https://www.dn.se/debatt/bostadsbristens-ravsax-slog-igen-redan-pa-1940-talet/
Lite historik. Med en person som under sitt liv befunnit sig i lite olika roller.
Nu välbeställd och boende för billigt. Så det kan gå.
"Självklart är det inte möjligt att med ett enda beslut eller under en mandatperiod gå över till marknadshyror, mer rättvisa mellan generationerna. Men fördelat på 20 år och kanske 100 nödvändiga beslut skulle det bli bara 5 procents förändring per år.
Det skulle vi nog klara av. En gång i tiden klarade vi den långsiktiga pensionsfrågan.
"För även om genomförandet tar tid måste vi ju någon gång börja försöka ta oss ur den ekonomiska rävsax vi sitter i sedan tidigt 40-tal. Eller hur?"
"Det är enligt min mening en fullständigt omöjlig bostadspolitik att försöka styra prisnivån inom ett affärsområde i samhället med politiska beslut medan prisnivån i andra områden spontant styrs av marknaden. Uppfattningen bygger på de personliga erfarenheterna, först som liten fastighetsägare, sedan som granskande arkitekt av byggen med de statliga lånen och till sist som hyresgäst i onödigt stor bostad."
"Alltså blir den bostad jag hyr av det kommunala bostadsbolaget återigen – som under många år tidigare – billigare för mig att bo i eftersom allting annat kommer att öka i kronor räknat med inflationen, förhoppningsvis även inkomsten.
I år blir min bostad på så sätt kanske 5 procent ”billigare”. Och jag fortsätter att bo där, ensam och överårig."