgode guden självklart inte plågar människor bara för att de inte kommit till tro. De bara upphör att existera när de dör.

Så enkelt hade det varit, om du hade försökt bry dig om min fråga istället för att svara på någonting annat. Men det finns väl en anledning till försöken att byta fokus.
Citera
2023-09-25, 23:04
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Det är väldigt logiskt. Din mänskliga förmåga förgör och förstör. Utan Guds hand skulle ALLA människor förintas i sina egna plågor. Det drar vi på oss själva.

Därför har skaparen bestämt att han ska rätta till denna förbannelse. Men han kan inte och vill inte tvinga någon, därför finns ett val.

Valet är enkelt och utan krav på motprestation. DET är rättvist och osjälviskt. För oavsett vad du gjort för ont mot andra och dig själv så har du denna möjlighet.
Du med, vinkelhak. Sluta svara på en fråga jag inte ställt. Min fråga är varför din gud prompt måste plåga folk i evighet bara för att de inte tror på denne. Frågan gäller inte huruvida man har ett val.

Försök gärna igen.
Citera
2023-09-25, 23:08
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Det som ligger nära till hands när jag läser det där inlägget är denna karakteristik (Ef 4:17-18):

I Herrens namn varnar jag er därför: lev inte längre som hedningarna. Deras tankar är tomma, deras förstånd förmörkat. De är främmande för livet i Gud därför att de är okunniga och i sina hjärtan hårda som sten.
Ja du får väl ursäkta att jag inte nått den höga grad av upplysning och visdom som gör det rimligt och logiskt att det enda sättet att hantera folk vars enda fel är att de inte kommit till tro, är att plåga dem i evighet. Och att detta är höjden av god moral. Så dum jag är.
Citera
2023-09-25, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Så du kan inte dömas? Det kallas högmod. Före fallet.

Därför finns det så många sjuka och klena bland er, och inte så få har avlidit. Om vi gick till rätta med oss själva skulle vi slippa bli dömda. Men när vi nu döms av Herren tuktas vi för att inte bli fördömda tillsammans med världen. 1Kor 11

Så du kan inte drabbas av sjukdom?

Om Gud kallar det hämnd så är det ingen anka.

Dindoo Nuffin, som är otroligt trött på idioter.
Min frälsare träder in i mitt ställe inför Fadern och skyller över mina synder och felsteg, så att jag blir lika ren som Han inför Fadern.

Den perfekta heliga Guden får all ära. INGET beror på min förmåga eller gärning. DET är ödmjukhet.

Endast den som känner till sanningen och säger/går emot den, är en lögnare.
Citera
2023-09-26, 08:55
Medlem
Citat:
Min frälsare träder in i mitt ställe inför Fadern och skyller över mina synder och felsteg, så att jag blir lika ren som Han inför Fadern.

Den perfekta heliga Guden får all ära. INGET beror på min förmåga eller gärning. DET är ödmjukhet.

Nej, du kan också dömas.

Ty nu är tiden inne för domen, och den börjar med Guds hus. Men om den börjar med oss, hur blir då slutet för dem som inte vill tro på Guds evangelium? Om den rättfärdige blir räddad med knapp nöd, hur går det då med den ogudaktige och syndige? 1Pet 4

Det är inte ödmjukhet, det är högmod att du ser dig som överlägsen, syndfri och inte som alla de där synderna.

Du undervisar folk fel, därför räknas du som minst. Läs Matt 5:19-20
Citera
2023-09-26, 09:07
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:

2 Kor 5:15-21:
han dog för alla, för att de som lever inte längre skall leva för sig själva utan för honom som har dött och uppstått för dem. Därför känner vi inte längre någon på ett ytligt sätt. Även om vi lärt känna Kristus på ett ytligt sätt, känner vi honom inte längre så. Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit. Allt kommer från Gud, som har försonat oss med sig själv genom Kristus och gett oss försoningens tjänst. Ty Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv. Han tillräknade inte människorna deras överträdelser, och han har anförtrott åt oss försoningens ord. Vi är alltså sändebud för Kristus. Det är Gud som förmanar genom oss. Vi ber å Kristi vägnar: låt försona er med Gud. Den som inte visste av synd, honom har Gud i vårt ställe gjort till synd, för att vi i honom skulle stå rättfärdiga inför Gud.
Citera
2023-09-26, 09:12
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Ja du får väl ursäkta att jag inte nått den höga grad av upplysning och visdom som gör det rimligt och logiskt att det enda sättet att hantera folk vars enda fel är att de inte kommit till tro, är att plåga dem i evighet. Och att detta är höjden av god moral. Så dum jag är.
Lika känner lika.
Synden är så stor som personen du begår synden emot.
Lägg ner det här att du har ett enda fel.
Men du har rätt i att ta upp det stora felet du har: att inte tro, inte älska, inte frukta Gud.
Ur otron flyter de andra synderna, och en person utan frälsande tro gör aldrig en enda god gärning.
Du älskar inte Gud alls - hur skulle du då älska något i hans skapelse rätt?
Citera
2023-09-26, 09:17
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Du med, vinkelhak. Sluta svara på en fråga jag inte ställt. Min fråga är varför din gud prompt måste plåga folk i evighet bara för att de inte tror på denne. Frågan gäller inte huruvida man har ett val.
Försök gärna igen.
"Lika känner lika."
En genomgod Gud, varför skulle han, såsom du kräver, gulla med ondskan som människorna är behäftade med? Tvärtom, upphöjd och skild från allt sådant är den Helige och Rättfärdige.
Bryter du mot hans lag är du en överträdare, och det gäller både det du gör och det du underlåter att göra.
Så låt oss jämföra Honom å ena sida och Domaren å andra.
Hur i hela världen tänkte du dig gå fri inför Domaren?
Dessutom ökar du din synd genom att attackera honom för att vara rättfärdig och för att hata synden. Dubbelt upp av anledningar ger du Domaren att ge dig konsekvenser efter sin heliga och rättfärdiga LAG.
Senast redigerad av Calovius 2023-09-26 kl. 09:27.
Citera
2023-09-26, 09:19
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej, det spelar ingen roll men du bemöter inte mina argument så du är svarslös som vanligt.
Det spelar roll vad som står i Guds ord, och det spelar roll att förvränger det, och det spelar roll att jag påtalar det, och det spelar roll att du inte vill låtsas om din synd att förvränga Guds ord.
Citera
2023-09-26, 09:34
Medlem
Citat:
Det spelar roll vad som står i Guds ord, och det spelar roll att förvränger det, och det spelar roll att jag påtalar det, och det spelar roll att du inte vill låtsas om din synd att förvränga Guds ord.
Jag kan inte klandras för en dålig översättning. Men du är fortfarande svarslös för att du inte bemöter mina argument sakligt.
Citera
2023-09-26, 09:42
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det där får du förr eller senare äta upp.
Nix. Din gud är tandlös och impotent. Han gör ingenting och inget ni påstår han gjort går att härleda till honom. Han är fysiskt oskiljbar från något som inte existerar. Helt meningslös, med andra ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in