Citat:
Ursprungligen postat av
IB03
Detta spår har du trott på från start då. Du behöver ändå för att kunna ha denna tro kunna lita på PK, vad han säger och hans avsikter med det. Du bör kunna behöva bedöma honom som en trovärdig källa. Kan man då det verkligen ? Misstänksamhet då som du nämner längst ner... Mmm.. Vi vet inte hur det är, men man kan aldrig underskatta sådana här personer som han, som enligt tråden var en manipulativ ledartyp och deras tillhörande förmågor till bedrägligt beteende. PK och PU hade också hunnit bli ovänner vid denna tid, skall man också ta med i beaktandet.
PUs taxiresa ja. Han namnger de tjejer som han skall köat med och den tjej han åker med hem. Frågan är också då om han bara vågar göra detta då ,utan att denna taxiresa verkligen har ägt rum ? Tiden för denna taxiresa då. Kommer han ut från Stadt vid 2.05 ungefär, så skall han mingla på torget kanske i 40 minuter innan han går och ställer sig i taxikön. Det är ju då ingen extremt ovanligt lång tid att hänga på torget efteråt, då man gjorde så här för. Det vet jag själv.
Han säger att han inte tog bilen ner till Stadt/centrum- Trädgårdsgatan. En sak som är märklig här är om han gör detta och skall ut och festa så bör han väl ha chaufför i så fall, då man förfestar som brukligt innan man går ? Kör man då själv fylle ner till centrum..? Njae det låter konstigt och riskfyllt. Att man var nykter och gick ut, nej det gick bort. Vi vet ju inte skall jag säga heller hur det var med bilen, endast en tanke om det.
Inget konstigt då att ändra tider ? Nu är det ju ändå så att din källa PK säger att PU kom upp till lägenheten vid 6.00 och då vrida bak klockan istället till 4.45 blir ju väl häftigt. Då kan man se det som så här med hans berättelse, att man kan välja när hans berättelse stämmer och när den inte riktigt stämmer efter eget behag.
Det är ju ändå så som du märker att jag får än svårare nu att släppa danskarna, när Lockerudsvittnet skall ha sagt till Reimer: "en mindre bil, som en Golf" och PN har just en ljusbeige Golf. Varför blir det så mycket hela tiden som går i linje med danskarna, med loudamus källa, ErAns märkligheter, ljugande, resor och sjukskrivningar ?
Jag har skrivit det flera gånger tidigare: PK håller linjen i tråden med små avvikelser. I min privata kommunikation med honom håller han också linjen. Till och med Prinzezzan säger att han verkar trovärdig - och då har hon till och med pratat med honom på telefon.
Hurdan PK beskrivs av gamla antagonister får vi lägga åt sidan så här många år efteråt. PK har själv sagt att han har levt ett udda liv, men att han i det här fallet vill göra rätt för sig. Vi måste ge honom chansen.
Om PK och PU skulle ha blivit ovänner efter 1992 har jag ingen aning om, men notera att PK tar till orda i tråden 2012, alltså 20 år senare. Jag tror inte att gammalt groll var orsaken till att PK dök upp i tråden 2012 och gick på PU. Faktum är att PK inledningsvis skrev att han kom in i tråden efter att han hade fått veta att han själv hade diskuterats som gärningsman.
Den påstådda taxiresan: PU har själv sagt att han inte "minns" vad han gjorde mellan 02:00 och 03:00. Han har inte ens kunnat namnge en enda person som han skulle ha träffat under den tiden.
Det är ytterst misstänkt! Den påstådda taxihistorien har han uppskattat till strax efter 03:00. Vi vet inget om vad PU skulle ha vågat eller inte vågat om taxihistorien här i tråden.
Vi måste förstå att PU inte har något alibi för tiden när Helena försvinner. Tre kvinnliga "taxivittnen" är just bara "vittnen" för en kort tid efter 03:00. Inget mer! En av dessa tre kvinnliga "vittnen" ska ha sagt att hon delade en taxi med PU för att sedan omgående skiljas från honom, men har hon verkligen lämnat en sådan uppgift till polisen och i så fall när? Jag flaggar för att hon antingen kan minnas fel eller i vart fall inte har hållit sig helt till vad som hände.
Ulr*ka K*llgård ska ha sagt att PU ska ha sovit över hos henne, men har hon verkligen sagt detta till polisen och i så fall när? Och varför i hela världen skulle PU ha sovit över hos Ulr*ka när hans bostad var så nära? Obegripligt. Jag tror att Ulr*ka K*llgård är den som först av alla ska gå till polisen och säga sanningen.
Vi kan nog utgå från att polisen har utsagorna från de tre kvinnliga "taxivittnena", men jag undrar om polisen verkligen fick utsagorna redan 1992. Jag tror inte det. Jag tror att utsagorna kan ha lämnats först runt 2000, när PU var kallad på nytt/nya förhör (enligt hans egen utsago i tråden). Och som det verkar ska Ulr*ika K*llgård ha hörts tidigare, eftersom hon falskt hade angivits som vittne för övernattningen (som jag tror aldrig ägde rum).
PU "minns inte" hur han tog sig ner till stan, och på en direkt fråga om han tog sin egen bil, vägrade han att svara.
Och det blir ju misstänkt! PK har sagt att han såg PU komma gående från Trädgårdsskolans håll mot kön in till Stadt.
Varningsflagg.
Men vad är det som säger att PU måste ha förfestat och sedan festat ännu mer på Stadt?
Det är faktiskt bara PU själv som säger att han var full. Det finns inga andra belägg som stöder det. En "fylla" kan vara en mycket bekväm ursäkt för PU att inte minnas tiden mellan 02:00 och 03:00 ...
Och igen då när det gäller taxiresan: Låt oss ponera att PU - om han nu tog taxi som han påstår att han gjorde - kom hem vid 03:15. Var i hela världen håller han hus i typ 2 timmar och 30 minuter om han skulle ha kommit upp hos PK vid - låt oss säga - 05:45? Det blir ju dubbelt värre än att förklara tiden mellan en eventuell sjukhusparkering vid 04:20 och besök hos PK vid 05:45. Det blir ju bara 1 timme och 25 minuter. Varför dyker PU upp hos PK så långt som 2 timmar och 30 minuter efter den påstådda taxiresan??? Kan du svara på det, IB03??? Den situationen blir ju helt absurd! Men jag ska ärligt säga att jag för båda alternativen håller öppet för att PU antingen - faktiskt! - var uppe i sin egen lägenhet - eller i någon annans lägenhet. På något sätt måste vi förklara vad PU gjorde under de båda "håltimmarna"!
Igen, då: När det gäller att töja i tidsschemat har vi roat oss med det tusen gånger i tråden. Även polisen töjer och drar i tidsschemat när de utreder ett brott. Detta är inget konstigt - det är till och med nödvändigt! PK påstår att han blev hemskjutsad av polisen strax efter 04:00. Han ska då ha gått och lagt sig. "En stund senare" bankade PU på dörren. Vad är då klockan? PK har nämnt 05:30 och 06:00 (redan där diffar det med 30 minuter), men jag är inte säker på att han själv är säker på tiden.
Du glömde passande nog att PU har angett tiden till mellan 04:00 och 06:00. Så hur mycket var klockan?

Det enda vi vet är att PK måste ha varit hemma, så därför kan klockan ha varit allt från typ 04:30 till 06:00.
Notera igen att det är PU själv som anger en så tidig tidpunkt som 04:00!
Du undvek frågan: Varför tror du att Lockerudsvittnet bara för typ ett år sedan sade "en mindre bil, som en Golf" till Reimer när hon till mig för över tio år sedan sade bara "en mindre, ljus bil"? Har hon blivit påverkad? Har hon läst tråden?
Sedan måste du förstå att bara för att Lockerudsvittnet säger "en mindre bil, som en Golf", måste det inte betyda att bilen faktiskt måste ha varit en Golf! Lockerudsvittnet kan mycket väl bara ha tagit en Golf "som exempel" på en bil som hon känner kan ha motsvarat den bilen som hon såg.
Och igen vill jag veta: Vet du att PN hade en Golf? Ja eller nej räcker.
I övrigt håller jag med om att det finns en del spännande saker om "danskarna" som gör dem intressanta. Men i min värld är PU flera klasser mer intressant. Jag vill också påminna dig om att "Hanna" pratade om
minst två upprörda mansröster samtidigt som Trankärrsvittnet vittnade om minst tre oroliga, unga män i en bil på söndagsmorgonen i ett området som tidigt i tråden blev intressant, nämligen runt Kusabäcken.