2023-09-24, 19:27
Medlem
Vitiss avatar
Vad ger renskötsel för inkomster?
Jag har aldrig sett varesig renmjölk eller renfärs i butik.
Citera
2023-09-24, 19:32
Medlem
CarlXIIs avatar
Jag har sett renpäls till salu, och kött som kallas renskav.
Citera
2023-09-24, 20:09
Medlem
Har tänkt i dessa banor många gånger.
Bor förvisso i södra Sverige men jag har aldrig någonsin sett några renprodukter i affären.

Aldrig någonsin hört någon säga att att de grillade renkotletter i Lördags heller.

Man tror ju att rennäringen är den viktigaste industrin i landet när den trumfar över gruvnäring, turism och allt.
Citera
2023-09-24, 20:20
Medlem
Finns mycket gott från en ren, men det är dyrt.
Torkatrenkött, suovas, Gorpi. osv mycket gott att fixa till över öppen eld i en muurikka.

Nu är jag norrlänning och inte renskötare men köper det under våren när man är ute o grilla, åker slalom, skoter grillar över öppen eld i vårsolen.
Renkött är mycket mildare än älg kött, älg äter jag sällan tar hellre renkött.

Kan vara värt o prova för dom som aldrig testat ren. finns mycket gott man kan fixa till av ren.
Ofta säljs köttet när dom har slakt.
Citera
2023-09-24, 20:44
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Har tänkt i dessa banor många gånger.
Bor förvisso i södra Sverige men jag har aldrig någonsin sett några renprodukter i affären.

Aldrig någonsin hört någon säga att att de grillade renkotletter i Lördags heller.

Man tror ju att rennäringen är den viktigaste industrin i landet när den trumfar över gruvnäring, turism och allt.

Precis, det är så jag också funderat / resonerat.
Citera
2023-09-24, 20:47
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Finns mycket gott från en ren, men det är dyrt.
Torkatrenkött, suovas, Gorpi. osv mycket gott att fixa till över öppen eld i en muurikka.

Nu är jag norrlänning och inte renskötare men köper det under våren när man är ute o grilla, åker slalom, skoter grillar över öppen eld i vårsolen.
Renkött är mycket mildare än älg kött, älg äter jag sällan tar hellre renkött.

Kan vara värt o prova för dom som aldrig testat ren. finns mycket gott man kan fixa till av ren.
Ofta säljs köttet när dom har slakt.

Men det finns inte renkött i butiker i Stockholm t.ex.
Jo, kanske en liten förpackning med fruset renskav.
Ska köpa nästa gång.
Men de reella inkomsterna från renskötseln kan väl inte vara särskilt stor?
Kan en familj leva på det året om?
Citera
2023-09-24, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Ska köpa nästa gång.

Till och med nobelmiddagen har haft renkött på menyn, rensadel ā la suédoise.

Har aldrig testat det själv men tror ren har varit på menyn fler gånger på nobelmiddagen.
Vi har ica maxi säljer lite renkött i Umeå, annars är det specialbutiker som säljer.
Brukar passa på när man åker mot fjällvärlden, man har lärt sig vad som är gott, man har blivit bjuden och sedan funderat ett tag, kommit fram att det var riktigt gott, kan vara för man får det för sällan.

Tar man torrkött av ren är det dubbelt upp i pris mot en oxfilé. dvs inte billigt.
Renskötaren själv har gratis mat flera dar i veckan, dom har ett vandrande skafferi.
Citera
2023-09-24, 21:05
Medlem
Vitiss avatar
Vore det inte mer samhällskonstruktivt om samerna istället fick driften av gruvorna i deras områden?
Skyddandet av renskötsel känns lite "Skansen".
Med reservation för att jag kan ha helt fel.
Citera
2023-09-24, 21:09
Medlem
Kiddieoxos avatar
Jag gissar på att den finns på dyrare restauranger och i övrigt äter samerna upp det själva.
Citera
2023-09-24, 21:09
Medlem
Citat:
Ska köpa nästa gång.

Vad jag tror verkar dom leva året om på renskötsel, dom har egna marker dom hyr ut för jakt osv, rika Italienare kommer o jagar ripa osv. Kina/Asien köpte renhorn, man ansåg det var potenshöjande, stoppads 2019. finns säkert fler grejer dessa renskötare säljer som man knappt vet om.
Citera
2023-09-24, 21:18
Medlem
Finns plenty med kött i butiker i Norrland. Filé för runt 500 kr kg. Äter det som oxfilé, stekt med klyftpotatis och svampsås.

Ofta är det en speciell frysbox i butikerna, undra om det är swedish will det brukar stå på frysboxen. Finns allt från filé, souvas, skav och renblod.
Citera
2023-09-24, 21:22
Medlem
Citat:
Vore det inte mer samhällskonstruktivt om samerna istället fick driften av gruvorna i deras områden?
Skyddandet av renskötsel känns lite "Skansen".
Med reservation för att jag kan ha helt fel.

Vad jag förstår med gruvdriften är att det är samernas land, dvs dom var här först, sedan kom svensken o körde över dom.
Lite som Australien och Usa med deras urinvånare. Blir ett känsligt ämne, nästan som Putin som vill ha Ukraina idag, ingen tycker det är rätt som Putin gör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in