Citat:
Ursprungligen postat av
Bensinlukt
Jag tänker framförallt på den personen du nämner. Det var ett rejält övertramp att hänga ut honom. Sen finns det någon till som jag också tyckte var onödig att hänga ut.
Mmmm. jag ligger inte sömnlös över det men hade föredragit att de väntat tills han bestämmer ett möte med någon av olovlig ålder.
Citat:
1. Skadan för de anhöriga skulle kunna reduceras avsevärt genom att inte publicera över huvud taget. Åtminstone inte i första skedet. Då anser jag att det hade räckt med att meddela sambon, frun, särbon eller vilken familjesituation de nu lever i. I vissa fall tycker jag att arbetsgivaren skulle underrättas beroende på vad man jobbar med.
Så i vilket skede, om något, skulle man publicera?
En stor vinst i att identifiera personen är ju att det skapas en allmän kännedom om personens förehavanden, vilket skulle kunna försvåra framtida övergrepp. Ser du något problem med att hemlighålla identiteten på personen ur den aspekten? Säg rent hypotetiskt att en handfull övergrepp kunde bekräftas ha undanstyrts just pga publiceringen. Skulle det vara försvarbart då?
Man kan också argumentera för att den mest hänsynslösa inställningen till de anhöriga innehas av huvudpersonen själv. För att inte tala om den hänsynslöshet huvudperson visar gentemot det förvisso fiktiva offrets familj. Skulle du kunna se en situation där huvudpersonen förbrukat sin rätt till anhörigskydd? Där presumtiva framtida offer och deras familjer prioritera högre?
Citat:
2. Sant, men för att få ta del av allt så måste man ta kontakt med instanser, begära ut domar och framförallt veta om att någon blivit åtalad. Det är ju inte så att tingsrätten har ett konto på tiktok eller Facebook och serverar offentligheten med alla dickpics där, eller gör alla chatkonversationer publika utan att någon frågat efter dem.
Nja, i uppmärksammade fall är de ganska behjälpliga med att delge information. I fallet Tove publicerade tingsrätten t ex på sin hemsida i samband med dom en förklarande text till varför de åtalade dömdes. Mål nr angav de också på hemsidan och domen spreds som en löpeld.
Men visst är det lite krångligare i allmänhet.