2023-09-25, 18:44
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Haha din förlorare. En BLT är en som inte kan hantera ökade kostnader pga av räntor och andra faktorer.
Du påstår också att jag betalar halva min lön för min kåk? Hur vet du det? Jag betalar 15% av min inkomst på min lyxkåk.

Men inte intelligent nog för att inse att det inte är någon idé att skrävla på ett anonymt forum.
Citera
2023-09-25, 19:27
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Men inte intelligent nog för att inse att det inte är någon idé att skrävla på ett anonymt forum.

Jomen det hackas ju som bara helvete för man har bolån och hur dumma alla är som har detta. Så varför inte visa att det är massor av folk som har pengar och kan betala eller menar du att det bara skall vara åt ett håll? Tänk några varv till istället
Citera
2023-09-25, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Haha din förlorare. En BLT är en som inte kan hantera ökade kostnader pga av räntor och andra faktorer.
Du påstår också att jag betalar halva min lön för min kåk? Hur vet du det? Jag betalar 15% av min inkomst på min lyxkåk.

Runt 27.5% av din nettolön. I enbart ränta.

Utan att gå in på BLT eller icke så vill jag nog ändå påstå att det är lite väl tilltaget.

Vad händer om du eller frugan förlorar jobbet, blir sjukskrivna eller liknande?
Citera
2023-09-25, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Jag hoppas på mjuklanding, dvs att man höjer tills vi når 2% inflationstakt.

Tror också på mjuklandning numera. Desto längre tiden går desto större chans för det. Folk hinner amortera, Lönerna hinner komma ikapp, Kostnader hinner anpassas, etc. Klart att bostadspriser kan sjunka ytterligare 20% i nominella tal men tror det stannar där.

Katastrof för vissa men de är rätt få tror jag. För övriga blir det tufft ett par år och sedan kan man börja lyxrenovera och åka till Thailand igen
Citera
2023-09-25, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tror också på mjuklandning numera. Desto längre tiden går desto större chans för det. Folk hinner amortera, Lönerna hinner komma ikapp, Kostnader hinner anpassas, etc. Klart att bostadspriser kan sjunka ytterligare 20% i nominella tal men tror det stannar där.

Katastrof för vissa men de är rätt få tror jag. För övriga blir det tufft ett par år och sedan kan man börja lyxrenovera och åka till Thailand igen

Det var min förhoppning. Jag är orolig för att vi hamnar i stagflation, dvs hög inflation följt av stagnerande tillväxt. Då har vi problem oavsett boendeform.
Citera
2023-09-25, 21:25
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storpung

Utan att gå in på BLT eller icke så vill jag nog ändå påstå att det är lite väl tilltaget.

Man kan dö nästa vecka också.
Finns inga garantier.
Citera
2023-09-25, 21:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Storpung

Det är saker du kan försäkra dig mot om du är så risk-avert som du verkar vara.

Med eran logik; varför ens ta med en strutglass till kassan? Jag kanske dör innan jag hinner betala och äta glassen.

Goda nyheter för er risk-averta, det är bara att köpa en försäkring.
Citera
2023-09-25, 22:35
Medlem
Jag brukar titta på hemnet ibland och förvånas alltid över objekten av typen radhus/parhus i bostadsrättsform. Jag har inte sett fristående villor i bostadsrättsform än, men det hade inte förvånad mig heller.

Lånen på vissa av föreningarna är totalt obegripligt, i alla fall när man tittar på priset för dom också.

Finns det verkligen köpare för en radhus i bostadsrättsform för 4-5miljoner där den indirekta skuldssättningen ligger över en miljon?

Föreningarna verkar vara små och underhållskostnader kan jag tänka mig är skyhöga med tanke på att det ryms få personer under samma tak, jämfört med lägenheter som alla delar på ett tak. Avgifterna brukar dra iväg mot snart 10tusen kronor. Jag ser att det drämmer till avgiftshöjningar på 10-20% för ett av lånen behövde omförhandlas. Utan att lägga någon analys på det låter det som att bankerna inte riktigt ger bra räntor till den typen av föreningar?

Vad är poängen? Har jag missat något? Hur finns ens den typen av bostad tillgänglig på marknaden? Omsätts typen eller är det bara ett knep för byggherren att dumpa på en massa lån på någon.

Utbilda mig. På min tid fanns fristående villor och radhus med äganderätt. Sedan fanns det lägenheter (oftast på centralt belägna platser) med upplåtelseformen borätt.
Senast redigerad av Matipa 2023-09-25 kl. 22:42.
Citera
2023-09-25, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Men alltså snälla, tror du att vi kommer att återgå till det beteende som förstörde svensk ekonomi från första början? Man kommer ALDRIG mer kunna åka till Thailand genom att låna på kåken om man inte redan amorterat ner lånet så att man har utrymme att låna mer. När ska ni BLT fatta att tiden med bostad som bankomat är över och förbi?
Citera
2023-09-25, 22:51
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Jag brukar titta på hemnet ibland och förvånas alltid över objekten av typen radhus/parhus i bostadsrättsform. Jag har inte sett fristående villor i bostadsrättsform än, men det hade inte förvånad mig heller.

Lånen på vissa av föreningarna är totalt obegripligt, i alla fall när man tittar på priset för dom också.

Finns det verkligen köpare för en radhus i bostadsrättsform för 4-5miljoner där den indirekta skuldssättningen ligger över en miljon?

Föreningarna verkar vara små och underhållskostnader kan jag tänka mig är skyhöga med tanke på att det ryms få personer under samma tak, jämfört med lägenheter som alla delar på ett tak. Avgifterna brukar dra iväg mot snart 10tusen kronor. Jag ser att det drämmer till avgiftshöjningar på 10-20% för ett av lånen behövde omförhandlas. Utan att lägga någon analys på det låter det som att bankerna inte riktigt ger bra räntor till den typen av föreningar?

Vad är poängen? Har jag missat något? Hur finns ens den typen av bostad tillgänglig på marknaden? Omsätts typen eller är det bara ett knep för byggherren att dumpa på en massa lån på någon.

Utbilda mig. På min tid fanns fristående villor och radhus med äganderätt. Sedan fanns det lägenheter (oftast på centralt belägna platser) med upplåtelseformen borätt.

Lägre kontantinsats och man slipper lagfartskostnad. Och eftersom en del av priset "göms" i BRF:en borde det vara lättare att få lån också när räntan är låg. Sannolikt räknar banken endast kalkylräntan på köparens lån och inte BRF:ens hur det skulle slå på månadsavgiften. Behöver inte heller ta hänsyn till amorteringskravet på det lånet som ligger i BRF.
Citera
2023-09-25, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Lägre kontantinsats och man slipper lagfartskostnad. Och eftersom en del av priset "göms" i BRF:en borde det vara lättare att få lån också när räntan är låg. Sannolikt räknar banken endast kalkylräntan på köparens lån och inte BRF:ens hur det skulle slå på månadsavgiften. Behöver inte heller ta hänsyn till amorteringskravet på det lånet som ligger i BRF.

Låter vettigt det du skriver.

Undra om bankerna kommer börja begära att indirekta lån matas in när man ansöker om lånelöfte?

Det blev ett krav att annonser ska ha det sedan 2023.
Citera
2023-09-25, 23:18
Medlem
Citat:
Låter vettigt det du skriver.

Undra om bankerna kommer börja begära att indirekta lån matas in när man ansöker om lånelöfte?

Det blev ett krav att annonser ska ha det sedan 2023.

Tycker fortfarande det saknas i många annonser. Tyvärr verkar ju inget hända när mäklare missköter annonseringen så det lär ju fortsätta så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in