Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-16, 17:25
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ialskdle
Om en person skulle göra högskoleprovet i höst, skulle de inte få svar innan vårterminensprov är gjort?

Så då skulle en person behöva göra båda två, eftersom de inte vet vad de fick på höstens innan. Den andra är över?
Du får resultatet i god tid inför nästa termin. Det brukar komma runt en månad eller så efter provet om jag minns rätt.

Det kan alltså användas samma termin som det tas, trots att resultatet kommer efter sista anmälningsdag (men före sista kompletteringsdag). Den terminen man tar det vet man inte vad man fick för resultat innan man söker utbildningar. Man vet det dock innan nästa termin.

EDIT: Såg att Bocconi hann skriva ett svar innan jag skickade in mitt:
(FB) Högskoleprovet
Citera
2023-08-28, 23:28
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Påminner om att frågor om huruvida ett visst resultat på HP räcker för att komma in på en viss utbildning tas i (FB) Kommer jag in med mina betyg/mitt reservnummer? (läs moderatormeddelandet).

/Mod.
Citera
2023-08-29, 16:37
Medlem
Är det onödigt att börja plugga matten redan nu inför vår-provet?

Tänker att det är inte världens svåraste matte som kommer och det handlar mest om att man ska ha matten färsk i huvudet när man väl skriver provet så att köra matten intensivt kanske max 2-3 månader i förväg är smartare än att försöka hålla igång det tills i vår?
Citera
2023-08-29, 16:41
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Är det onödigt att börja plugga matten redan nu inför vår-provet?

Tänker att det är inte världens svåraste matte som kommer och det handlar mest om att man ska ha matten färsk i huvudet när man väl skriver provet så att köra matten intensivt kanske max 2-3 månader i förväg är smartare än att försöka hålla igång det tills i vår?
Smartast är att göra både och om du vill att kunskaperna ska sitta.

Läs matte i maklig takt under hösten. Repetera intensivt strax före provet.
Citera
2023-08-29, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Smartast är att göra både och om du vill att kunskaperna ska sitta.

Läs matte i maklig takt under hösten. Repetera intensivt strax före provet.

Tack för svar, då lägger jag större volym på den språkliga delen under hösten istället med lite matte vid sidan av.
Citera
2023-08-30, 19:55
Medlem
Finns det några riktlinjer för hur gamla prov man bör öva på? Dem har ju förändrats lite genom åren..

Ska man akta sig för att gå bak allt för långt till typ 70 och 80-talet?

Sen lär det väl vara halvt meningslöst att ens gå igenom ORD-delarna på prov som inte är äldre än minst 10 år. Känns väl inte så rimligt att dem skulle repetera ord inom en så kort tidsperiod av prov?
Senast redigerad av stezt 2023-08-30 kl. 20:40.
Citera
2023-08-31, 13:57
Medlem
Hur ofta behöver man räkna ut något så att man sätter två decimaler exakt? T.ex. 0.75 istället för 0.7?

Jag kan dividera så jag får korrekt första decimal dvs 0.7 men med metoden jag använder går det inte att få ut resterande decimaler

Räcker det så eller?

Edit: Glöm det jag sa, det gick att räkna ut fler decimaler med min metod men jävlar vilken onödigt lång väg det här måste vara att ta..

Fortfarande intresserad dock om det ens är nödvändigt att kunna räkna ut flera decimaler??
Senast redigerad av stezt 2023-08-31 kl. 14:20.
Citera
2023-09-01, 00:37
Medlem
laddstrumpa1337s avatar
Hej. Någon som har bra tips för stresshantering.

Jag klarar proven bra och med god tidsmarginal när jag får skriva det i min ensamhet, fast med samma tidsbegränsning såklart.

Jag blir stressad av att ha folk runt mig och sammanhanget i stort. Känslan är nästan som att jag får lite svårt att tänka av stressen och blir liksom orolig och hamnar liksom på fel tankar likt ett ADHD barn.

Alla små tips och tricks eller vad det nu kan vara mottages! Med vänlig hälsning.
Citera
2023-09-17, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaTulpanen
Jag kommer ALDRIG klara av provet. Jag gav upp tanken direkt efter någon sida på provet.

Jag har minnesförlust efter en behandling när jag var väldigt psykiskt sjuk. Stora problem än idag och jag är säker på att jag inte klarar provet!

Mina drömmar är i spillo då jag redan har problem med betygen (samlat betygsdokument från gymnasiet). Hade mycket höga betyg i många ämnen men tyvärr är det för komplicerat.

Ville verkligen plugga och börja ett nytt kapitel.

Men men. Tack iallafall för svaret!

Det är klart du ”klarar” det. Det går inte att få ig. Är det ssk du vill bli så krävs det väl inte ett särskilt högt resultat?

Mitt tips är att anmäla dig till nästa prov, gå dit och göra ditt bästa men vara ödmjuk inför det faktum att du kommer behöva göra det igen. Men du måste lägga första stenen, inte bara lägga dig platt. Hur kul är det att gå igenom resten av livet utan att ha vågat satsa på sin dröm?
Citera
2023-09-17, 22:45
Medlem
laddstrumpa1337s avatar
Någon som har lite allmäna DTK tips?
Har jobbat upp samtliga delar rätt bra på senaste men DTK har tyvärr blivit det som halkat efter lite.
Mycket fel med avrundningar... Någon med bra video/allmänt tips, vad som helst uppskattas.
Mvh.
Citera
2023-09-18, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippokrates
Det är klart du ”klarar” det. Det går inte att få ig. Är det ssk du vill bli så krävs det väl inte ett särskilt högt resultat?

Mitt tips är att anmäla dig till nästa prov, gå dit och göra ditt bästa men vara ödmjuk inför det faktum att du kommer behöva göra det igen. Men du måste lägga första stenen, inte bara lägga dig platt. Hur kul är det att gå igenom resten av livet utan att ha vågat satsa på sin dröm?

Tack för stöttningen!

Jag ska göra provet och bara se och känna av. Har inga förhoppningar utan vill bara testa. Har dåligt meritvärde (hade visst ett slutbetyg) så kommer inte komma in med det om jag inte har världens tur.

Och som du säger, hur kul skulle det vara att gå ångrandes resten av livet över att inte ha vågat skriva provet!

Såg statistiken för antagningen våren-23 på Röda Korset och det var minst 15.

Pratade med studievägledare som sa att det finns möjlighet att komma in på SSK med minst 0.75 på HP. Tror inte jag får det på första skrivningen. Inte heller andra… Jag är ganska negativ av mig.

Men kul att du skrev och peppar! Det behövs. Så jag får modet!
Citera
2023-09-19, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaTulpanen
Tack för stöttningen!

Jag ska göra provet och bara se och känna av. Har inga förhoppningar utan vill bara testa. Har dåligt meritvärde (hade visst ett slutbetyg) så kommer inte komma in med det om jag inte har världens tur.

Och som du säger, hur kul skulle det vara att gå ångrandes resten av livet över att inte ha vågat skriva provet!

Såg statistiken för antagningen våren-23 på Röda Korset och det var minst 15.

Pratade med studievägledare som sa att det finns möjlighet att komma in på SSK med minst 0.75 på HP. Tror inte jag får det på första skrivningen. Inte heller andra… Jag är ganska negativ av mig.

Men kul att du skrev och peppar! Det behövs. Så jag får modet!

Det är många som inte får vad de vill/önskar på första, andra, tredje och fjärde resultatet. Men jag lovar dig att det kommer att vara värt det i slutändan, även om du byter dröm så är det en fin känsla att ha ett kvitto på att man kan åstadkomma saken som ens negativa jag var snabb med att skjuta ner :-)

Regga dig på typ hpguiden eller vad det heter, kolla forumen där, de har en betaltjänst också som kan vara värd att investera i om ekonomin tillåter. Anmäl dig, skriv, om och om igen tills du har det resultat du behöver. Och kom ihåg att första tillfället handlar mer om att doppa tån än att få ett resultat som ska bära en hela vägen fram. Jag tror på dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in