2023-09-25, 18:51
Medlem
whack-a-moles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanotklubbenKermit
Sara & Patrik har nog fullt upp med annat, som t.ex. att ladda upp och göra sig fina inför helgen och specifikt söndag 1 oktober när det blir ett stort evenemang på Cirkus i Stockholm.

Mer info:
https://changemakersthemovement.com/cirkus/

Du har väl köpt biljett, whack-a-mole?
Var ett passande forum: Cirkus.
Jösses, det lär inte bli många besökare där.
Undrar hur dom tänker med säkerheten om någon uthängd går bananas på arrangemanget av klubben för inbördes beundran. Är inte helt orimligt att spekulera i att några av dom uthängda ringer och säger något olagligt.

Dumpen är ju ingen keynote speaker btw. Dom står längst ned på listan. Alla har en cv som är rätt utförlig. S&P har i princip ingenting. Låter som det är någonting som katten har släpat in.
Senast redigerad av whack-a-mole 2023-09-25 kl. 19:25.
Citera
2023-09-25, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
"Journalistik kallas den framställning, insamling, urval och bearbetning av innehåll som präglas av rapportering från verkliga, och ofta aktuella, händelser, nyheter. Materialet sammanställs av journalister och sprids genom press, etermedia eller via internet och anses vara en av de främsta källorna till information och åsikter i det nutida samhället, vilket ofta brukar sammanfattas med att media är den tredje statsmakten. /.../ Den teknik som kan sägas utgöra journalistik består främst i att svara på frågorna vad?, var?, när?, vem? och hur?, samt gärna även varför?."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Journalistik

"journalism, the collection, preparation, and distribution of news and related commentary and feature materials through such print and electronic media as newspapers, magazines, books, blogs, webcasts, podcasts, social networking and social media sites, and e-mail as well as through radio, motion pictures, and television."
https://www.britannica.com/topic/journalism

Dumpen tycks väl falla in under det paraplyet?

Snarare skönlitteratur. Fiktiva barn och scenarier som ytterst sällan skulle ske i verkliga livet.
Citera
2023-09-25, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whack-a-mole
Var ett passande forum: Cirkus.
Jösses, det lär inte bli många besökare där.
Undrar hur dom tänker med säkerheten om någon uthängd går bananas på arrangemanget av klubben för inbördes beundran. Är inte helt orimligt att spekulera i att några av dom uthängda ringer och säger något olagligt.

Dumpen är ju ingen keynote speaker btw. Dom står längst ned på listan. Alla har en cv som är rätt utförlig. S&P har i princip ingenting. Låter som det är någonting som katten har släpat in.
1650 platser har Cirkus. Var där häromveckan senast.

Vilka flummiga deltagare. Känns inte som Dumpen passar in direkt, men antar att de inte är kräsna utan tar alla chanser att nå ut.

Kom igen nu grisen, du kan köpa VIP-biljett för enbart 5000 spänn!
Citera
2023-09-25, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brooz
Diagnoserna i sig är ju inte straffbara och dessutom är folk med dessa diagnoser i minoritet när det gäller sexuellt och annat våld mot barn – så varför skulle man tvinga just dessa till vård, om de inte har begått något brott?
Definitivt inte i minoritet när det kommer till sexuellt våld.
Citera
2023-09-25, 21:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Definitivt inte i minoritet när det kommer till sexuellt våld.

Jo, definitivt verkar det faktiskt vara så, enligt flera källor som jag har länkat till tidigare i tråden. Den senaste från Karolinska Institutet, vill jag minnas. Majoriteten av alla övergrepp mot barn begås av "andra våldsverkare, vilka hugger för sig av vad som finns till hands".
Citera
2023-09-25, 21:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KanotklubbenKermit
Sara & Patrik har nog fullt upp med annat, som t.ex. att ladda upp och göra sig fina inför helgen och specifikt söndag 1 oktober när det blir ett stort evenemang på Cirkus i Stockholm.

Mer info:
https://changemakersthemovement.com/cirkus/

Du har väl köpt biljett, whack-a-mole?

Skulle kunna betala för att slippa höra allt det där. Fy fan vilken föreläsarlista, huuuuh jag ryser
Citera
2023-09-25, 21:45
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Jag är medveten om att du inte frågar mig, men eftersom du (än så länge) verkar sansad och har vettiga frågor så svarar jag dig ur min ståndpunkt.

Alla är välkomna

Citat:
Jag har egentligen inga problem med att man hänger ut "gäddorna". Det finns ett fåtal som jag tycker att man absolut inte borde hängt ut, men de allra flesta förtjänar nog en släng av sleven.

Jag har sett långt ifrån alla. Den tveksammaste jag sett var nog en snubbe som hade stämt träff med en fiktiv 27-åring men även sexchattat med en fiktiv 13-14-åring som de inte lyckades få till ett möte med. Den kändes väl sådär, jag vill helst se att det är personer som vill göra slag i saken i praktiken också. Vilka tänker du på, som du inte ville se uthängda?

Citat:
Min oro ligger hos gäddornas barn, och skammen de måste dras med för att deras pappas dickpic visas upp i offentligheten och för deras kompisar att se.
Notera att jag i första hand INTE är orolig för att "gäddornas" barn är utsatta för övergrepp av pappan. Jag tror att det hade visat sig i barnets beteende långt innan Dumpen tar över.
Om du kan bevisa för mig att Dumpen i största möjliga mån försöker att skademinimera för anhöriga och deras barn i synnerhet, då ska jag överväga om Dumpens medel är rätt väg att nå målet.

Om vi börjar i den här änden:

1. Vilken typ av skademinimering skulle du vilja se från Dumpen?

2. Om vi t ex jämför med rättsväsendet så tar de inte heller särskilt stor hänsyn till de anhöriga. De avkunnar domar offentligt inför publik och tillhandahåller såväl förundersökningar och domar för alla som vill läsa hemska detaljer. Och de anger personnr och hemadress för den åtalade. Är det så väsensskilt från vad Dumpen gör ur ett anhörigperspektiv?
Citera
2023-09-25, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Alla är välkomna

Jag har sett långt ifrån alla. Den tveksammaste jag sett var nog en snubbe som hade stämt träff med en fiktiv 27-åring men även sexchattat med en fiktiv 13-14-åring som de inte lyckades få till ett möte med. Den kändes väl sådär, jag vill helst se att det är personer som vill göra slag i saken i praktiken också. Vilka tänker du på, som du inte ville se uthängda?

Om vi börjar i den här änden:

1. Vilken typ av skademinimering skulle du vilja se från Dumpen?

2. Om vi t ex jämför med rättsväsendet så tar de inte heller särskilt stor hänsyn till de anhöriga. De avkunnar domar offentligt inför publik och tillhandahåller såväl förundersökningar och domar för alla som vill läsa hemska detaljer. Och de anger personnr och hemadress för den åtalade. Är det så väsensskilt från vad Dumpen gör ur ett anhörigperspektiv?
Jag tänker framförallt på den personen du nämner. Det var ett rejält övertramp att hänga ut honom. Sen finns det någon till som jag också tyckte var onödig att hänga ut.

1. Skadan för de anhöriga skulle kunna reduceras avsevärt genom att inte publicera över huvud taget. Åtminstone inte i första skedet. Då anser jag att det hade räckt med att meddela sambon, frun, särbon eller vilken familjesituation de nu lever i. I vissa fall tycker jag att arbetsgivaren skulle underrättas beroende på vad man jobbar med.
2. Sant, men för att få ta del av allt så måste man ta kontakt med instanser, begära ut domar och framförallt veta om att någon blivit åtalad. Det är ju inte så att tingsrätten har ett konto på tiktok eller Facebook och serverar offentligheten med alla dickpics där, eller gör alla chatkonversationer publika utan att någon frågat efter dem.
Citera
2023-09-25, 22:09
Medlem
Citat:
Jo, definitivt verkar det faktiskt vara så, enligt flera källor som jag har länkat till tidigare i tråden. Den senaste från Karolinska Institutet, vill jag minnas. Majoriteten av alla övergrepp mot barn begås av "andra våldsverkare, vilka hugger för sig av vad som finns till hands".
Länka gärna igen.
Citera
2023-09-25, 22:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Länka gärna igen.

De finns i tråden, den senaste inte så många inlägg tillbaka. Jag "bokför" inte inläggen – lika lätt för dig som för mig att leta upp dem.
Citera
2023-09-25, 22:38
Medlem
Citat:
De finns i tråden, den senaste inte så många inlägg tillbaka. Jag "bokför" inte inläggen – lika lätt för dig som för mig att leta upp dem.
Det är du som påstår något så..
Citera
2023-09-25, 22:48
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Jag tänker framförallt på den personen du nämner. Det var ett rejält övertramp att hänga ut honom. Sen finns det någon till som jag också tyckte var onödig att hänga ut.

Mmmm. jag ligger inte sömnlös över det men hade föredragit att de väntat tills han bestämmer ett möte med någon av olovlig ålder.

Citat:
1. Skadan för de anhöriga skulle kunna reduceras avsevärt genom att inte publicera över huvud taget. Åtminstone inte i första skedet. Då anser jag att det hade räckt med att meddela sambon, frun, särbon eller vilken familjesituation de nu lever i. I vissa fall tycker jag att arbetsgivaren skulle underrättas beroende på vad man jobbar med.

Så i vilket skede, om något, skulle man publicera?

En stor vinst i att identifiera personen är ju att det skapas en allmän kännedom om personens förehavanden, vilket skulle kunna försvåra framtida övergrepp. Ser du något problem med att hemlighålla identiteten på personen ur den aspekten? Säg rent hypotetiskt att en handfull övergrepp kunde bekräftas ha undanstyrts just pga publiceringen. Skulle det vara försvarbart då?

Man kan också argumentera för att den mest hänsynslösa inställningen till de anhöriga innehas av huvudpersonen själv. För att inte tala om den hänsynslöshet huvudperson visar gentemot det förvisso fiktiva offrets familj. Skulle du kunna se en situation där huvudpersonen förbrukat sin rätt till anhörigskydd? Där presumtiva framtida offer och deras familjer prioritera högre?

Citat:
2. Sant, men för att få ta del av allt så måste man ta kontakt med instanser, begära ut domar och framförallt veta om att någon blivit åtalad. Det är ju inte så att tingsrätten har ett konto på tiktok eller Facebook och serverar offentligheten med alla dickpics där, eller gör alla chatkonversationer publika utan att någon frågat efter dem.

Nja, i uppmärksammade fall är de ganska behjälpliga med att delge information. I fallet Tove publicerade tingsrätten t ex på sin hemsida i samband med dom en förklarande text till varför de åtalade dömdes. Mål nr angav de också på hemsidan och domen spreds som en löpeld.

Men visst är det lite krångligare i allmänhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in