Citat:
Ursprungligen postat av
LilaTulpanen
Du har helt rätt! Jag ler när jag läser det du skriver. Så tusen tack för de positiva känslorna och peppen du ger. Det ska jag ta med mig när jag skriver proven. För de behövs alltid. Speciellt när man ofta är den som hackar på sig själv och ger upp för lätt!
Har köpt böcker för 1000kr…. Skulle plugga matten med ena syskonet men det har inte blivit av. Ska regga mig på hpguiden och titta mig igenom.
Jag lär berätta hur det gick om några veckor iaf… 😊
Som jag skrev till dig i ett tidigare inlägg, med tanke på att du har en civilingenjörsexamen så är det långt ifrån dum, du har alla förutsättningar i världen till att kunna skriva ett väldigt bra resultat på högskoleprovet. Jag skulle rekommendera dig att verkligen satsa så mycket du bara kan på högskoleprovet, lägger du manken till så kommer det att gå vägen.
Jag skulle rekommendera att lägga upp studierna enligt följande:
1. Börja med att repetera grundläggande matematik
Förslagsvis matematik 1a/b/c då Ma1 är den högsta nivån som testas på högskoleprovet.
2. Gå igenom Björn Runows snabbkurs för högskoleprovet på Youtube
Den här snabbkursen är fenomenalt bra, den rekommenderas av många som har skrivit höga resultat på högskoleprovet utan att vara speciellt duktig på matematik.
3. Gå igenom och repetera gamla högskoleprov
Den absoluta nyckeln till att uppnå ett bra resultat på högskoleprovet är att öva på gamla högskoleprov, övning ger färdighet.
Högskoleprovet är uppbyggt på ett rätt så speciellt sätt. Frågornas uppbyggnad på den kvantitativa delen är återkommande på samtliga prov, börjar du förstå hur du ska ta dig an dessa och komma fram till en lösning eller ett svar så ska du se att dina resultat på den kvantitativa delen kommer förbättras markant.
Jag själv gick ut med höga betyg från naturprogrammet på gymnasiet och ansåg mig själv ha väldigt bra koll på matematik. Första gången jag skrev högskoleprovet så fick jag 1.2 på den kvantitativa delen, andra gången med några månaders direkta förberedelser inför provet så skrev jag 1.8 på den kvantitativa delen.
Kontentan är att du inte behöver vara ett geni, det enda du behöver är att förstå grundläggande matematik och provets uppbyggnad.
Lycka till!