2023-09-25, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Vad skulle det vara för "metoder"?

Politkerna har tagit ifrån Riksbanken allt utom räntevapnet i princip.

Kapitaltäckingskrav, amorteringskrav osv är det Finansinspektionen som beslutar om.

Svenska bomarknaden lider av en treenighet av klåpare som saknar vilja och eller metoder:

1. Politiker: inga vettiga försök att reformera hyresmarknaden. Ingen utfasning av ränteavdraget när man kunde ha gjort det under 0/- ränteperioden
2. Riksbanken: senfärdiga teoretiker som sänkt räntan alldeles för lågt och länge som tvingas till att chockhöja helt felsynkat
3. FI/ebm Institutionerna som gud glömde som jagar småsparare för förseelser men låter storfinansen härja fritt
Citera
2023-09-25, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Hur ska du vikta det för att få relevans för gemene man tänker du?
Det viktas redan i KPI, nu går förvisso RB på KPIF eller KPIF xE. Men gemene man känner i plånkan via KPI. Förstår du nu?
Citera
2023-09-25, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Nja jag tjänar så pass så att om min ränta rör sig några procent upp eller ner påverkar inte min ekonomi nämnvärt. 22K är inga stora pengar för mig att lägga på min kåk.

om du tjänade så pass bra hade du inte haft ett stort lån som du betalar halva lönen för att underhålla. det hade redan varit amorterat till ingenting.
Citera
2023-09-25, 15:10
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
VARFÖR har folk som lever på gränsen inte låst sina räntor när de varit låga. Du har ju kunnat få 5 eller 10 år under 2% nästan! Höjd ränta kommer inte som en chock det har talats om detta i minst ett år.
Ja, det kan man fråga sig. Men många trodde väl i sen enfald på politiker/riksbank om låg ränta länge och såg ingen anledning att betala säkerhetspremien för att binda länge. Sen hann man inte med i svängarna.

NU tror väl de flesta att man inte ska binda räntan på 5 eller 10 år för räntan "ska" ju ner. Enligt Riksbankens prognos så är ju inflationen 2% slutet 2024.
Tror inte ett dyft på den prognosen som förmodligen är lika värdelös som tidigare prognoser. Enligt RB:s chef ska man ju dessutom inte lita på dem.
Men trådens experter kanske vet om man ska binda eller ej.
Citera
2023-09-25, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Svenska bomarknaden lider av en treenighet av klåpare som saknar vilja och eller metoder:

1. Politiker: inga vettiga försök att reformera hyresmarknaden. Ingen utfasning av ränteavdraget när man kunde ha gjort det under 0/- ränteperioden
2. Riksbanken: senfärdiga teoretiker som sänkt räntan alldeles för lågt och länge som tvingas till att chockhöja helt felsynkat
3. FI/ebm Institutionerna som gud glömde som jagar småsparare för förseelser men låter storfinansen härja fritt

Politikerna svenska folket röstat fram.

Riksbanken har i ett decenium varnat för att det kommer slå hårt mot lånetagare den dagen räntan går upp. Hade riksbanken höjt eller hållit räntan hög under en tid vi haft inflation under 2% så hade sittande I riksbanken gjort sig skyldiga till tjänstefel och förlorat sina jobb.

Det som händer nu är precis samma sak. Räntan kommer öka och hållas hög tills vi är tillbaka på 2%. Det kommer antigen ske med en "mjuklanding" eller en krasch.

Jag hoppas på mjuklanding, dvs att man höjer tills vi når 2% inflationstakt.
Citera
2023-09-25, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
https://www.di.se/live/seb-spar-att-vi-far-vanta-langre-pa-forsta-rantesankningen/

Newsflash : Om ett halvår kommer SEB revidera sin prognos, första räntesänkningen blir då januari 2025.
Senast redigerad av Matipa 2023-09-25 kl. 15:36.
Citera
2023-09-25, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Nja jag tjänar så pass så att om min ränta rör sig några procent upp eller ner påverkar inte min ekonomi nämnvärt. 22K är inga stora pengar för mig att lägga på min kåk.

Säg det till dom som köpt sig en till kåk och inte kan sälja den gamla. Hur länge klarar man sig på att betala ränta och boendekostnader för två boenden tror du?
Citera
2023-09-25, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Newsflash : Om ett halvår kommer SEB revidera sin prognos, första räntesänkningen blir då januari 2024.

Många bolånetorskar lever på hoppet att ”snart kommer räntesänkningarna”, så för att ej sprida sanningen och därmed panik så ger alla ut kortsiktig information om läget.

Vi alla vet att inga räntesänkningar kommer att ske 2024. Men om SEB går ut med den informationen idag så kommer paniken att sprida sig och pyramidspelet braka samman.

Bolånetorsken är som ett barn - man vill inte ge hela sanningen ty de klarar ej av den.
Citera
2023-09-25, 15:31
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Säg det till dom som köpt sig en till kåk och inte kan sälja den gamla. Hur länge klarar man sig på att betala ränta och boendekostnader för två boenden tror du?
Att vara så köpkåt så man köper nytt utan att ha säkrat försäljning av nuvarande boende ska man inte klaga. Då biter man ihop och gråter i kudden.
Citera
2023-09-25, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Ja, det kan man fråga sig. Men många trodde väl i sen enfald på politiker/riksbank om låg ränta länge och såg ingen anledning att betala säkerhetspremien för att binda länge. Sen hann man inte med i svängarna.

NU tror väl de flesta att man inte ska binda räntan på 5 eller 10 år för räntan "ska" ju ner. Enligt Riksbankens prognos så är ju inflationen 2% slutet 2024.
Tror inte ett dyft på den prognosen som förmodligen är lika värdelös som tidigare prognoser. Enligt RB:s chef ska man ju dessutom inte lita på dem.
Men trådens experter kanske vet om man ska binda eller ej.

Man måste ge någon form av prognos och som riksbanken flera gånger påtalat så är det svårt att göra prognoser i en oförutsägbara värld. Att påstå att inflationen är 2% nästa år är nästan lika förutsägbart som att säga att det kommer regna 3dje juni 2024. Du baserar din analys på historisk statistik och att saker kommer vara förutsägbara.
Citera
2023-09-25, 15:37
Medlem
Citat:

Det gäller givetvis att mellanlanda i en hyresrätt om man skall sälja. Problemet är ju att om du säljer först utan att ta säkrat ett temprärt boende måste du ju köpa något. Vad händer då om säljaren vägrar och vill ha pandemipriser?

Inget problem när marknaden är hyfsat srtabil och det är bra ruljans på försäljningar men ett problem när det är trögare.
Citera
2023-09-25, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Att vara så köpkåt så man köper nytt utan att ha säkrat försäljning av nuvarande boende ska man inte klaga. Då biter man ihop och gråter i kudden.

Enkelt att säga när mam har facit i hand. Jag känner flera som blivit miljonärer på att köpa nyckelfärdigt och vänta med försäljningen till några månader innan inflytt.

Det var i alla fall standard att göra så i dom större städerna, ja alltså innan allt braka ihop. Marknaden är stendöd, du ska vara glad om du lyckats sälja inom 3månader idag.
Senast redigerad av Matipa 2023-09-25 kl. 15:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in