Citat:
Ursprungligen postat av
Jorja
Haha va? Tror du att styrelseordföranden är den som tar fram shortlisten inför Oscarn? Och att det sedan inte var ett fritt val för kommittén eftersom två av filmerna inte haft biopremiär än? Kommittén har naturligtvis fått se filmerna även om de inte haft publik premiär. Sluta med dina fria fantasier nu. Det finns mycket att kritisera GvP för, men här är du helt ute och seglar.
Har du svårt att läsa? Jag skrev i mitt inlägg:
"Och vem/vilka sammanställde listan med de valbara filmerna ”Motståndaren” av Milad Alami som hade premiär i mars och har dialog på persiska, ”Tillsammans 99” av Lukas Moodysson (premiär i oktober) och ”Paradiset brinner” av Mika Gustafson (också premiär i oktober)?"
Varför håller du på med "damage control" för GvP? Tror du ordförandeposten bara är ett symboliskt hedersuppdrag utan makt och inflytande?
GvP utnyttjar personalen på Filminstitutet för att gräva i skriverier om henne. Bara det visar att
hon har betydande makt som ordförande. Hon tvekar inte att styra över de anställdas arbete. Det visar detta från Norran:
"Det tog drygt ett dygn, sedan var vi nedringda av journalister från hela Sverige. Plötsligt var Norrans 13 år gamla granskning stekhet igen, så het att även en tjänsteman från Svenska Filminstitutet ringde upp och krävde att jag skulle ”be den som jobbar på arkivet kila ner och hämta hela granskningen och skicka den så att Gunilla får läsa”. För Gunilla verkar inte ha något minne alls av detta. I en intervju med Svenska Dagbladet (21/9) säger hon att hon inte minns granskningen över huvud taget och att hon inte heller hört talas om Anette Novak tidigare."
Naturligtvis utnyttjar hon sin makt även att styra över svensk filmproduktion, som får bidrag från Filminstitutet. Det är inte långsökt att tro att ett av skälen till att hon avskedade Novak som vd var att hon ville ha en "lydigare" vd, skälet var inte bara ett gammalt bråk och hämnd. Att hämnas lönar sig inte, att få fingrarna i "syltburken" däremot är mer intressant för många. Jag tror därför inte att GvP bara drivs av hämnd. Jag tror vinstintresset är mer lockande.
Filmer är sällan visningsfärdiga förrän strax före premiären. Ibland klipps det och ändras in i det sista. Det tror jag de flesta vet. Det är därför intressant att veta om juryn fått se de färdiga filmerna eller bara delar av filerna som skall ha premiär i oktober.
Citat:
Ursprungligen postat av
GregLestrade
Vem? Det var Guldbaggens nomineringsjury, precis som det varit de sista 22 åren. Sedan kan man verkligen ifrågasätta logiken bakom att en person med turkisk bakgrund, utsedd av M och SD, skulle vilja påverka filmnomineringar för att lyfta fram en iranskapråkig film.
Förstår inte hur du tillåts förpesta tråden med dina galna spekulationer. Ingentig är dessutom skvaller, det är bara killgissningar till synes baserade enbart på rena fördomar.
Denna del är ett skallerforum i Flashback. Här spekuleras och skvallras det vilt. Det finns inga krav att allt här skall vara sanning och korrekt. I denna tråd diskuterar vi Gunilla von Platen, hennes bakgrund och yrkeskarriär Kvinnan är en offentlig person genom sitt uppdrag som ordförande på Filminstitutet och har betydande påverkan på svensk film. Genom hennes offentliga roll måste hon tåla mer än en privat person. Hon har nyligen avskedat en vd för Filminstitutet som granskat hennes affärer i hennes call-center företag. Hon har dessutom tveksamma kontakter med kriminella klaner genom hennes straffade juristbroder. Åter igen är jag förvånad att du inte förstår dessa enkla samband.
Om du inte vill läsa denna tråd föreslår jag att du istället läser press-releaser från Filminstitutet eller något annat sövande.