2023-09-03, 19:53
  #19357
Medlem
Nu skall äldre få hjälp att komma igång med flytten innan de blir för gamla.

https://www.dn.se/sverige/stockholm-ska-hjalpa-aldre-hitta-battre-lagenheter/

https://www.dn.se/insandare/svar-aldre-ska-i-god-tid-sjalva-ordna-sitt-boende/

"SVAR PÅ INSÄNDARE. På dagens äldreboenden bor bara de som inte kan få tillräcklig hjälp i hemmet av hemtjänsten. Dessförinnan åligger det äldre att i god tid själva ordna sitt boende, skriver Lotten Lindblom."
Citera
2023-09-13, 17:33
  #19358
Medlem
https://www.dn.se/sverige/rekordlang-bostadsko-rusning-efter-billiga-hyresratter/

"I dag köar 810 000 personer för en hyreslägenhet på Stockholms bostadsförmedling, det är det högsta antalet sedan starten 1947. Bostadskön ökar varje månad med drygt 4000 personer, jämfört med drygt 3000 förra året."

Stor chans att den miljonte köande tillkommer redan innan mandatperiodens slut.
Citera
2023-09-22, 22:36
  #19359
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Det är ett väldig svårt problem, att man skall bygga bostäder åt grupper som kommer till Sverige, som högst troligen aldrig når arbetsmarknaden. Bostäderna är inga enkla statarlängor utan dyra fina bostäder.
Borde vi öppna upp för att bygga statarlängor? Jag tänker enklare flerbostadshus där man har gemensamma toaletter/badrum lite som gemensam tvättstuga. Eventuellt också gemensamt kök eller kanske helt enkelt att man öppnar en kantin dit folk kan gå för att få i sig ett par varma måltider med enklare grönsakssoppa om dagen. Det är en standard som gäller på många vandrarhem och det är ju dit många måste flytta om de får ett jobb i Stockholm eftersom marknaden inte längre fungerar.
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Så länge hyresregleringen finns kvar kommer obalansen bestå. Konsekvensen av det är dyra BR, svartkontrakt hyresrätter, inga nya hyresrätter. Lösningen är att ta bort hyresregleringen och även sänka avdragsrätten gradvis varje år.
Varför blir bostadsrätter dyrare av hyresregleringen?
Citera
2023-09-23, 00:08
  #19360
Medlem
Många av mina bekantas ungdomar har inte fått bostad i Stockholm!
Detta kommer att underminera Stockholm som universitetstad!!!

Regeringen har inte gjort nåt, nada för att skaffa fram bostäder.
Och då de väl byggs har de skyhöga hyror som ingen utom i övre medelklassen kan klara av.
Allt pga de fruktansvärda privatiseringarna (som SD likt de superika tjänade på)
För SD' s väljare har denna manöver olyckligen nog gått helt och hållet förbi.

Okunnighet råder
Rädsla styr
Vardagsfascism blir norm
Och sen kommer nån som ...äntligen slår näven i bordet..🙂
__________________
Senast redigerad av rantaplan 2023-09-23 kl. 00:27.
Citera
2023-09-23, 06:24
  #19361
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Borde vi öppna upp för att bygga statarlängor? Jag tänker enklare flerbostadshus där man har gemensamma toaletter/badrum lite som gemensam tvättstuga. Eventuellt också gemensamt kök eller kanske helt enkelt att man öppnar en kantin dit folk kan gå för att få i sig ett par varma måltider med enklare grönsakssoppa om dagen. Det är en standard som gäller på många vandrarhem och det är ju dit många måste flytta om de får ett jobb i Stockholm eftersom marknaden inte längre fungerar.
Varför blir bostadsrätter dyrare av hyresregleringen?

Trailer parks är the shit.. Det fungera i USA och Kanada, det kommer göra succé i Sverige.
Citera
2023-09-24, 10:21
  #19362
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Trailer parks är the shit.. Det fungera i USA och Kanada, det kommer göra succé i Sverige.

https://sv.wikipedia.org/wiki/EP%27s_Trailer_Park
Tycks också ha haft musikaliskt inflytande.
Citera
2023-09-24, 10:24
  #19363
Medlem
https://www.dn.se/debatt/bostadsbristens-ravsax-slog-igen-redan-pa-1940-talet/

Lite historik. Med en person som under sitt liv befunnit sig i lite olika roller.
Nu välbeställd och boende för billigt. Så det kan gå.

"Självklart är det inte möjligt att med ett enda beslut eller under en mandatperiod gå över till marknadshyror, mer rättvisa mellan generationerna. Men fördelat på 20 år och kanske 100 nödvändiga beslut skulle det bli bara 5 procents förändring per år.

Det skulle vi nog klara av. En gång i tiden klarade vi den långsiktiga pensionsfrågan.

"För även om genomförandet tar tid måste vi ju någon gång börja försöka ta oss ur den ekonomiska rävsax vi sitter i sedan tidigt 40-tal. Eller hur?"

"Det är enligt min mening en fullständigt omöjlig bostadspolitik att försöka styra prisnivån inom ett affärsområde i samhället med politiska beslut medan prisnivån i andra områden spontant styrs av marknaden. Uppfattningen bygger på de personliga erfarenheterna, först som liten fastighetsägare, sedan som granskande arkitekt av byggen med de statliga lånen och till sist som hyresgäst i onödigt stor bostad."

"Alltså blir den bostad jag hyr av det kommunala bostadsbolaget återigen – som under många år tidigare – billigare för mig att bo i eftersom allting annat kommer att öka i kronor räknat med inflationen, förhoppningsvis även inkomsten.

I år blir min bostad på så sätt kanske 5 procent ”billigare”. Och jag fortsätter att bo där, ensam och överårig."
Citera
2023-09-24, 10:27
  #19364
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
https://www.dn.se/debatt/bostadsbristens-ravsax-slog-igen-redan-pa-1940-talet/

Om jag läste rätt nämns aldrig Sveriges Allmännytta i den långa debattartikeln. Ungefär som
när någon ur det samlade högerstyret skall tala i frågan om bostäder alltså.
Citera
2023-09-24, 11:06
  #19365
Bannlyst
Ändå gör Stockholm stads allmännytta flera miljarder vinst. Så det är inte för billigt att bo. Vi hyresgäster används som mjölkkossor för den rödgröna röran skall kunna fulla landet med mer avskrap ifrån 3:e världen.

Svenska bostäder 570 miljoner i vinst.
https://www.allabolag.se/5560436429/aktiebolaget-svenska-bostader

Stockholmshem ca 1 030 miljoner i vinst.

https://www.allabolag.se/5560359555/aktiebolaget-stockholmshem

Familjebostäder i Stockholm 318 657 vinst

https://www.allabolag.se/5560350067/aktiebolaget-familjebostader

Snarare borde sänka hyrorna, eftersom det är osäkliga vinster för ett kommunalägt bolag. Inför karens månad för socialbidragstagare på Järvafältet istället.



Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
https://www.dn.se/debatt/bostadsbristens-ravsax-slog-igen-redan-pa-1940-talet/

Lite historik. Med en person som under sitt liv befunnit sig i lite olika roller.
Nu välbeställd och boende för billigt. Så det kan gå.

"Självklart är det inte möjligt att med ett enda beslut eller under en mandatperiod gå över till marknadshyror, mer rättvisa mellan generationerna. Men fördelat på 20 år och kanske 100 nödvändiga beslut skulle det bli bara 5 procents förändring per år.

Det skulle vi nog klara av. En gång i tiden klarade vi den långsiktiga pensionsfrågan.

"För även om genomförandet tar tid måste vi ju någon gång börja försöka ta oss ur den ekonomiska rävsax vi sitter i sedan tidigt 40-tal. Eller hur?"

"Det är enligt min mening en fullständigt omöjlig bostadspolitik att försöka styra prisnivån inom ett affärsområde i samhället med politiska beslut medan prisnivån i andra områden spontant styrs av marknaden. Uppfattningen bygger på de personliga erfarenheterna, först som liten fastighetsägare, sedan som granskande arkitekt av byggen med de statliga lånen och till sist som hyresgäst i onödigt stor bostad."

"Alltså blir den bostad jag hyr av det kommunala bostadsbolaget återigen – som under många år tidigare – billigare för mig att bo i eftersom allting annat kommer att öka i kronor räknat med inflationen, förhoppningsvis även inkomsten.

I år blir min bostad på så sätt kanske 5 procent ”billigare”. Och jag fortsätter att bo där, ensam och överårig."
__________________
Senast redigerad av 53280 2023-09-24 kl. 11:10.
Citera
2023-09-25, 13:07
  #19366
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Borde vi öppna upp för att bygga statarlängor? Jag tänker enklare flerbostadshus där man har gemensamma toaletter/badrum lite som gemensam tvättstuga. Eventuellt också gemensamt kök eller kanske helt enkelt att man öppnar en kantin dit folk kan gå för att få i sig ett par varma måltider med enklare grönsakssoppa om dagen. Det är en standard som gäller på många vandrarhem och det är ju dit många måste flytta om de får ett jobb i Stockholm eftersom marknaden inte längre fungerar.
Varför blir bostadsrätter dyrare av hyresregleringen?
Utbud o effetrfrågan
Citera
2023-09-25, 14:46
  #19367
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Ändå gör Stockholm stads allmännytta flera miljarder vinst. Så det är inte för billigt att bo. Vi hyresgäster används som mjölkkossor för den rödgröna röran skall kunna fulla landet med mer avskrap ifrån 3:e världen.

Allmännyttan i Sverige skall gå med vinst nuförtiden. Det har Europadomstolen bestämt efter att
Fastighetsägarna vände sig dit en gång i tiden.
Citera
2023-09-25, 14:57
  #19368
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Ändå gör Stockholm stads allmännytta flera miljarder vinst. Så det är inte för billigt att bo. [...]
Snarare borde sänka hyrorna, eftersom det är osäkliga vinster för ett kommunalägt bolag.
Allt annat än marknadspris på hyrorna innebär att de medborgare som inte hyr tvingas ge icke behovsprövade bidrag till medborgare som hyr. Varför vanligt folk skall tvingas ge bidrag till mångmiljonärer är oklart men det har kanske något med rättvisa att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in