2023-09-25, 22:41
Citat:
Ursprungligen postat av noden
😂 tur du inte är domare då?

Jag är rådman
Citera
2023-09-25, 22:42
Medlem
Är väl knappast så att han måste avskedad. Man kan väl omplacera människan.
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstBerg
Skillnaden på en fiskalen och nämndemän är två olika ting, domaren är anställde av domstolen för sköta domstolsförhandlingar och det sköts korrekt, alltså ett arbetsrättsligt förhållande till domstolen, en nämndeman har ett förtroendeuppdrag och ingen anställning därför är lättare att avsätta och ersättas.
Citera
2023-09-25, 22:43
Medlem
Du står näst på tur då alltså. Du har snart en egen flashback tråd alltså
Citat:
Ursprungligen postat av godajordgubbar
Jag är rådman
Citera
2023-09-25, 22:44
Citat:
Är väl knappast så att han måste avskedad. Man kan väl omplacera människan.

Tror inte det blir så lyckat. Fiskal är en jurist som genomgår domarutbildning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fiskal
Citera
2023-09-25, 22:45
Citat:
Du står näst på tur då alltså. Du har snart en egen flashback tråd alltså

Jag är oftast inte full på jobbet
Citera
2023-09-25, 22:47
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Blir lätt ett sluttande plan. Och folket har ju alla redan lågt förtroende för rättsväsendet. Var ska i sådana fall gränsen dras? Är det okej om en domare snattar på ica? Ska brottsdömda domare döma i brottmål liknande dem de själva är dömda för? Och om du själv skulle bli utsatt för sexövergrepp skulle du vilja att denne donare skulle döma i målet?

Att göra bort sig på fyllan är långt borta från att snatta på ica. Jag har sätt mängder av människor på alla nivåer göra bort sig. Har själv gjort bort mig. Betyder inte att min yrkesroll påverkas när jag väl jobbar.
Citera
2023-09-25, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej. Men både en fiskal och en nämndeman verkar som domare och skall ha trovärdighet i den rollen. Nu får fiskalen fortsätta döma oss. Tror du att en nämndeman hade ansetts värdig det förtroendet av domstolen efter

Eller lyckats få strafföreläggande för den delen? Genom vilket han lyckas undvika att allmänheten som skall dömas av honom får veta något.

Enskilda bötesbrott är inte tillräckligt för att avskeda varken juristdomare eller nämndemän.

Strafföreläggande får alla som erkänner ett bötesbrott.
Citera
2023-09-25, 22:54
Medlem
Nej men på tåget hem antar jag. Eller i taxin hem. Från krogen
Citat:
Ursprungligen postat av godajordgubbar
Jag är oftast inte full på jobbet
Citera
2023-09-25, 22:56
Medlem
Jag vet faktiskt inte i det här fallet. Att onanera framför någon på kollektivtrafiken är ju ett illavarslande tecken på att man tvingar sin sexualitet på andra. Så jag skulle säga att det är en försvårande omständighet. Däremot om han exempelvis hade plankat på tåget hem på fyllan hade det varit en annan sak.
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Att göra bort sig på fyllan är långt borta från att snatta på ica. Jag har sätt mängder av människor på alla nivåer göra bort sig. Har själv gjort bort mig. Betyder inte att min yrkesroll påverkas när jag väl jobbar.
Citera
2023-09-25, 23:13
Medlem
Enl kvinnan, målsägande, var hennes uppfattning att onanisten antagligen inte var medveten om att hon satt där hon satt. Onanisten trodde att han var ensam antagligen.

Fiskalen är förvaltningsrättsfiskal. Han arbetar alltså inte i allmän domstol. Sitter med andra ord antagligen mest för sig själv med pappershögar.
Citera
2023-09-25, 23:24
Medlem
Är det bara jag som tänker på Eddie Medusas fantastiska låt ”Den runkande spårvagnschauffören”

Detta är både tragiskt och jävligt roligt.
Hur fan kommer man på att man ska runka ombord på tåget
Citera
2023-09-25, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xigege
Det är märkligt att man avpolletteras för åsikter och politisk tillhörighet, men kan bete sig som en dåre utan konsekvenser.

Där har du ju en poäng men det verkar vara ganska vanligt med den här typen av sexuellt gränsöverskridande beteende hos högutbildade akademiker och det är ju till stor del dom som sätter spelreglerna i samhället, så kanske är det därför lättare att blunda för detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in