2023-09-23, 09:35
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Den stora skillnaden mellan de här två tämligen hypotetiska händelserna är ju att ett fynd av CA´s revolver i Vedasjön BEVISAR att han blåljög om vapenförsäljningen. Det enda någorlunda rimliga alternativ som blir kvar då är endast en relativt långsökt bortförklaring att han gjorde sig av med revolvern för att han var rädd att bli "ditsatt" för mordet... Annars MÅSTE han ha dumpat revolvern för att dölja något.

När det gäller Långtjärnen och SE så finns det ju ingen solklar koppling till en revolver vad man vet. Mest spekulationer a´la KP "om det var han så måste han haft tillgång till en revolver", typ... Är inte heller särskilt inläst på SE-spåret (då jag inte tror ett dyft på det...), men är det inte just vapenfrågan en av de stora problemen i teori SE?
Så en magnumrevolver i Långtjärnen måste först identifieras och därpå kunna kopplas till SE. (Är som sagt inte inläst där och vet inte hur kopplingen mellan Långtjärnen och SE ser ut.) Till skillnad från CA och Vedasjön. Ligger det en 357:a där så ÄR det naturligtvis CA´s! Ett scenario där CP eller SE eller sydafrikaner eller whatever bara RÅKAR dumpa revolvern i sjön bredvid CA´s föräldrars sommarstuga blir alltför otroligt!
Man ska även i sammanhanget komma ihåg att det naturligtvis INTE ligger ett helt gäng S&W 357 och skräpar i svenska sjöar! Det absoluta flertalet av den vapenmodellen är INTE stulna och på driven.
Det är inte särskilt långsökt resonerat av CA att vara rädd för att bli ditsatt utifrån vad jag förstått har kommit fram om hur Holmér resonerade kring 33-åringen. Sen är naturligtvis CA väldigt intressant som MGM också.
Citera
2023-09-23, 23:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Den stora skillnaden mellan de här två tämligen hypotetiska händelserna är ju att ett fynd av CA´s revolver i Vedasjön BEVISAR att han blåljög om vapenförsäljningen.
Ja, om man nu skulle hitta CA:s revolver i Vedasjön så skulle det nog kunna anses bevisat att hans märkliga historia om den där vapenförsäljningen (och som de flesta här nog redan har räknat ut) var påhittad.

Citat:
När det gäller Långtjärnen och SE så finns det ju ingen solklar koppling till en revolver vad man vet. Mest spekulationer a´la KP "om det var han så måste han haft tillgång till en revolver", typ... Är inte heller särskilt inläst på SE-spåret (då jag inte tror ett dyft på det...), men är det inte just vapenfrågan en av de stora problemen i teori SE?
en magnumrevolver i Långtjärnen måste först identifieras och därpå kunna kopplas till SE.
Visst är det så. En uppfiskad revolver av rätt typ i Långtjärnen skulle inte kunna anses utgöra något direkt bevis för att det var SE som sköt Palme. Ytterligare en länk i en redan omfattande indiciekedja naturligtvis, men som det redan har påpekats så skulle ju den här hypotetiskt upphittade revolvern teoretiskt kunna ha dumpats där av någon helt annan, och vid ett helt annat tillfälle.

Skall man snacka bevis så är det tydligen en matchning mellan mordkulorna och ett visst vapen som gäller här. Eller möjligen DNA, eller t.ex. att något vittne "känner igen" SE som den som sköt Palme och sedan sprang in i gränden och vidare längs David Bagares gata.
Senast redigerad av Draifos 2023-09-24 kl. 00:07.
Citera
2023-09-24, 08:58
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Som du ser jämförde jag dessa två hypotetiska vapenfynd och visade på att dessa väger rätt ojämnt utifrån kända uppgifter.
Lika lite som att jag i inlägget ens påstår något om dess "avgörande betydelse" vilket du försöker påstå. Det är också trams.

Mockfjärdsrevolvern är ytterligare ett exempel på vapen och det väger(vägde) såklart än tyngre än båda dina exempel utifrån kända fakta.

Varför väger det tyngre att fiska upp Mockfjärdsrevolvern än göra detsamma med CA:s vapen?

Mockfjärds hör samman med intressant ammunition, men har väl inte koppling till någon omedelbart intressant individ i ärendet.
Citera
2023-09-24, 10:56
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Varför väger det tyngre att fiska upp Mockfjärdsrevolvern än göra detsamma med CA:s vapen?

Mockfjärds hör samman med intressant ammunition, men har väl inte koppling till någon omedelbart intressant individ i ärendet.

Detta utifrån kopplingen till Mockfjärdskulorna och dess vidare ev. "knytning" till mordplatskulorna (blyisotop-mässigt). På det sättet är man ännu närmare mordplatsen.
Men det finns säkerligen en rad omständigheter här som går att anmärka på också..
Vad säger egentligen isotop-analysen? Har vapnet legat i vattnet sedan 1983? o.s.v.

Jag skrev också "vägde". (Som en sorts gardering, men du vet mer än jag här och kan säkert argumentera mer)

Jag la heller ingen vikt på att GM skulle vara någon vi kände till.
Det är dit den tekniska bevisningen får peka senare.

Om Mockfjärds-revolvern nu inte väger tyngre/är hetare än CA-vapnet så är det i vilket fall hetare än ett upphittat vapen i Långtjärn. (Tills fler uppgifter framkommer. Nu finns endast en hypotes om att SE skulle ha åkt förbi, borrat ett hål i isen och dumpat vapnet.)

Ett annat exempel att jämföra med, är ju den revolver Magnetman, Paul D'Arcy, fiskade upp ur Bällstaån 2021.
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
En Arminius .357 med 5 högervridna bommar.

Men detta med "tyngd" eller "hetare" är i sammanhanget riktigt tunt/ljummet, för det är inte i närheten ens att ha bevisat mordvapnet.
Citera
2023-09-24, 12:16
Medlem
PigletEagers avatar
Kom det fram något om denna Arminius .357? Har den undersökts av NFC?
Citera
2023-09-24, 12:24
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Detta utifrån kopplingen till Mockfjärdskulorna och dess vidare ev. "knytning" till mordplatskulorna (blyisotop-mässigt). På det sättet är man ännu närmare mordplatsen.
Men det finns säkerligen en rad omständigheter här som går att anmärka på också..
Vad säger egentligen isotop-analysen? Har vapnet legat i vattnet sedan 1983? o.s.v.

Jag skrev också "vägde". (Som en sorts gardering, men du vet mer än jag här och kan säkert argumentera mer)

Jag la heller ingen vikt på att GM skulle vara någon vi kände till.
Det är dit den tekniska bevisningen får peka senare.

Om Mockfjärds-revolvern nu inte väger tyngre/är hetare än CA-vapnet så är det i vilket fall hetare än ett upphittat vapen i Långtjärn. (Tills fler uppgifter framkommer. Nu finns endast en hypotes om att SE skulle ha åkt förbi, borrat ett hål i isen och dumpat vapnet.)

Ett annat exempel att jämföra med, är ju den revolver Magnetman, Paul D'Arcy, fiskade upp ur Bällstaån 2021.
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
En Arminius .357 med 5 högervridna bommar.

Men detta med "tyngd" eller "hetare" är i sammanhanget riktigt tunt/ljummet, för det är inte i närheten ens att ha bevisat mordvapnet.

Ok, jag tänkte mest att om man betraktar vapnen samman med deras respektive omgivning så har jag svårt att se att Mockfjärdsrevolvern skulle ha större tyngd i ärendet än Skeppsholmsditon. Detta alltså med anledning av att Mockan väl inte har någon känd särskilt intressant personkoppling. Men den är intressant som möjlig hos en okänd GM (finsk alkis -idén).

Men, ja, Mockan är problematisk då det mesta tyder på att den låg i vattnet 1986 och att det även gäller ammunitionen. Om all ammunition inte låg i vattnet 1986 är den dock bland det mest intressanta i hela ärendet. Samtliga (utom en) uppfiskade patroner sammanfaller helt med ena mordkulan och det i mätning med fyra isotoper (vilket nog måste krävas för att våga säga något).

Vad CA:s revolver och dess fyndplats skulle kunna berätta vet vi inte.

Arminius .357, har den bekräftat fem högervridna bommar? Vad jag erinrar mig var det svårt att fastslå bomdata för sådan och det visade sig slutligen sannolikt inte vara fallet. Det har kanske kommit fram andra uppgifter senare?
Citera
2023-09-24, 22:09
Medlem
fragolas avatar
En liten grej jag inte reflekterat över förrän nu. Varför åker polisen hem till Christer vid 03 på natten efter broderns orossamtal? Brorsan blev ju tydligen orolig på grund av ett brev, som normalt levereras på morgonen. Osäker på hur det var 2008, hur tidigt posten kom, det har ju blivit senare och senare för varje år.

Kanske tvekade brorsan på om han skulle ringa eller ej och bestämde sig sent?
Eller betade de först av andra ärenden?
(Om man har att göra med en suicidal och skör person kanske det inte direkt är smartast att banka på mitt i natten, rent allmänt, eller inte vet jag?)
Senast redigerad av fragola 2023-09-24 kl. 22:12.
Citera
2023-09-24, 22:23
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
En liten grej jag inte reflekterat över förrän nu. Varför åker polisen hem till Christer vid 03 på natten efter broderns orossamtal? Brorsan blev ju tydligen orolig på grund av ett brev, som normalt levereras på morgonen. Osäker på hur det var 2008, hur tidigt posten kom, det har ju blivit senare och senare för varje år.

Det var ju en vardag, så man kan väl anta att brorsan var på sin arbetsplats och läste brevet först framåt kvällskvisten. Vi vet ju inte hur förtvivlat brevet var formulerat, så det kanske tog ett antal obesvarade telefonsamtal innan han blev riktigt orolig.
Citera
2023-09-24, 23:29
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ok, jag tänkte mest att om man betraktar vapnen samman med deras respektive omgivning så har jag svårt att se att Mockfjärdsrevolvern skulle ha större tyngd i ärendet än Skeppsholmsditon. Detta alltså med anledning av att Mockan väl inte har någon känd särskilt intressant personkoppling. Men den är intressant som möjlig hos en okänd GM (finsk alkis -idén).

Men, ja, Mockan är problematisk då det mesta tyder på att den låg i vattnet 1986 och att det även gäller ammunitionen. Om all ammunition inte låg i vattnet 1986 är den dock bland det mest intressanta i hela ärendet. Samtliga (utom en) uppfiskade patroner sammanfaller helt med ena mordkulan och det i mätning med fyra isotoper (vilket nog måste krävas för att våga säga något).

Arminius .357, har den bekräftat fem högervridna bommar? Vad jag erinrar mig var det svårt att fastslå bomdata för sådan och det visade sig slutligen sannolikt inte vara fallet. Det har kanske kommit fram andra uppgifter senare?

Har det verkligen hittats några patroner i Flosjön förutom de som fanns i revolvern?
https://www.expressen.se/nyheter/revolverns-kulor-kan-ge-nya-bevis/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jP0l09/de-slangde-revolvern
Citera
2023-09-25, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Har det verkligen hittats några patroner i Flosjön förutom de som fanns i revolvern?
https://www.expressen.se/nyheter/revolverns-kulor-kan-ge-nya-bevis/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jP0l09/de-slangde-revolvern
Nej. Med "uppfiskade patroner" menar Roerlig just de som satt i trumman på revolvern.
Var resten av patronerna tagit vägen kan man ju fråga sig... Vet inte hur botten ser ut i Flosjön, är det dyigt så skulle ju patronerna kunna ha sjunkit neråt. Det framgår inte riktigt hur pass stor insats dykarna gjorde i form av grävande och så.
Citera
2023-09-25, 01:16
Medlem
Citat:
Vet inte hur botten ser ut i Flosjön,
Hjärnsläpp förresten... Det är ju i DJURSJÖN revolvern till slut hittades...! Flosjön var de vid först efter att rånaren mindes fel (sjöarna ligger alltså inte så långt ifrån varandra).
Citera
2023-09-25, 05:30
Medlem
omigas avatar
Citat:

Om man kan konstatera eller med fog anta att MOP-kulorna är inköpta i Sverige, ÄR Mockfjärdskulorna det mest intressanta och konkreta tekniska spåret i hela utredningen.

Till saken hör att det är så in i H* svårt att bevisa eller komma närmare en teknisk koppling (som i vart fall utesluter vissa andra volymer), eftersom datan är gammal och insamlad under lång tid, med delvis olika teknik och mätpunkter.

Vi kan i vart fall konstatera att M-kulornas likhet väsentligt skiljer dem från det övriga materialet. Det gör dem intressanta per se, men kopplingen är inte bara teknisk – utan i allra högsta grad praktisk, statistisk och logisk.

Det pratas för lite om det här, förmodligen på grund av att ämnet är svårt att navigera.
Senast redigerad av omiga 2023-09-25 kl. 05:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in