2023-09-25, 11:47
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
50 % av Sveriges yta hålls gisslan av en bransch som omsätter i runda slängar 230 mnkr per år. Enligt samerna själva då. Mer än hälften av det är säkert bidrag från staten. Det finns nog inget folk i världen som lipar högre än samerna, och de bråkar med alla om allt.

Blev mer nyfiken själv och hittade en länk som jag tyckte kunde vara intressant för diskussionen.
http://www.gergilsinnovation.se/hela-rennaringen-motsvarar-en-medelstor-ica-butik/
Citera
2023-09-25, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Vad ger renskötsel för inkomster?
Jag har aldrig sett varesig renmjölk eller renfärs i butik.
Lite ungefär så producerar man runt 1000 ton renkött per år mot tex gris som ligger på 540 000 ton.
Mängden är så otroligt liten i sammanhanget så det mesta stannar nog i Norrland och på vissa restauranger. Det räcker inte för att saluföra i hela Sverige.
Citera
2023-09-25, 12:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad jag förstår med gruvdriften är att det är samernas land, dvs dom var här först, sedan kom svensken o körde över dom.
Lite som Australien och Usa med deras urinvånare. Blir ett känsligt ämne, nästan som Putin som vill ha Ukraina idag, ingen tycker det är rätt som Putin gör.
Den ledande lappen som bråkar i Handöl/Jämtland kommer från en familj som flyttade från Norrbotten i början av 1900 talet?
Är lapparna generiska kopior av de samlare och jägare som kom före de första jordbrukarna?
Citera
2023-09-25, 12:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Lite ungefär så producerar man runt 1000 ton renkött per år mot tex gris som ligger på 540 000 ton.
Mängden är så otroligt liten i sammanhanget så det mesta stannar nog i Norrland och på vissa restauranger. Det räcker inte för att saluföra i hela Sverige.
En ren hobbyverksamhet som borde strypas och bara bedrivas av några få hembygdslappar.
Citera
2023-09-25, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Men det finns inte renkött i butiker i Stockholm t.ex.
Jo, kanske en liten förpackning med fruset renskav.
Ska köpa nästa gång.
Men de reella inkomsterna från renskötseln kan väl inte vara särskilt stor?
Kan en familj leva på det året om?

Med tanke på priserna på renkött vore det väl otroligt om dom inte kunde leva på det.

ICA här hemma tar 70 kr för 240 gram renskav. Det blir 300 kr kilot.
Citera
2023-09-25, 13:08
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Blev mer nyfiken själv och hittade en länk som jag tyckte kunde vara intressant för diskussionen.
http://www.gergilsinnovation.se/hela-rennaringen-motsvarar-en-medelstor-ica-butik/

Ajajaj, jag har visst trampat i ett getingbo.
Jag var lyckligt omedveten om detta för ett dygn sedan.
Citera
2023-09-25, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
En ren hobbyverksamhet som borde strypas och bara bedrivas av några få hembygdslappar.
Ja det är en väldigt liten verksamhet som kostar sjukt stor andel av vår jordbruksbudget.
Ibland är frågan uppe lite smått, men ingen vågar ju ta tag i det ordentligt.
Citera
2023-09-25, 13:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ja det är en väldigt liten verksamhet som kostar sjukt stor andel av vår jordbruksbudget.
5000 st är medlemmar i samebyar, så en minoritet av lapparna anses som renskötare.
Lite som att den svenska högadeln kunde styra och ställa som de ville i Syd och Mellansverige.
Citera
2023-09-25, 14:00
Medlem
Citat:

Varför vågar ingen ta i det? Man förstår ju om politiker inte vill ta upp förbjud mot rökning eftersom så jävla många röker och dom vill ha röster men hur många gnälliga samers röster finns det att förlora liksom? Däremot många röster att vinna pga vad dom presenterar
Citera
2023-09-25, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Varför vågar ingen ta i det? Man förstår ju om politiker inte vill ta upp förbjud mot rökning eftersom så jävla många röker och dom vill ha röster men hur många gnälliga samers röster finns det att förlora liksom? Däremot många röster att vinna pga vad dom presenterar
Rasism och förtryck mot "ursprungsfolk" är ju det som kommer upp direkt och sen är frågan död.
Citera
2023-09-25, 15:23
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Vet inte om det kommit upp innan. Men en väldigt stor del av omsättning av renskötsel kommer som i många andra fall ifrån staten. Det vill säga dina och mina pengar.

https://sverigesradio.se/artikel/7101150

Sedan länge har samerna satt ut sina renar på väg och spår. Tusentals blir påkörda årligen.
Citera
2023-09-25, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Den ledande lappen som bråkar i Handöl/Jämtland kommer från en familj som flyttade från Norrbotten i början av 1900 talet?
Är lapparna generiska kopior av de samlare och jägare som kom före de första jordbrukarna?

Det här det blir lite roligt, vi har en grupp som kallar sig Kväner, dessa vill ansöka om att bli erkända som ursprungsbefolkning, dom finns nämnda i isländska sagor, enligt medeltida källor var dom jägare, fiskare och krigare.
Man hänvisa att kvänfolket utplånades på 1300-talet, då i böldpest och i strider mellan Sverige och Novgorod, eller enligt författare Pohjanen.

Detta är något samerna inte gillar, enligt källor gjorde kvänerna plundringsexpeditioner till Lappland och ända upp till Finnmarken på 800-talet, kanske var renar dom tog. Hur som helst verkar dom ha existera, skulle inte förvåna mig att det finns skäl att erkänna även dom som ursprungsbefolkning i norr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in