2023-09-24, 09:30
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Det är just detta med denna flickvänn som enligt loudamus källa skall ha varit uppe i PNs lägenhet på Bråtenvägen 70, och blivit då nedtystad. MaLu som ThordOlav skriver här nere är ju det hon hette innan MaPa. Menar Thord då att dessa två som sedan blev ett par har bott grannar innan då ? Vilken adress menas, är det Bråtenvägen 70 som menas eller någon annan adress ? Första våningen ? Enligt Skatteverket bodde MaPa i Hasslerörstrakten då, det är om det har sållats uppgifter ?

Värt att reda ut kring flickvännen, vem denna person kunde ha varit samt se om MaPa/MaLu kunde bott någon annanstans också 1991-1992.

Såhär står det i HincRoburs namnlista gällande MaPa/MaLu:

"MaPa/MaLu; M*ria Lundb*rg/P*llin (a,e,a); 1972; Bodde på Bråtenv 38 år 1975 samt på Bråtenv 70 med PeNi 1991.; *Not"

(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Sen om det med "med" menas att de bodde grannar eller tillsammans vågar jag inte säga, men kanske HincRobur kan reda ut detta?
Citera
2023-09-24, 14:00
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vradr
Några bilar till med luftgaller. Fiat 123, 132 Simca 1100 Toyota corolla fram till 87 (bakhjulsdriven för övrigt), Ford Taunus, Opel Manta som är bakhjulsdrivna. Alfa GTV6.

Vi vet ju inte precis vad som menas med galler tyvärr.
Kan du till och med varit en "hönstrappa" som avses? Bakrutejalusi.

Det var ett raster vid C-stolpen. När vi nu vet att man kunde köpa till detta galler/raster för att "hotta upp" sin Golf med då, så går vi på Golfen och att det stämmer med vad loudamus källa sade att det var.

Man bör alltid i första hand gå på vad ursprungskällorna säger , i detta fallet loudamus källa som anses som trovärdig. Vi kan också säga det att om loudamus källa var så fantastiskt dålig på bilmärken att den inte ens skulle ha känt igen en Golf om han/hon såg en, så har jag ju mycket svårt att se att denna källa överhuvudtaget skulle lägga detta raster på minnet som en sorts utmärkande och ovanlig detalj att minnas och sedan nämna.

Det går inte riktigt ihop.

Slutsatsen blir att loudamus källa talar sanning även om vilken bil han hade, att PNs bil var en Golf.
Citera
2023-09-24, 14:07
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset

"MaPa/MaLu; M*ria Lundb*rg/P*llin (a,e,a); 1972; Bodde på Bråtenv 38 år 1975 samt på Bråtenv 70 med PeNi 1991.; *Not"

Sen om det med "med" menas att de bodde grannar eller tillsammans vågar jag inte säga, men kanske HincRobur kan reda ut detta?

Ja, jag såg det förut men nu var ju PN skriven på Vasavägen 3 då men skall ha bott på Bråtenvägen 70 vid tiden för försvinnandet, alltså utan att vara skriven där. Jag tror det vore bra om HincRobur ville kommentera detta och även vad Reimer kan få fram med sina utdrag ur taxeringskalendern vad gäller adresser. Så vi kan få klarhet i PNs adresshistorik och MaPas adresshistorik, om möjligt.

Kanske ThordOlavsson kan räta ut några frågetecken också om detta.
Citera
2023-09-24, 17:12
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atervandsgrand4
Få kan ungå att uppmärksamma din fallenhet som konspiratör.

Jag skall ge dig två faktum!

Jag körde inte med min bil denna kväll. Därför kan den således uteslutas.
Jag åkte hem med den taxiresa som tidigare delgivits. Tid för resan hem från taxistationen ägde rum strax efter 03 natten till söndagen.

När du säger att du inte åkte med din bil ner till Stadt den aktuella kvällen, då minns PK fel att du parkerade vid Trädgårdsskolan? Minns du hur du kom ner till stan?

Jag har för mig att du tidigare skrev att du minglade runt efter Stadts stängning och innan taxiresan. Var det mycket folk kvar på torget/i stan vid den tiden på natten? Minns du vilka som var kvar och som du pratade med?

Den natten/tidiga morgon som du forcerat buskaget, som du skrev, innan du gick upp till PK och SE, var det samma natt som Helena försvann?

Det är jättebra att du dyker upp i tråden! Då det var några år sedan du medverkade här senast, så kan det vara svårt att komma ihåg gamla utsagor, och det är alltid bättre att direkt fråga den det berör. Hoppas att du har tid och lust!
Citera
2023-09-24, 18:16
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ja, jag såg det förut men nu var ju PN skriven på Vasavägen 3 då men skall ha bott på Bråtenvägen 70 vid tiden för försvinnandet, alltså utan att vara skriven där. Jag tror det vore bra om HincRobur ville kommentera detta och även vad Reimer kan få fram med sina utdrag ur taxeringskalendern vad gäller adresser. Så vi kan få klarhet i PNs adresshistorik och MaPas adresshistorik, om möjligt.

Kanske ThordOlavsson kan räta ut några frågetecken också om detta.

Jag har egentligen slutat skriva i denna tråden, men för att inte ge upphov till felaktiga spekulationer så bryter jag tillfälligt min tystnad.

Beträffande JöLa har jag till att börja med spånat mycket fritt och försökt koppla honom till olika eventuella sambos.

Min slutsats är JöLa måste ha bott mycket kort tid på Bråtenvägen, vilket han gör enligt mantalslängden i november 1991. Han har då antingen bott sambo med MaLe eller bott granne med MaLe, dvs i den lägenhet som PeNi sedan flyttade in i. Någon annan lägenhet är inte aktuell eftersom de andra varit kontinuerligt upptagna denna tid och inte bebos av en för JöLa lämplig sambo.

Det finns flera skäl till att anta att JöLa bott en kort tid. Det främsta skälet är att dansken Th*ommy Th*omsen bodde i lägenheten till februari 1992 men i november 1991 bodde T*mmy på Vasavägen 7, enligt mantalslängden.

JöLa bodde å andra sidan med en kvinna på Mariegärdes väg enligt telefonkatalogen 1991.

Ur den synvinkeln blir tidsfönstret ganska snävt för JöLa att bo i lägenheten.

Om lägenheten var en bostadsrätt vid denna tid är det lite märkligt att T*ommy bodde där så kort tid. Det kan tänkas att JöLa är danskarnas värd. Att han umgicks med dem är inte långsökt eftersom han umgicks med JeLu och känner danskan JyNi som bodde i Mariestad vid denna tid.
Citera
2023-09-24, 18:20
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset

Hinc måste här ha skrivit fel årtal. MaPa och PeNi kommer till lägenheten 1992.
Citera
2023-09-24, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Kan moderator klistra in den här kartan på trådens startsida tillsammans med namnlistan och häktningsframställan?

https://delafil.se/387aa4c2eaaea754/Helena_Mariestad_Juni_1992_3.jpg

Kan nån klistra in den kartan på nytt?
Citera
2023-09-24, 21:23
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag har egentligen slutat skriva i denna tråden, men för att inte ge upphov till felaktiga spekulationer så bryter jag tillfälligt min tystnad.

Beträffande JöLa har jag till att börja med spånat mycket fritt och försökt koppla honom till olika eventuella sambos.

Min slutsats är JöLa måste ha bott mycket kort tid på Bråtenvägen, vilket han gör enligt mantalslängden i november 1991. Han har då antingen bott sambo med MaLe eller bott granne med MaLe, dvs i den lägenhet som PeNi sedan flyttade in i. Någon annan lägenhet är inte aktuell eftersom de andra varit kontinuerligt upptagna denna tid och inte bebos av en för JöLa lämplig sambo.

Det finns flera skäl till att anta att JöLa bott en kort tid. Det främsta skälet är att dansken Th*ommy Th*omsen bodde i lägenheten till februari 1992 men i november 1991 bodde T*mmy på Vasavägen 7, enligt mantalslängden.

JöLa bodde å andra sidan med en kvinna på Mariegärdes väg enligt telefonkatalogen 1991.

Ur den synvinkeln blir tidsfönstret ganska snävt för JöLa att bo i lägenheten.

Om lägenheten var en bostadsrätt vid denna tid är det lite märkligt att T*ommy bodde där så kort tid. Det kan tänkas att JöLa är danskarnas värd. Att han umgicks med dem är inte långsökt eftersom han umgicks med JeLu och känner danskan JyNi som bodde i Mariestad vid denna tid.

Min fetning.

Brf Bråtenpark byggdes mellan 1969-1970, står det på hemsidan. Detta byggdes och ägs än idag av HSB va ? Hade inte de till största övervägande del bostadsrätter i sitt bestånd. HSB har idag 26 708 hyresrätter och 346 381 bostadsrätter idag i alla fall. Andelen bostadsrätter i procent sett var nog ännu större förr kan jag tänka mig.

I den ljudboken som ajnoshort tipsade om, och jag "skumlyssnade" igenom nämns att i detta område Bråten fanns det billiga bostadsrätter för arbetare om jag inte minns fel. Alltså i den där GM var en kvinna.

Det kanske var så att JöLas lägenhet var en bostadsrätt som han ägde. Då tänker jag mig om PN skulle ha bott där vid tiden för försvinnandet i JöLas bostadsrätt så kan det varit så att han fick bo i den typ gratis under dessa tre sommarmånader . Avgifter och hyra på dessa billiga bostadsrätter kanske redan var inbetalt av JöLa sen innan, avgiften bör varit för övrigt mycket låg. Kostnad för hushållsel då, som var i princip gratis på denna tid. JöLa kanske såg PN som spekulant till lägenheten och lät han prova på och se om han nappade.

Jag tänker att detta kan förklara varför PN var skriven på Vasavägen 3, men bodde på Bråtenvägen 70, för det måste ju då vara konstigt om inte helt mot HSB regler att skriva sig på en adress till bostadsrätt man ännu inte äger ? PN visste heller inte vid detta laget kanske om han ville bo där eller ej än .Det kan vara en förklaring till varför PN var skriven på Vasavägen 3 istället för Bråtenvägen 70 då.

En närgången fråga till Återvädsgränd4. Var din lägenhet på Bråtenvägen 58, en hyresrätt eller bostadsrätt ? Svara endast om du vill, ej krav självklart.
Citera
2023-09-24, 22:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyre
Kan nån klistra in den kartan på nytt?

Kartan finns på trådens startsida.
Citera
2023-09-24, 22:30
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
...

Citat:
Men tycker du ändå inte att PU är bra mycket intressantare än någon annan efter alla lögner, uteblivna svar, slirande, slingrande och medvetet dåliga minne som han höll på med? PU vägrade att svara på frågan om han tog sin egen bil ner till Stadt (misstänkt del lux!) samtidigt som PK sade att han såg PU komma gående från Trädgårdsskolans håll mot kön in till Stadt. Blir det inte ytterst misstänkt? PU:s uteblivna svar och PK:s utsaga ger oss ju i kombination bingo. Tror du att PU ville ha sin bil stå kvar på Trädgårdsskolans parkering? Och är det inte märkligt att Prinzezzan har en uppgift som säger att en person ska ha sett PU med rivmärken i trappuppgången på söndagen? Allt detta blir bara för mycket att vifta bort med en axelryckning, IB03! Kom också ihåg att PU har sagt i tråden att han inte "minns" vad han gjorde under det mest kritiska tidsfönstret mellan typ 02:00 och 03:00 - inte mer än att han "skulle ha minglat runt" (självklart utan vittnen ... ). Det största av varningsflagg! Får du verkligen ingen känsla av att PU undanhåller saker?

Jag respekterar att du tror på EA och PN (och igen: jag tycker också att det finns märkligheter om dessa två individer), men det jag inte accepterar är att du - likt flera andra - så strukturerat vill bort PU ur diskussionen. Det väcker misstankar. Du vill verkligen inte höra talas om PU i sammanhanget.

Då är vi där IGEN!!! När jag skriver för dig obekväma inlägg som berör PU och i vilka jag ber dig om svar, duckar du. Varför blir det så här varje gång? Varför måste jag dra svaren ur dig? Mitt inlägg innehöll fem frågor till dig. Ska det vara så svårt att svara? Är PU så svår för dig? Svara nu på frågorna om PU i mitt inlägg.

PS Det är ingen idé att du försöker att undvika mig/ducka. Jag återkommer tills det att du svarar. DS
Senast redigerad av Ugglan. 2023-09-24 kl. 23:14.
Citera
2023-09-24, 22:52
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atervandsgrand4
Få kan ungå att uppmärksamma din fallenhet som konspiratör.

Jag skall ge dig två faktum!

Jag körde inte med min bil denna kväll. Därför kan den således uteslutas.
Jag åkte hem med den taxiresa som tidigare delgivits. Tid för resan hem från taxistationen ägde rum strax efter 03 natten till söndagen.

Konspiratör? Det är ju du själv som har skrivit din egen story och därmed bäddat för allt det här.

Du körde inte din bil denna kväll ... Ok, det är visst lätt att nu - långt efteråt, med våra resonemang tillgängliga - "svara" på frågan, men när det begav sig mindes du inte/vägrade du att svara. Det är misstänkt.

Att du skulle ha åkt hem med en taxi är vad du säger, ja ... Vi kan inte kontrollera det. "Vittnena" är inte tillförlitliga, eftersom Helena högst sannolikt var död redan före 03:00. De säger således ingenting om vad du gjorde före 03:00. JJ, UK och SB är en märklig skara. JJ tror jag inte på, Ulr*ika K*ällgård *** var ju den som du har angett som "sova-över-hos"-vittne. S*suanne Bl*omkvist *** passar som efterhandskonstruktion.

*** Först sade du att du hade gått hem och lagt dig efter att du hade varit PK. Sedan ändrade du dig till att ha gått till en efterfest, på vilken bland andra S*usanne Bl*omkvist skulle ha varit. Mitt i allt detta har du angett Ulr*ika K*llgård som "sova-över-hos"-vittne ... Tja, alla utom du själv inser ju hur förbannat rökt du är!

Jag betvivlar inte för en sekund att du - om du tog taxi - hade lyckats ta dig ner till stan (med synliga skador). Jag betvivlar heller inte för en sekund att "taxivittnet" såg dina skador, men "valde" att flera år senare inte minnas.

Ulr*ika K*llgård: Ta ditt ansvar och gå till polisen!
Senast redigerad av Ugglan. 2023-09-24 kl. 22:59.
Citera
2023-09-24, 23:30
Medlem
Citat:
Kartan finns på trådens startsida.
Men linken funker ikke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto