2023-09-25, 05:58
Medlem
Diablo1118s avatar
Företagande och företagsekonomi --> Ekonomi: övrigt
/Moderator
Citera
2023-09-25, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slappetasken
Borde ju gå att få tag på färskt renkött? Finns "färskt" kött (ev tidigare fryst) från hela världen på ICA, men inget renkött.
Har både renfilé och renkorv hemma, båda inköpta hos Ica-butik. De brukar alltid ha fryst renkött hemma, även köttfärs av ren finns att köpa.
Citera
2023-09-25, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har både renfilé och renkorv hemma, båda inköpta hos Ica-butik. De brukar alltid ha fryst renkött hemma, även köttfärs av ren finns att köpa.

Men då antar jag att du bor i Norrland?
Citera
2023-09-25, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slappetasken
Men då antar jag att du bor i Norrland?
Stämmer. I Umeå.
Även här så är det sällan färskt renkött finns i butik, det är djupfryst eller i form av smörgåspålägg.
Renkorv borde väl å andra sidan finnas även söderut, eller är det för liten efterfrågan kanske?
Senast redigerad av Nordiad 2023-09-25 kl. 08:14.
Citera
2023-09-25, 08:30
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Endast samer för bedriva renskötsel.

Får en svensk eller arab bedriva renskötsel? Nej fel etnisk tillhörighet enligt lagen.

Så en svensk boendes i södra Sverige får inte ha renar på sin mark istf kor?
Citera
2023-09-25, 08:46
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Så en svensk boendes i södra Sverige får inte ha renar på sin mark istf kor?

Nej, du måste ha samisk härkomst.
Rasism i full blom...
Citera
2023-09-25, 09:05
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Det är här det blir lite konstigt, man skiljer på same och same, har du inga renar eller renmärke får du inte samma rättigheter som din egna ursprungsbefolkning.
Jobba åt Swedish space coraporation ett tag, for upp tog anställning.
Det byggdes ut en ny avfyringsramp, då förhandlar man med samebyn som äger marken, dessa får ersättning men inte dom andra. samt dom har inbördes kamp om olika landområden, krigar sinsemellan varandra, där ena får vistas men inte den andra. Ungefär som en stockholmare får inte vistas i Uppsala utan tillstånd.

Vistas?
Får de inte ens besöka andra samers marker?!
Citera
2023-09-25, 09:06
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Nej, du måste ha samisk härkomst.
Rasism i full blom...

Hupps!
Det var som fan.
Citera
2023-09-25, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Vad ger renskötsel för inkomster?
Jag har aldrig sett varesig renmjölk eller renfärs i butik.
Renskav säljs ju.
Dock är det väl mest bidrag lapparna får för att hålla på med sina renar. Sen få turister åka renspann.
Citera
2023-09-25, 09:43
Medlem
Tropicalss avatar
50 % av Sveriges yta hålls gisslan av en bransch som omsätter i runda slängar 230 mnkr per år. Enligt samerna själva då. Mer än hälften av det är säkert bidrag från staten. Det finns nog inget folk i världen som lipar högre än samerna, och de bråkar med alla om allt.
Citera
2023-09-25, 09:51
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Eftersom ren bara får hållas av samer (medlemmar i samebyar) så lär det inte bli så mycket mer än det är nu heller.
Det är lättare för den som är svensk (men inte same) att få bedriva renskötsel i Finland än i just Sverige. Till skillnad mot Sverige gör den finländska renbeteslagen ingen skillnad på om du är same eller inte.
Finland har såväl finnar som samer flerhundraåriga traditioner att bedriva renskötsel, varför detta inte betraktas som någon specifikt samisk näring. Alla som är medborgare i ett land inom EES och har varaktig hemort inom renskötselområdet kan äga renar (körrenar får dock ägas oberoende av hemort). Renskötselområdet omfattar den nordligaste tredjedelen av Finland
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rensk%C3%B6tsel

https://finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1990/19900848#P4
Citera
2023-09-25, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Stämmer. I Umeå.
Även här så är det sällan färskt renkött finns i butik, det är djupfryst eller i form av smörgåspålägg.
Renkorv borde väl å andra sidan finnas även söderut, eller är det för liten efterfrågan kanske?

Tror jag sett renkorv någon gång i charkdisken här i Stockholm. Men hade gärna köpt färskt renkött om det funnits att få tag på i vanliga butiker. Jag tror definitivt det finns en marknad för färskt renkött i Stockholm, så jag är lite förvånad att inte samen upptäckt denna möjlighet att tjäna pengar?

Lär ju vara betydligt större marknad för färskt kött än torkat. Om man inte är same förstås o älskar torkat kött. Finns knappt torkat kött att köpa i Stockholm och är inget jag saknar.

Så vart tar allt renkött vägen? Kan ju inte vara så att samerna kan smaska i sig typ 72 renar per same varje år själva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in